barn, internet och porr - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

kopia

Trådstartare
Idag när jag tog över datorn efter sonen, som är 11,5år, så passade jag på att kolla vilka sidor han varit ute på under några dagar tillbaka. Jag förväntade mig kanske en del fildelningssidor, men hittade porrsidor:eek:
Jag har inte pratat med honom ännu, behöver lugna mig lite, plus att jag vill ha bättre koll på vad det är han titat på, och hur han har hamnat på de där sidorna.
Hur gör ni andra med halvstora barn? Är det datorförbud/absolut övervakning/absolut förtroende/vad? Hur har ni diskuterat vad som finns på nätet med barnen?
//mkt villrådig Kopia
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Det bsta är väl att ha en diskussion om vilka sidor man tittar på och en diskussion om porr, där det är lämpligt att tala om att porr är INTE verklighet utan lika uppdiktat som vanliga filmer.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Finns det inte möjlighet att spärra datorn/internetanslutningen för porrsajter? Jag tror bestämt att jag hört talas om det i alla fall.
(vidare utredning om det är väl för övrigt en utmärkt fråga för datorforumet ;))
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

kopia skrev:
Idag när jag tog över datorn efter sonen, som är 11,5år, så passade jag på att kolla vilka sidor han varit ute på under några dagar tillbaka. Jag förväntade mig kanske en del fildelningssidor, men hittade porrsidor:eek:
Jag har inte pratat med honom ännu, behöver lugna mig lite, plus att jag vill ha bättre koll på vad det är han titat på, och hur han har hamnat på de där sidorna.
Hur gör ni andra med halvstora barn? Är det datorförbud/absolut övervakning/absolut förtroende/vad? Hur har ni diskuterat vad som finns på nätet med barnen?
//mkt villrådig Kopia

Alltså... Jag tycker inte att du behöver bli upprörd över det, han är i den åldern då man börjar komma in i puberteten och kanske intresserar sig för nya saker.
Alla killar är väl nyfikna på sex och sådant i den åldern? Det är ju normalt. Alla mina killkompisar (som är runt 20 nu) har sagt att de tittat på porr en eller flera gånger under tonåren. Men de gör det inte längre och har inga som helst behov av det. Det är väl inget konstigt att vara nyfiken? Nog för att porr är snedvridet och felvinklat vad gäller sex, men det får han reda på förr eller senare ändå.
Jag tror ärligt talat bara att du skulle genera honom om du pratade med honom om det. Ni kan ju kanske ha diskussionen sen när han är lite äldre och det inte är så nytt och pinsamt för honom.
Hur än det är så pratar man ju inte gärna med sina föräldrar om sex, i alla fall inte när man är i den åldern.
Porr är något som alla kommer i kontakt med och är nyfikna på under uppväxten/puberteten men sen växer man ju ifrån det.
Det är ingen fara...
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Det jag och många med mig väljer är att ha datorn i det rummet där vi vuxna är. Aldrig nånsin i ett rum där barnet tillåts surfa själv. Skärmen vänd mot oss så att man hela tiden kan hålla ett vakande öga över det hela.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

För övrigt så tycker jag som de andra att du kan ha datorn på ett ställe där ni andra i familjen går förbi då och då t.ex. i vardagsrummet.
Då undviker man ju att barnen går in på "förbjudna" sidor.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Det där har vi också råkat ut för :D
fast det var en mer oskyldig variant som
www.hasex.se www.hasex.com som han provat.
(har iofs inte kollat om dom sidorna finns ens :o )
Dock fick vi väldans bråttom med att spärra porrsidor.

Sen tog jag ett snack med honom om det hela,
gjorde ingen stor grej utav det utan talade om att
jag förstod att han var nyfiken och att det inte var
något fel. Men att vi kanske skulle se om vi inte kunde
hitta någon bra sida för honom att läsa istället.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

kopia skrev:
Idag när jag tog över datorn efter sonen, som är 11,5år, så passade jag på att kolla vilka sidor han varit ute på under några dagar tillbaka. Jag förväntade mig kanske en del fildelningssidor, men hittade porrsidor:eek:
Jag har inte pratat med honom ännu, behöver lugna mig lite, plus att jag vill ha bättre koll på vad det är han titat på, och hur han har hamnat på de där sidorna.
Hur gör ni andra med halvstora barn? Är det datorförbud/absolut övervakning/absolut förtroende/vad? Hur har ni diskuterat vad som finns på nätet med barnen?
//mkt villrådig Kopia
Jag har ännu inte kommit på min son (blir 13 detta år) att ha surfat på porrsidor. Men däremot när han haft kompisar här så kan man hitta inne på google att de sökt efter bröst bilder och köns bilder.
Nu har vi öppet prat i familjen om kroppar och allt vad det innebär, men inget porr eller att vi går nakna hemma:D Utan vi skämtar och pratar öppet om könsdelar,"hångel" osv.Däremot tycker han det är väldigt pinsamt att se på tv när de pussas eller de råkar visa brösten.Ialla fall när jag sitter vid tv också;)
Jag skulle också väldigt gärna vilja veta om det går att spärra datorn för porrsidor.Anser att dagens porr är en missvisande bild av sex.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

hmm, är du säker på att han har velat komma in på sidorna då?
jag har kommit in på några .. men det var absolut inte meningen :p

men jag är å andra sidan inte kille och inte 11 ^^ jag kommer inte ihåg hur man var i den åldern ... :p men min syrra är 10, snart elva.. och hennes killkompisar skulle aldrig ens komma på tanken tror jag :p
men det kanske beror lite på hur dom är också ...

/en svamlande nagelacksberoende
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

svarar alla

Vi har datorn så alla kan se den, men han är ju själv hemma på eftermiddagarna. Jag tycker att han ska få använda datorn då, dels för att kunna göra sina läxor, men även för spel osv när han har datorn för sig själv utan påstridiga småsyskon o föräldrar.

Jag ska prata med honom, och det lutar åt att vi spärrar porrsidor. Jag tycker inte heller att det är konstigt att han är nyfiken och det är kanske inte heller "farligt" att kolla, men han är rätt liten ännu och det finns så mkt grov porr.

Min fråga var nog mest hur mkt ni andra spärrar och förbjuder och hur mkt ska man lita på att en 11-12åring kan hantera själv?

//Kopia
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Jag tycker att skillnaden när "vi" var små var att porr inte var SÅÅ lättillgängligt. Det var i så fall tidningar och filmer som man om de inte fanns hemma fick köpa själv eller titta hos kompisar. Med internet blir det så MYCKET och blir lätt att ta till oftare än vad som är riktigt sunt.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Madick skrev:
Jag tycker att skillnaden när "vi" var små var att porr inte var SÅÅ lättillgängligt. Det var i så fall tidningar och filmer som man om de inte fanns hemma fick köpa själv eller titta hos kompisar. Med internet blir det så MYCKET och blir lätt att ta till oftare än vad som är riktigt sunt.

Ja det är sant, det är svårt det där med internet, både porr och andra otrevliga saker blir ju lättillgängliga och det är svårt för någon annan att kontrollera vad den sokm sitter vid datorn egentligen gör.
Man får ju iallafall hoppas att de flesta fall är småpojkar som är nyfikna och tittar någon gång mest för att ha sett. Men att det inte är något som upprepas, men det är ju just det som är så svårt att kontrollera.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Gör inte så stor affär av det...prata m barnen när tiden är mogen..
Jag har 2 st, en på 17 och en på 14,5år...och jag är övertygad om att båda varit på sådana sidor någon gång...jag har ju själv inga problem här o nu, fast jag inte vill...ploppar det upp "Adoltsidor" i massor, likadant är det m Tvn, där börjar de, tycker jag alldeles för tidigt m sina Playboyfilmer...ok man kan låsa kanalerna, men vad tjänar jag som förälder på det? Mer öppenhet? Knappast...
Tyvärr kan man inte ha datorn i "storarum" så länge...de har faktiskt oxå ett "privatliv", våra tonåringar.
Ibland får man se vilka de chattar m, ibland inte, och då får man acceptera det...
Gör man det, utan "liv", har man större chans att va m nästa gång..
Nåja, jag är ingen expert på barn...utom på mina då förstås;)
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Det kan faktiskt på vissa sidor komma pop-ups med porr och dessa registrerar datorn. Det var inte detta det handlade om då eller var det "runtsurfat" på sidorna?
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

jo han hade ju surfat runt på en del sidor, så det handlade inte enbart om "pop-ups". Just att det faktiskt är så att man kan hamna på porrsidor utan att eg velat det känner jag är ett skäl att spärra sidor. Vi ska ta hem någon av de programvaror Mimmipigg länkade till. Jag ska också ta ett litet snack med pojken nu i helgen när det är lite lugnare. Det svåra är kanske att inte göra för stor affär av det så det blir ännu mer spännande. Nu misstänker jag att det inte är så jätteintressant ännu ändå det här med nakna tjejer, han är ju inte i puberteten ännu, men det känns ändå bra att vara beredd och tagit en del av "allvarspratet" innan dess!
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Det går att spärra de värsta sidorna,men jag vet inte hur man gör.
mvhR
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

Jag skulle prata med honom och sen inte låta honom ha tillgång till datorn när han är ensam hemma.
Alla som får upp popupsidor med porr. Vad är ni ute på för sidor.
Jag får aldrig upp nåt sånt på min dator.
 
Sv: barn, internet och porr - hjälp!

fjolltroll skrev:
Jag skulle prata med honom och sen inte låta honom ha tillgång till datorn när han är ensam hemma.
Alla som får upp popupsidor med porr. Vad är ni ute på för sidor.
Jag får aldrig upp nåt sånt på min dator.
Det undrar jag med, och väldigt sällan får jag upp länkar till porrsidor i sökmotorer, det var mer när internet var nyare och jag sökte på typ "stallion" för att hitta hingstar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 884
Senast: Badger
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp