Barn = inga muskler?

malinsky

Trådstartare
Nu är det ju ändå nästan 3 år sedan jag blev gravid och slutade rida pga detta. Inte förrän nu har jag kommit igång ordentligt med min häst och inser att min sits är förstörd, jag har inga muskler och jag orkar helt enkelt inte rida. (köte hästen i somras)

Jag sitter och lutar mig framåt, jag som ändå har haft en helt ok grundsits. Jag orkar inte driva hästen framåt vilket innebär att i traven så kommer han ofta upp huvudet och sänker ryggen då jag inte orkar hjälpa honom med drivningen, så är jag på igen och driver igenom så han kommer tillbaka i formen.. så orkar jag inte ngr steg så tappar han ryggen osv, osv..

Jag har tränat för en annan tidigare, och visst har jag upplevt att jag är otränad, men då jag nu har en tränare som kräver kvalité i varje steg, DET är jag inte van vid, och har således inte muskler för det heller.

Är det fler som har haft problem eller tagit tid att komma tillbaka efter grav eller skada. Jag har haft jätteproblem med foglossning (x2)vilket gör att jag ogärna vill sitta ned ordentligt på hästen då jag instinktivt spänner insidan låren och inte sjunker ned ordentligt. Kroppen tror att detta ska göra ont!? Magmusklerna har jag ännu inte hittat igen och har svårt att använda.

Trodde att jag skulle kunna komma ut och tävla på väääldigt låg nivå detta år, bara för kul! Men det är inte att tänka på!! :devil: Lite gnällvarning på denna tråd, men berätta gärna om era ev. liknande erfarenheter

Sv: Barn = inga muskler?

Jo absolut. Man känner sig helt "maktlös" när man inte orkar. Allt har ju varit ganska uttänjt och klart det inte bara går att fortsätta som förrut. Träning och träning och åter träning. Kanske träna magmusklerna extra. Sen är det stor risk att (som jag) befästa en dålig sits när man väl hamnat där att man inte orkar och allt känns fel. Då blir det extra jobbigt sen.
Det där med låren känner jag absolut igen. Tidigare had ejag haft stigläderspännena som vanligt uppe i sadeln, och kunnat sitta ändå, men efter barnafödsel så tog jag ner dem, så att det blev mer "plats" för låren och det hjälpte lite med att komma ner och bli kvar där.
Bara att kämpa på, men som sagt, se till att inte komma in i dåliga vanor som är svåra att bli av med. Ta det du orkar, lite mer varje gång förhoppningsvis och rid mer lätt mellan.

Det är snart två år sen jag fick barn och jag har fortfarande inte hämtat mig! Jag red fram t o m femte månaden men sen gick det inte längre och jag började rida så smått igen när dottern var 4-5 månader. Uppehållet var ju inte sådär jättelångt ändå kan man tycka.
Mitt tips är att du samtidigt som du kämpar på med träning till häst också börjar promenera/jogga för det finns inget som stärker dina mag/ryggmuskler lika snabbt och bra som det! Jag har styrketränat aktivt en gång i tiden och vi snackar 7 dagar i veckan men om jag slarvade med löpträningen så tappade jag väldigt mycket i magmuskler och även styrka i ryggen.
Jag håller själv på att samla "mod" att börja jogga igen för nu börjar jag också tröttna på min värdelösa sits och dåliga förmåga att inverka med sitsen! OCH tröttnat på att ramla av i tid och otid när vi rider ut! Vi snackar NOLL balans trots över 30:eek: års riderfarenhet... Graviditeter kan ställa till det för oss rid"tanter":smirk:

Hade också foglossning båda ggr. Två barn ett på snart 5 o ett på 8 mån igår. :love: Jag red till ca 5 mån, sen orkade inte kroppen mer + att man är rädd om magen!!! Började rida igen efter ca två månader. I mellantiden där så jobbade jag hästen från marken. Hade bara haft hästen i ett halvår när jag blev gravid nu sist...:crazy: Tycker också att promenader är bra. Jogga kan jag fortfarande inte göra, gör jätteont i fogarna + att det ett bra tag efter förlossningen känns som om man inte kan knipa riktigt! :crazy: Sen promenadred jag till att börja med. Försök att verkligen sjunka ihop i sadeln, skjuv sätet såatt man sitter mer på rumpan. :smirk: Sen kände jag mig för hur mycket jag orkade...I början bara 20 min nu i ett par timmar. Nästa steg för mig som jag gör nu är att börja rida på "riktigt"...Tänk lite mer långsiktigt Tycker jag!!! Promenera, KNIP o försök att slappna av på ryggen! :banana: :banana: :banana:

Jaa vi "tanter" samma sak för mig! Har nu efter andra barnet och massor av BESVÄR av foglossning under grav x2 oxå fått taskigt sitts har fått gått ner till grunder av att bara "rida" lära om helt änkelt! Min vännina bara gruvar sig vad som har hänt! För att inte tala om min häst "fniss" hon är INTE glad på mig.....Jag har ingen balans och orkar inte driva när det behövs det är kattastrof känner jag!!! Min yngsta tös blir 9 mån denna månaden och jag har haft hästen hemma sedans september och inte förens nu har jag fattat varför jag inte fått ihop det med henne o det är ju då för att jag inte.... kan få ihop mig själv. Nu när jag läser era inlägg så faller ytterligare en pusselbit på plats o det är att grav är boven i dramat hihihihihih
Kramisar på er o era små godingar som får "skulden" för vår ridning fniss
: ) L

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama