Barn och häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

toketossan

Vet inte om jag la in denna under rätt kategori nu..
Jag och min sambo väntar vårat första barn och jag kan knappt bärga mig tills den lille kommer till världen.

Något som jag går och gruvar mig över lite dock är hur det går ihop med småbarn, mammaledighet och hästen.

Hur gjorde ni?

mvh
 
Sv: Barn och häst

Du kommer få mycket mindre tid för hästen, i alla fall till en början. Dels prioriterar man om den tiden man har, det blir mer effektiv tid i stallet tycker jag, och inte det här såsandet.

Se till att din sambo/kille är medveten om att han måste hjälpa till så du hinner med dina timmar med pållen, även om du nu själv måste minska på timmarna i stallet.

Kanske en medryttare skulle passa? Till en början om inte annat.

Jag är själv mammaledig, men tycker att det är svårt att få tid för hästen. Sambon min har nu i sommar börjat arbeta i närheten, så till hösten kommer jag kunna rida mer. Men annars har jag varit själv med min son från 07-19, och det är svårt att hinna annat än pyssla i stallet då. Sedan kan man faktiskt göra upp med stallkompisar och mor/farföräldrar om barnpassning.
 
Sv: Barn och häst

hej, ja förstår att du undrar lite om det. Ja gjorde oxå de nar ja va gravid o till på köpet va ja ensam( ingen pappa). Men vet du vad, det gick hur smidigt som helst, de e hur man planerar dagen o lägger upp saker o ting. Min lilla tös va typ en månad när hon va me mig uppe i stallet o mockade:) Hon satt i sin lilla bilbarnstol o sov när ja mockade eller låg hon i vagnen. När de va tid o rida så gick ja me liggvagnen upp till sommar hagen o hämtade hästen o gick hem till stallet me hästen o vagnen:). Han gick som en hund brevid oss( ska tillägga att ja har en supersnäll häst som ja kan göra allt me) o sen sov min tös i vagnen medans ja red. Nu de ju beroende på hurdan häst o bebis man har:angel:, min lilla tös sov alltid o va jättesnäll. Ja tror att de blir lite som man gör de till. Ja hade inget val heller, ingen pappa som kunde va hemma me barnet....fick fixa de själv o de gjorde ja me:) Idag undrar ja hur ja klarade de men de gick faktiskt jättebra....Va inte rädd o prova dig fram, de finn lösningar på allt...Lycka till:banana:
 
Sv: Barn och häst

Jag har min häst hos min mor och far, så jag har haft lyxen att mormor fått vara barnvakt en stund medans jag ridit o pysslat lite.

Men första månaden var jag bara och klappade lite pållen, hade alldeles för ont för att rida. + att han fick stå de 2 sista månaderna innan barnafödandet.

Denna graviditet ska mor min rida honom när jag inte kan längre och tills jag vill upp i sadeln igen, sen vill hon mer än gärna gosa med bebis medans jag rider....:)

Skulle nog rekommendera en medryttare om du inte har någon som hjälper dig.
 
Sv: Barn och häst

Nu har jag turen att ha en hästintresserad sambo, vi har varsin häst.
I stallet turas vi om att ta hand om dottern så att vi båda får något vettigt gjort med våra hästar. //Linda
 
Sv: Barn och häst

När jag fick väntade våran första son så hjälpte min sambo mig islutet av graviditeten att mocka och sen även när alfons var född.

Sen när alfons var nån månad så började jag själv vara i stallet och mocka etc och då hängde han med, låg i vagnen, när jag skulle ta in hästarna så ställde jag in vagnen i en tom box och gick och hämtade hästarna,

han har vart med i stallet praktiskt taget varje dag sedan han föddes (är idag 2 år) och han har ett enormt häst och djur vett.

han vet att man springer inte i stallet, man går inte in till hästar utan att fråga om lov först, man ger morötter etc med öppen handflata, inga häftiga rörelser i stallet, inget skrik osv osv osv

så ett tips är ju att tidigt börja ha med barnet från början, då ser barnet det man gör i stallet och lär sig tidigt att respektera hästarna.
och är man då hästtokig (som de flesta på buke är) så är det hur kul som helst sen när barnet/barnen kan följa med ut i stallet och hjälpa till med diverse saker :)
 
Sv: Barn och häst

glömde;
när jag skulle rida så tog sambon alfons, annars hade det nog aldrig gått. nu följer alfons med ibland när jag rider (sitter framför mig i westernsadeln) men när jag ska göra nått vettigt med hästen (jobba lite ;) ) då passar sambon.
 
Sv: Barn och häst

När vi väntade våran första dotter passade jag på att betäcka mitt sto.
Jag tog absolut inga risker under graviditeten dvs red inte på hela tiden i princip,hade ganska många mf förut.

Stoet fölade några månader innan dottern kom, tyckte det var toppen!:)
Men när dottern kom så kretsade allting kring henne,det var en helt otrolig känsla!:love:
Sålde tyvärr hästarna, det hade jag aldrig gjort idag för intresset återvände ju ganska snabbt...:crazy:
Köpte då en ny häst när dottern endast var ca 2 mån,ett arabsto som jag själv red in.
Dottern var med i stallet i barnvagn och även i paddocken.
Sedan blev jag gravid igen och då skaffade jag en medryttare.
Eftersom att jag inte ville rida under graviditeten.
Dom trivdes så bra ihop så hon köpte henne!!

Nu har vi flyttat ut på gård och vi har två underbara hästar varav den ena ska betäckas i sommar!:love:
Barnen är 2 o 3,5 år gamla och är med i stallet varje dag, måste säga att det är guld med eget stall!!
Ridning blir det när mannen kan passa, eller när dom är på dagis.
Annars får man Löshoppa,Longera,Tömköra osv.
 
Sv: Barn och häst

Eget stall har jag dessvärre inte för tillfället. Min förhoppning är att jag ska kunna få en boxplats i ett stall som ligger bara 100 meter från våran lägenhet för då kan jag ju ta med bebisen på en promenad i vagnen när jag ska kika till hästen, kanske hitta någon medryttare eller halvfodervärd som kan hjälpa mig också framförallt med ridningen.

Så svårt att föreställa sig hur det blir med ork och energi när man har en liten bebis att ta hand om också :love:
 
Sv: Barn och häst

Jag som gjorde en egen tråd alldeles nyss, jag kunde ju ha läst i din;)
Asch, jag tror ta mej tusan jag slår till iallafall och köper en häst. Jag vill ha en som är inkörd, då kan svärfar hjälpa mig och jag kan sitta i vagnen när jag inte tar mig upp på hästryggen längre:banana:
 
Sv: Barn och häst

Ja det hade ju vart jättebra om du kunde få boxplats där!

Medryttare kan ju oxå vara en ide,men behåll din häst för annars kommer du ångra dig i framtiden...;)
Det går att få ihop det,och kan du någon dag/dagar i veckan få lite helt egen tid i stallet är det guld värt,det mår man jättebra av.:)
 
Sv: Barn och häst

Eftersom vi för tillfället har tre trådar som handlar om hur och om man kan hantera kombinationen häst+barn så har jag kört ole-dole-doff för att välja vilka två som skulle låsas. Det här är den andra häst+barn-tråden som jag ole-dolade till låsning alldeles nyss.

Hänvisar skribenter till denna tråd med samma ämne:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783892


/moderatorn, låser
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sortera plast?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp