Barnmigrän

Sjalen

Trådstartare
Har förstått att detta är ganska vanligt så här är en tråd om saken. Även bukmigrän finns det något som heter och det gick upp ett ljus för mig när jag läste om det i samband med min dotters migrän för det var precis sådant magont (runt naveln) jag hade massor av i 10-12-årsåldern utan att någon satte något namn på det utan de sa bara "det är normalt".

Har era barn migrän och vad utlöser det isåfall? Min dotter har både min magknip och huvudvärk vilket jag själv aldrig hade. Hon har dessutom en stor ljuskänslighet vilket väl är supertypiskt. Tyvärr gillar hon inte mörker vilket ju är det som hjälper bäst när anfallen dyker upp. Några tips?

Typiskt är att hon aldrig fått ett anfall i stallet för där är hon avslappnad. :)

Sv: Barnmigrän

För min dotter är det E120 som utlöser migränen. Men också stress som hon inte kan göra något åt, tex som när hon blev väldigt orättvist behandlad i skolan när hon gick i femman. Det var då migränen kom och jag hade många och långa samtal med hennes lärare om att hon måste ändra sitt sätt att vara mot eleverna men det hjälpte tyvärr inte. Läraren ställde sig upp och skrek att de inte skulle klara målen var och varannan dag och min dotter som alltid har haft höga krav på sig blev enormt stressad av detta. Enskilt på samtalen kunde hon säga sanningen till dottern att hon inte hade några problem alls att nå målen men det hjälpte ju inte så mycket när hon dagen efter igen skrek att ingen skulle klara målen...

Det som blev avgörande var när vi insåg att det var färgämnet hon inte tålde och när hon började med avslappningsövningar i form av att slappa framför en film när hon kände stressen komma krypande. Hon har blivit väldigt bra på att stänga av stressen och bara gå in i filmen en stund och har på det viset sluppit många anfall.

Ytterligare en orsak är om hon har sovit dåligt eller för lite ett tag, då kommer också migränen.

Hon har fått prova medicinering för att förhindra att anfallen alls kommer men det fungerade inte för då var hon precis som före och efter ett anfall hela tiden. Hon mådde illa och var yr och hade känsel bortfall. Vi fick avsluta den medicineringen och nu tar hon bamyl tuggtabletter eller liknande när anfallen ändå kommer och går och lägger sig i ett tyst och mörkt rum och sover. Hennes anfall varar normalt i tre dagar och under den tiden är hon knappt kontaktbar. Vi åkte in akut någon gång i början när hon fick anfall eftersom hon blev väldigt påverkad neurologiskt och jag blev rädd att det var något allvarligare så hon är väl undersökt.

För min dotter är det E120 som utlöser migränen. Men också stress som hon inte kan göra något åt, tex som när hon blev väldigt orättvist behandlad i skolan när hon gick i femman.
Ytterligare en orsak är om hon har sovit dåligt eller för lite ett tag, då kommer också migränen.

Hon har fått prova medicinering för att förhindra att anfallen alls kommer men det fungerade inte för då var hon precis som före och efter ett anfall hela tiden. Hon mådde illa och var yr och hade känsel bortfall. Vi fick avsluta den medicineringen och nu tar hon bamyl tuggtabletter eller liknande när anfallen ändå kommer och går och lägger sig i ett tyst och mörkt rum och sover. Hennes anfall varar normalt i tre dagar och under den tiden är hon knappt kontaktbar. Vi åkte in akut någon gång i början när hon fick anfall eftersom hon blev väldigt påverkad neurologiskt och jag blev rädd att det var något allvarligare så hon är väl undersökt.

Oj! Vilken lärare. Stress i skolan vet jag är en utlösande faktor för min dotter också även om det inte är just lärarna som är orsaken och även om hon inte är mobbad. Det är bara själva miljön och jargongen på rasterna osv. En sak i skolan jag däremot tror stenhårt på är lysrören. De påverkade även mig på min tid och jag hade inte fullt utvecklad migrän alls men av sådana fick jag huvudvärk upp till 25-årsåldern. Pappa som jobbat med ljus säger att det finns två varianter - ett lilabaserat och en orangebaserat och jag minns inte vilket men det ena kan leda till huvudvärk. Min dotter verkar väldigt ljuskänslig och reagerar t.ex. på de moderna gröna trafikljusen med sitt illgröna och starka ljus.

Oj! Tre dagar...för min dotter handlar det snarare om timmar varje gång men det blir ju trots detta ett avbrott när hon måste lägga sig hos skolsköterskan osv. och hon trissar upp sig kollosalt och tror att hon är döende och får hjärtklappning.

Avslappningsövningar är något jag vet att min dotter skulle behöva dels eftersom överstimulering kan trigga anfall och dels eftersom vi redan innan undrade hur hon mentalt funkar för det måste hända något i hennes liv hela tiden. Bara sitta still och läsa har hon jättesvårt för utan att bli uttråkad. Det funkar bara på ett ställe och det är på landet där vi inte har någon el och därför ingen TV. Så fort det finns saker som distraherar så väljer hon det istället. Hennes sömnvanor är heller inte så bra som de kunde vara men nu vet hon iallafall att hon får migrän om hon inte sover så det har blivit bättre. Har du något speciellt att rekommendera som avslappning?

Jag vet inte vad hon äter med E120. Det kan vara värt att kolla upp tack. Kommer inte på något rödfärgat hon brukar äta annat än visst smågodis men just godisätande brukar inte leda till anfall så jag har inte tänkt i de banorna utan bara om det kan vara något med maten generellt.

Jag hade migrän som barn. Nu också, men mycket mindre.

För mig var det öht vantrivsel som utlöste det - till den grad att jag i vuxen ålder inte är helt 100 på att jag verkligen hade migrän varje gång, eller om jag kände efter lite väl mycket. Tyärr ingår det ju i framförallt skolåldern att man inte kan välja bort det som ger vantrivseln, i det fall detta är skolan.

Som vuxen har jag blivit extremt petig med vilka miljöer och arbetsplatser jag vistas i.

Förutom att få utrymme och makt att välja bort vantrivsel, så var det för mig viktigt med regelbundna måltider och vettig sömn. Typiskt två saker som var svåra att prioritera framförallt under tonåren. Tyvärr. Men om migränen blir illa nog, prioriterar nog även en tonåring om. Men det är svårt, jag lärde mig aldrig det. Jag tyckte att det kändes som att livet var slut om jag måste gå i säng tidigt, medan migränen ju bara kom då och då.

Utevistelse och motion hjälpte, men inte alls till den grad som alla vuxna ville göra gällande. Dels kan det vara väldigt ljust ute med stora ljusskillnader mellan sol och skugga, dels kan kalla vindar framkalla migrän hos mig. Lyckas man få utevistelse och motion utan dessa störningar, så förebygger det nog ofta.

För mig hänger den där migränen i barndomen och den lindriga migrän jag har nu väldigt mycket ihop med graden av makt över mitt eget liv, inser jag. Det är väl tyvärr inte till så stor hjälp för din dotter på kort sikt. :crazy:

Jag hade migrän som barn. Nu också, men mycket mindre.

För mig var det öht vantrivsel som utlöste det - till den grad att jag i vuxen ålder inte är helt 100 på att jag verkligen hade migrän varje gång, eller om jag kände efter lite väl mycket. Tyärr ingår det ju i framförallt skolåldern att man inte kan välja bort det som ger vantrivseln, i det fall detta är skolan.

Som vuxen har jag blivit extremt petig med vilka miljöer och arbetsplatser jag vistas i.

Förutom att få utrymme och makt att välja bort vantrivsel, så var det för mig viktigt med regelbundna måltider och vettig sömn. Typiskt två saker som var svåra att prioritera framförallt under tonåren. Tyvärr. Men om migränen blir illa nog, prioriterar nog även en tonåring om. Men det är svårt, jag lärde mig aldrig det. Jag tyckte att det kändes som att livet var slut om jag måste gå i säng tidigt, medan migränen ju bara kom då och då.

Utevistelse och motion hjälpte, men inte alls till den grad som alla vuxna ville göra gällande. Dels kan det vara väldigt ljust ute med stora ljusskillnader mellan sol och skugga, dels kan kalla vindar framkalla migrän hos mig. Lyckas man få utevistelse och motion utan dessa störningar, så förebygger det nog ofta.

För mig hänger den där migränen i barndomen och den lindriga migrän jag har nu väldigt mycket ihop med graden av makt över mitt eget liv, inser jag. Det är väl tyvärr inte till så stor hjälp för din dotter på kort sikt. :crazy:

Nej men det hjälper mig när jag resonerar med henne. Hon har börjat gå och lägga sig lite tidigare och jag hade igår en liten utfrågning om vad för rött och rosa hon äter i matväg efter TinyWinys E120-tankar och det visade sig att hon brukar köpa vissa tuggummin på rasterna som mycket riktigt innehöll detta så nu ska hon slopa detta och vi se över den biten i största allmänhet och även passa på att se hur vi kan få henne att äta regelbundet. Detta är det svåraste i vår familj eftersom hon dels tränar flera gånger i veckan men på helt olika tider och dels ibland väntar på mig när jag är sen eller har fastnat på något tåg bara för att både min man och hon vill vänta på mig innan de äter fast jag sagt att de inte behöver. En riktig genomgång är vad vi ska ta så jodå, dina tankar hjälper de också. :)

Det visade sig efter ett långt snack igår att det inte är skolan lika mycket som rena existentiella problem just nu. Hon är rädd att vi ska dö ifrån henne och sådant. :crazy: Får hon huvudvärk på det (och det får hon ju av den stressen) så förstoras det upp till något enormt.

Vissa lysrör får jag också ont i huvudet av. Även halogenlampor är hemska.

För min dotter var just att gå och lägga sig i sängen och titta på en film
avslappnande. Hon kan fortfarande (19 om några dagar) gå och lägga sig och titta på filmer hon har sett massor av gånger just för att det är avslappnande.
Jag har hållt på mycket med mentalträning och andra självinsikts övningar men avslappningsövningar på det viset passar inte min dotter alls. Hon blir bara irriterad av det.

E120 finns i massor av livsmedel tyvärr. I mat man inte ens kunde ana finns det i. Räksallad är ett exempel men även i sylt och saft, i glass,yoghurt och i färdigrätter osv. inte bara i röda och rosa saker heller utan även oranga och ibland undrar man varför de har tillsatt det alls. Man får verkligen lusläsa innehållsförteckningarna och när man väl tror att ett livsmedel är säkert, ja då ändrar de innehållet så de har tillsatt dessa E medel. Det behöver ju inte vara just E120 din dotter inte klarar, det finns ju många olika färgämne och olika tillsats ämne man kan reagera på.

Det var av en slump vi upptäckte att det var E120 hon inte tålde. Hon hade fått sockervadd i askar av en kompis i present och efter att ha ätit av den röda så fick hon migrän. Vi trodde då att det var av stressen och spänningen inför kalaset men när hon blivit bra igen så åt hon av den igen och blev ju då liggande en gång till. Senare har hon testat någon gång men blivit dålig direkt så numera håller hon sig undan det.

Vissa lysrör får jag också ont i huvudet av. Även halogenlampor är hemska.

E120 finns i massor av livsmedel tyvärr. I mat man inte ens kunde ana finns det i. Räksallad är ett exempel men även i sylt och saft, i glass,yoghurt och i färdigrätter osv. inte bara i röda och rosa saker heller utan även oranga och ibland undrar man varför de har tillsatt det alls. Man får verkligen lusläsa innehållsförteckningarna och när man väl tror att ett livsmedel är säkert, ja då ändrar de innehållet så de har tillsatt dessa E medel. Det behöver ju inte vara just E120 din dotter inte klarar, det finns ju många olika färgämne och olika tillsats ämne man kan reagera på.

Tack. Det har nu visat sig att min dotters kusin som idag är vuxen led av barnmigrän tidigare och den försvann för henne någon gång i 20-årsåldern. Min man har också kommit på att hans mamma hade migrän även som vuxen och att en stor trigger var choklad så nu undersöker vi detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka