Barn själva hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
När låter ni era barn vara själva hemma och i vilken omfattning?

Min son har nyss fyllt 8 år, han är lugn och ordentlig. Gör sällan farliga grejer. Vet hur man använder telefonen och att man ska ringa 112 om det händer något.

För någon dag sen föll det sig så att min mamma som bor 10 minuter härifrån behövde lite saker jag hade hemma och eftersom hon har lunginflammation ville jag inte att hon skulle ut och fara. Bolibompa hade precis börjat och jag tog beslutet att låta sonen vara hemma medan jag åkte fram och tillbaka till mamma.

Jag skrev en lista på telefonnummer, vilken tid jag senast skulle vara tillbaka, förklarade vem han skulle ringa och i vilken ordning och när samt ställde en äggklocka på en timme för att han skulle bli påmind om jag inte var hemma när den ringde.

Pratade dessutom med grannen så sonen kunde gå dit om han ville det samt att de kude kolla upp hur det gick om jag inte var hemma den tid jag sagt.

Sonen var jätteglad och jättestolt, jag var borta totalt 25 minuter och han tyckte det gick jättesnabbt.

SÅ nu får ni väl gå loss, vet att det är många som inte tycker man ska lämna barnen hemma, men någon gång ska man väl? När är det ok? Vilka omständigheter?
 
Sv: Barn själva hemma?

Det var otroligt ambitiöst gjort :) Min äldsta son var ensam hemma en sådan kort stund med ung. sådana hjälpmedel första gången som 5-åring.
Men då gäller det förstås att barnen är trygga, vet hur det hänger ihop med telefonen osv. Och visst växer barnen när de får ta rimliga ansvar :)
 
Sv: Barn själva hemma?

Någon gång måste man ju börja, och denna gång kändes det som oddsen för att det skulle hända något var små, han tittade ju på tv :) vilket brukar innebära att inganting annat är intressant. Dessutom hade jag sagt att han fick slå igång tv-spelet om han ledsnade.
 
Sv: Barn själva hemma?

Att vara ensam en kort stund när man är åtta är inga problem, tror jag. Jag var ensam hemma en stund varje vecka innan jag gick till skolan när jag var åtta, och jag minns inte att det var jobbigt eller otrevligt alls.

Däremot minns jag hur mina storasystrar berättade för mig hur omogen och dum jag var som inte klarade att gå och handla själv när jag var åtta, utan ville att de skulle följa med. (en ica-butik som låg 10 minuters promenad hemifrån).

Vara hemma en kort stund framstår ju som ganska snällt i jämförelse...
 
Sv: Barn själva hemma?

Min son (strax åtta) brukar välja att vara ensam inne när jag går ut och fixar stallet. Det är ju iofs på samma gård men ändå en bit bort.
Det är hans mysstunder, när jag kommer in brukar han ha bäddat ner sig och hundarna på en madrass framför tv:n och blir nästar sur när jag kommer och stör.
Sedan finns det dagar då han ABSOLUT inte vill vara inne ensam och då brukar jag respektera det och försöka lösa det på annat sätt.
Han har även varit ensam korta stunder när jag inte har hunnit hem innan skolbussen men då har han varit förvarnad om att det kanske kunde bli så den dagen och det har varit ok.
 
Sv: Barn själva hemma?

Min 5-åring brukar vara själv ibland när jag går till tvättstugan.
Särskilt om det är barnprogram just då eller om han sitter och spelar.

Skulle det vara nåt så är det bara för honom att gå ner och banka på dörren till källaren så hör jag honom.

Även 8 månaders bebisen är själv hemma ibland på kvällarna när jag tvättar.
Sover han så tar jag inte med mig honom.
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag har en 5åring tös och en 8åring påg
Och dom har varit ensamma hemma sen knappt ett år, om man behöver köra till affären och ha mjölk odyl. (tar c:a 15min)
Nu sen jag tog hem mina hästar så är dom mer ensamma när man är i stallet eller ute och rider. Dom har en lista med tele nr vid telefonen. Jag har aldrig varit orolig direkt men visst blir rid turen kortare, kanske totalt 45min. Och är man i stallet så kommer dom sällan ut i alla fall:crazy:
 
Sv: Barn själva hemma?

Har just funderat på detsamma! Hur andra gör alltså. :)

Vår äldsta är 8,5 år och hon har senaste året ungefär varit ensam hemma vid kortare tillfällen. När hon slutar kl. 13 åker hon hem med bussen och är själv i ca 2 timmar en dag i veckan och det fungerar utmärkt och hon tycker mest att det är skönt. Då får man ju ha fjärrkontrollen och datorn och alla kritor o målarböcker för sig själv..

Vissa gånger har hon med en kompis hem, eller följer med någon hem om hon inte vill vara ensam.

Införde telefonlista och nyckelplats mm redan när hon började i förskoleklass eftersom hon åkte skolbuss hem då. OM något skulle hända så att någon inte var hemma när hon kom skulle hon inte känna sig övergiven utan ha full koll.

Minns första gången hon kom hem och ingen var hemma, den gången var det absolut inte meningen så vi hade inte förberett henne att det skulle bli så den dagen - hon hade ringt hela listan och deklarerat att hon minsann var ensam hemma..:D

Har lämnat henne och lillasyster (snart 5) kortare stunder tillsammans också det varit Bolibompa på tv´n och jag har åkt ett snabbt ärende. De är ju vana att vara inne själva när jag är ute i stallet och mockar och donar, men då är jag ju hemma.
Har även ridit en sväng på täkten, men aldrig längre men funderar faktiskt på att prova med det snart.
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag tänker som så att de måste vara rådiga nog att klara sig om det börjar brinna, men när är de det? Har lämnat barnen hemma när det handlat om korta saker, men tycker egentligen inte om att åka utom synhåll från huset. Det har hänt att jag ridit ut en sväng men det känns aldrig bra så det är långt mellan gångerna. Hörde om ett par som förlorade alla sina 3 barn i brand medan de gjorde ladugården på kvällen, så jag gör hellre flera korta vändor än en lång (på kvällstid då). Men vi har föreslagit dottern som går 1:an att hon får börja prova på att vara hemma före resp efter skolan i enlighet med sambons skiftgång, då blir det ganska korta stunder och hon är förtjust i tanken iallafall, men vi får väl se vad hon tycker när hon väl provar. Synd att jag inte törs skaffa hund, hon älskar hundar men jag är allergisk mot flera olika pälsdjur.
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag har ju inga barn, men har varit ett! :idea: Jag fick egen nyckel när jag var åtta, för av någon anledning hade jag vägrat gå kvar på fritids. Det gick utmärkt vad jag minns, jag var bara nöjd.. I tre år var jag ensam på eftermiddagarna, när föräldrarna jobbade.

(Sen när jag var 11 hittade jag till Solvalla, och sen var det slut på friden.)
 
Sv: Barn själva hemma?

Min son är lite drygt 6,5 år och han har varit ensam hemma i max 1 h åt gången sedan i höstas.

Det började med att han inte ville åka med till hästarna 1 km hemifrån. Jag gav honom alternativet att stanna hemma själv och jag lovade att bara vara borta 15 minuter. Han sa ok. Det gick utmärkt, han ringde bara en gång :D .
Efter det har vi sakta ökat på tiden och nu funkar det utmärkt att jag åker upp och är i stallet i 1 timme. Nu ringer han inte en enda gång.

Han är en lugn och försiktig kille som aldrig skulle få för sig att leka med tändstickor och dyl. (morfra är brandmästare). Det VET han hur farligt det är och han är livrädd för saker som är farliga. I huvudet är han mycket äldre och jag kan verkligen lita på honom.

Han är så stolt över att han kan vara själv. Skönt också att han kan välja om han skall med och sköta hästarna eller inte.

/ÅSa
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag tänker som så att de måste vara rådiga nog att klara sig om det börjar brinna, men när är de det? .

Precis så tänker jag också. Det är min fasa!

MEN jag litar på min pappa i det avseendet.
Barn har lättare att bara göra det man lär dem utan att få panik.
Om man tränar med ett barn flera gånger hur de skall göra vid eventuell brand.

Krypa under röken - för där finns luft
Bara ta sig ut och aldrig aldrig gömma sig även om det är de som har tänt på.

Pappa är brandmästare/insatsledare och han har även utbildningar. Sexåringar får träna på detta (i små uppsydda brandkläder så de ser ut som små brandmän :love: ) och det har visat sig att de är otroligt duktiga på att bara göra som man har lärt dem.

Jag kan väcka sonen mitt i natten och han rabblar hur han skall göra. Han vet också vilket nummer man skall ringa om ngt händer 112.
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag tror att det är väldigt individuellt i vilken ålder barnen klarar sig själva hemma och hur länge. Jag har alltid varit ganska "mesig" och inte lämnat vår son själv mer än korta stunder själv. Nu är han 9 1/2 år gammal och jag känner för första gången att han faktiskt klarar sig själv och om det är någonting så ringer han!!! När han var mindre så var jag noga med att blåsa ut ljusen, lägga undan knivarna osv innan jag ens vågade ner till tvättstugan...
 
Sv: Barn själva hemma?

Ähum, jag känner mig hemsk nu........ Men när min son var 8 fick han nyckel till huset, han ville absolut inte vara på fritids, och istället för att han ränner runt på byn tyckte jag det var bättre att han gick hem.


Jag brukade göra något ätbart att bara sätta in i micron på morgonen innan jag gick till jobbet, hade noga talat om för honom att ljus och andra såna "farliga" saker var tabu tills jag kom hem, min mobil var ständigt på, och han kunde använda telefonen. Iofs slutade han skolan ca 40 minuter innan jag slutade jobbet, och jag hade arbetsplatsen bara 10 minuters gångväg ifrån hemmet, men det var pirrigt ändå, innan vi såg att det fungerade.


Ofta hittade jag honom i sin fåtölj, med filt över sig, mat på bordet och en bra film på TVn när jag kom hem.

Sedan utökade jag både avståndet mellan oss och tiden han var ensam succesivt, åkte till stallet 2 km därifrån, åkte till affären ner på byn osv. När han var 9 var han ensam ett par timmar när jag var i stallet, och ringde nån gång ibland för att kolla när jag skulle komma, om han kunde ta den sista kakan osv. Hästen blev iallafall van vid att det ringde ofta :angel:
 
Sv: Barn själva hemma?

När jag var 8 åkte jag själv hem från skolan, eller en taxi körde mig hem sen var jag ensam i ca 1½ timme innan brorsan kom hem från skolan och det var inga problem, kanske ringde en gång eller två för mycket till mamma ;) .
Sonen har varit ensam en eller två gånger, 5 minuter när jag åkt min kilometer och kastat till hästarna lunch i höstas (4 år).

Det beror nog väldigt mycket på hur barnen är själva också, endel är ju trygga i sig själva, vet hur man ringer osv osv, andra är ju mer hariga och då ska man nog vänta in dem.
 
Sv: Barn själva hemma?

MIna barn är aldrig ensamma på så sätt. De har ju varandra. De får vara hemma utan föräldrar så länge de vill. De är även hemma ensamma med sina småsyskon. Jag litar på dem men vill inte lämna ön med dem ensamma med småsyskonen. De är 12,10,4½ samt 2½
Åker jag till stallet utan dem så är jag 5 min bilfärd ifrån dem.
 
Sv: Barn själva hemma?

Min dotter är 4 år. Enda gångerna jag har lämnat henne är när jag ska ner till tvätten. Det är en trampa ner, om det skulle vara något så kan hon alltid springa ner till mig.
 
Sv: Barn själva hemma?

Jag var hemma själv vid 7-årsålderna. Jag älskade att vara själv hemma och hade ingen lust att vara på fritids efter skolan, så därför blev det så.

Jag fick givetvis restriktioner om vad jag absolut inte fick göra. Exempel, absolut INTE tända ljus!:idea:
 
Sv: Barn själva hemma?

*kl*
Jag tror att det är skönt för barn att efter skolan, när dagen varit full av andra barn, röster och stoj, kunna få vara själva och bara mysa. Slappna av en stund innan resten av familjen kommer hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 744
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 352
Senast: Imogen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 548
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 965
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp