Barn som rider

Barn som rider - ny bildtråd

Hittar inte den gamla :confused:

För att inte sabba den söta bebisbildtråden kan vi väl börja om med barn + häst-bilder?

Jag har ett specifikt spörsmål också - måste man skaffa en liten "barnsadel" till barnet? När Vidar rider i en vanlig 16-17" sadel så hamnar han i stolsits för att stigbyglarna helt enkelt sitter jättelångt fram i förhållande till sitsen.


vidarskjona15.jpg


vidarskjona16.jpg


vidarskjona17.jpg
 
Sv: Barn som rider - ny bildtråd

Nu hör jag inte alls hemma på detta forumet, men kikade in ändå.

Vilket sött ekipage! :bow:
 
Sv: Barn som rider - ny bildtråd

Skjóna är 27 år och Vidar snart 6. Är det inte gulligt att en häst på 125 cm kan se så jättestor ut :D
 
Sv: Barn som rider - ny bildtråd

Nu rider hon visserligen inte själv, men det här är vad jag kan bidra med just nu.

php6a7h7a.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

Tog mig friheten att foga in den nya tråden i den gamla, för att behålla historiken över era telningar.


/moderatorn
 
Sv: Barn som rider

vad kul att denna tråd dök upp igen!
första bilden är på hanna´s första egna ponny och de andra bilderna är på vår nuvarande ponny (isabellen till höger). dottern är 7,5 resp 9,5 år på bilderna.
isaaugusti2005.jpg
hannaobellman0607.jpg

hannaoklaratranar_edited.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

Här är min Elin när hon dels sitter på kusinens halvblod och dels på en grannes shettis.
04170642.jpg

05080813.jpg



Silverkedjan, en barbacka gjord kanske skulle kunna fungera?
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som rider

Silverkedjan, en barbacka gjord kanske skulle kunna fungera?

Gud så söta alla ungar är !

Snurrfian - det blir samma sak med den - stigbygelfästet blir så långt fram för barnet kan ju inte sitta PÅ gjorden utan bakom.

När benen är så jättekorta så gör ju en decimeter (som fästet hamnar framför rumpan) väldigt mycket. Det känns lite avigt att liksom stöpa dem i fel sits från början ? Är fästet på rätt plats på småbarnssadlar?
 
Sv: Barn som rider

SUC50501frminskad.jpg


Min systers barn kommer o rider på min häst 1-2ggr/år, den äldsta har ridit själv sen hon var 3år ungefär. (kan själv!!) Min lilla vita är underbar med barn, går vi ute så går jag alltid precis bredvid men i paddocken rider båda själva nu. Vi brukar leka Följa John då de ska styra efter mej, stanna o skritta fram när jag gör det osv, det tycker dom är jättekul!
 
Sv: Barn som rider

När benen är så jättekorta så gör ju en decimeter (som fästet hamnar framför rumpan) väldigt mycket. Det känns lite avigt att liksom stöpa dem i fel sits från början ? Är fästet på rätt plats på småbarnssadlar?

På vissa av märkena är det bra, vissa inte. Så du får nog prova dig fram.
 
Sv: Barn som rider

Gud så söta alla ungar är !

Snurrfian - det blir samma sak med den - stigbygelfästet blir så långt fram för barnet kan ju inte sitta PÅ gjorden utan bakom.

När benen är så jättekorta så gör ju en decimeter (som fästet hamnar framför rumpan) väldigt mycket. Det känns lite avigt att liksom stöpa dem i fel sits från början ? Är fästet på rätt plats på småbarnssadlar?

Det får helt enkelt bli barbacka då... ;) Elin åker ju än så länge bara häst och jag brukar helst se att hon rider barbacka eller utan stigbyglar, men förhoppningsvis kör de igång en grupp för dem i höst på ridskolan. Jag är nämligen urusel lärare till henne, jag ställer för höga krav...
 
Sv: Barn som rider

På vissa av märkena är det bra, vissa inte. Så du får nog prova dig fram.

Vilka är bra ? :)

Såg att Welsh och trossnästösa tidigare i tråden hade sådana där syntetponnyputor som finns på Börjes/Hööks. Funkar de ?

Jag är ju liiiite låst av att hästarna har 115-150° i bomvidd också :angel:

Snurrfian: Barbacka är bra ! men Vidar vill rida FORT och då går det bara så här :

vidarskjona4.jpg


vidarskjona5.jpg


vidarskjona6.jpg


Vilket iofs också är nyttigt men det är ju kul för honom att lära sig lättridning och fältsits och kunna hänga med ut i skogen. Pållarna är små men har STORA gångarter :eek: :D

vidarskjona11.jpg
 
Sv: Barn som rider

Snurrfian: Barbacka är bra ! men Vidar vill rida FORT och då går det bara så här :

Vilket iofs också är nyttigt men det är ju kul för honom att lära sig lättridning och fältsits och kunna hänga med ut i skogen. Pållarna är små men har STORA gångarter :eek: :D

vidarskjona11.jpg

Vilken supercool kille du har! :bow:
 
Sv: Barn som rider

Har sett någon ponnyputa med stigläderfästena rätt(vet inte om alla har det). Nackdelen är att dom blir så vida, inte lätt att låta bli stolsits på en så bred häst med en sadel som gör hästen ännu vidare.
En liten "riktig" sadel tyckar jag funkar bättre, finns vida även i 14 tum.

Jag har mest spanat på sadlar i syntetmocka då jag ogärna vill att barnen ska halka av, min häst är ju en aningen större än dina (170cm+ och 120 grader vid). Just nu får hästen låna en maxam xx-vid och 15 tum som barnen sitter bra i:)
Fästena är nog lite långt fram men helt ok.
 
Sv: Barn som rider

Tack för info !

Det går inte att göra Skjóna vidare - där är problemet att hon närmar sig 180 ° och inte kan ha vanliga sadlar :angel: Med vuxna har hon en stor bomlös men den blir lite ostadig och svår att få tillräckligt korta stigläder på.

Nu såg jag att Hööks hade Webbers på 45 cm - HA-BEGÄR !!!!

Det vore ju också grymt om ryttarens fötter kunde räcka nedanför sadeln så hästen inte behöver låtsas att hon inte känner dem :smirk: :D
 
Sv: Barn som rider

Jag hade en ponnyputa (från b*rjes) till min shettis. Den var hur hård som helst. Bossorna riktigt skar och tryckte in i ryggen på hästen.
Vet inte om det bara var så att den inte passade min häst eller om de överlag är dåliga.
Om man har en tjock padd kanske det blir bättre. Men jag sålde min iaf.
Annars finns de ju i humana prisklasser och är små+lagom till barnen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 596
Senast: Sesca
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 439
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp