Barnmatsinspiration

Lo_

Trådstartare
Vår dotter är nu sex månader gammal och vi har börjat introducera annan mat än amning mer på allvar. Vill gärna ha tips på enkla och nyttiga recept, så vi inte enbart köper hem burkar.

Och vad är okej att smaksätta med? Hittills är det framförallt frukt som är favoriten, men även lite gröt går ned med fruktpuré på.

Läste ett tips om bananplättar som vi tänkte testa. De skulle stekas i kokosolja, varför inte vanlig olja:confused:? Novis på området barnmat så tar gärna emot tips, råd och tankar:). Snart blir pappa hemma på heltid och det vore skönt att slippa pumpa i någon större utsträckning men självklart går det med. Vi äter inte kött men fisk.

Vår dotter är nu sex månader gammal och vi har börjat introducera annan mat än amning mer på allvar. Vill gärna ha tips på enkla och nyttiga recept, så vi inte enbart köper hem burkar.

Och vad är okej att smaksätta med? Hittills är det framförallt frukt som är favoriten, men även lite gröt går ned med fruktpuré på.

Läste ett tips om bananplättar som vi tänkte testa. De skulle stekas i kokosolja, varför inte vanlig olja:confused:? Novis på området barnmat så tar gärna emot tips, råd och tankar:). Snart blir pappa hemma på heltid och det vore skönt att slippa pumpa i någon större utsträckning men självklart går det med. Vi äter inte kött men fisk.

Nu var min dotter något äldre när vi började med smakportioner och råden kanske har ändrats? Men vi körde på kokt sötpotatis, rotfrukter överlag, vit fisk, lax och min dotter älskade vitlök, basilika som kryddor. Ibland kokade jag i vatten, ibland i grädde och ibland i krossade tomater. Nu dissade min dotter min mat mest jämt och föredrog barnmat på burk :confused::D

Det var ju en tråd uppe i ämnet för inte alls länge sedan.

Hur som, laga det du äter och ta bort saltet bara så brukar det mesta gå :)

Tips är att mosa kokt torsk, citron, smör, kokvatten, dill och potatis. Skala potatisen innan kokning annars blir den klistrig när du mosar.

En bra bok är Första Mosboken, tror författare är Johanna Westman.

Angående oljan är det nog för att det blir extra gott med kokosolja! Annars funkar smör eller neutral olja, olivolja blir ingen höjdare.

Kokosolja är nyttigare än smör och annan olja, därför steker man i det. Jag tycker dock inte att det är särskilt gott att steka i, men en sked i the går bra :d Finns ett ämne i kokosolja som även finns i bröstmjölk och som är bra för tarmarna. Kallpressad ska det vara då, inte kokosfett.

Ta en titt på BLW metoden!

Annars rekomenderar jag att inte ge frukt! Gjorde själv det och det tog ett bra tag (läs 3 månader) innan dottern började intressera sig för annat än just frukt.
Bra att börja med är sötpotatis, palsternacka, torsk, ärtor, broccoli, morötter och sånt som smakar utan att va direkt starkt. Örter, vitlök mm :)

Har lagt fram plockbitar av det vi äter sen ca 6 månader. Ingen av mina döttrar har vart intresserade av att äta burkmat eller bli matade. Utan de vill äta själva.

Är försiktig med saltet bara utan vi vuxna får salta efteråt om de skulle behövas (och de är nog en vanesak oxå hur mkt salt man har på maten)

Jag kokade ofta färdiga frysblandningar med grönsaker, t.ex. ärter/majs/paprika eller morot/broccoli/blomkål, och så mixade jag det. Superenkelt och snabbt! Lite grädde/mjölk i också kanske. Ibland tog jag en del av mixen och stoppade i vitlökspeppar, salt och andra kryddor, och där hade vi vuxna en varsin portion soppa också.

• Gilla
Reactions: Lo_
Skala och tärna typ äpple, päron, mango eller annan valfri frukt/bär och koka i så lite vatten som möjligt. Mixa och späd med kokvattnet vid behov, red med potatismjöl vid behov.

Har också fått till mig att senare forskning visar att det inte är så farligt med lite salt så vi är inte jättepetiga med det där utan hon får smaka av vår mat med men vi använder inga överdrivna mängder salt i vår mat heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 547
Senast: Vilya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka