Bärig tölt + travfrågor

V

Vildvittra

Jag har ett sto som har bra gångarter (har skrivit om henne förut här), bra tölt och mycket bra trav. Hon är förut riden med mer skjutkraft än bärkraft (uppfattar jag det som) och jag har jobbat för att få till mer bärighet i tölten. Gör inga superavancerade övningar (för jag är inte så duktig själv) men försöker träna sidförande, böjer, övergångar, + mycket styrka i skogen och så vidare.

Tycker redan att hon går mycket bärigare i kort- arbetstempo tölt. Sitter inte med mycket häst i handen utan hon bär sig bra och jag kan rida avslappat utan att behöva tänka på hur jag ska sitta etc. Men när jag försöker öka mot ökat tempo tölt så upplever jag det som om jag själv låser mig och hon ligger mer i handen. Vi har inga som helst taktproblem upp till arbetstempo tölt men när vi försöker oss på ökad så blir det lite taktfel om jag inte stöder mycket med tyglarna och "sitter emot" eller vad jag ska säga. Helt klart är det väl så att hon inte är stark nog för ökad tölt än så det är väl bara att träna men min fråga är om ni som har hästar som fixar ökad tölt gör det helt bärigt nästan utan tygelstöd (alltså inte T2 men ni fattar) eller om ett visst mått av stöd inte behöver betyda att hästen är på framdelen/undersidan s a s.

Sen till traven. Hon har en mycket bra trav med sväv och flotta lyft. Jag klarar dock inte av att sitta ner i traven och vill ha tips på hur ni gör som fixar det. För- och nackdelar med att sitta ner i traven? Är det viktigt på tävling eller ser domarna bara till hästen och gångarten?

Tacksam för många tips särskilt om hur man ska behålla sitsen i olika tempon i tölten!

Vildvittra

Det finns säkert andra som vet detta bättre. Jag bara spekulerar nu :bow:.

Ang ökad tölt: Jag tror att det beror på hästen (och ryttaren försåts)om man fixar att rida tölt med relativt lite kontakt med tygeln, eller mkt. Är inte grenen där man rider med ökad tölt med lång tygel till för femgångare från början, just för att de har svårt att gå i ökat tempo med mer samlad form? Skulle också tro att ökad tölt ställer ännu mer krav på skickliga halvhalter för att hålla farten upp samtidgt som det finnns bärighet.

Trav: Är skumpig på vissa hästar, speciellt om de har ett stort steg, men det känns oftast mer skumpigt än det ser ut, om det är ngn tröst ;)sen är det ju hästens gångarter som bedöms i första hand (utom i ungdomsklasser)så då är det ju bättre att du har den sitsen som ger hästen den bästa traven. Man kan ju rida lätt, eller stå i avlastinhssits, men att sitta ned och skumpa i otakt :o har jag hört tom kan förbättra takten på vissa hästar.

Jo du har såklart rätt i att det beror mycket på ryttaren huruvida man lyckas rida ökad tölt med korrekt sits och bärigt. Det jag undrar är över knep för att komma dit, om ni som rider ökad tölt känner att ni brukar kunna sitta likadant som i kort tempo eller om det faktiskt är nödvändigt med en annan sits och mer tygelkontakt tex berorende på fart och hållning *bara funderar*.

Sen detta med traven är ju förstås också en träningssak för ryttaren, detta med att skumpa för att få bättre takt känner jag inte till, men det känns inte som nåt kul sätt. Jag undrar också om det påverkar hästen och travens kvalitet mycket om man sitter eller står i fältsits.

Vad säger ni erfarna?

Vildvittra

Josse, ville bara påpeka att "den där grenen där man rider ökad tölt på lång tygel" inte existerar... :angel:, du meanr T2, tredje momentet, och då skall hästen gå i kort till mellantempo tölt, inte ökad. :cool:

Vad som krävs för hög poäng i ökad tölt framgår av domarhandledningen som finns i FIPO. Jag citerar från 9--10-poängsnivån:

"mycket hlg hastighet, absolut säkerhet och jämnhet med långa steg, höga och rumsliga kraftfulla rörelser och imponerande hållning, lösgjordhet och grace. Absolut felfri takt."

Hållning och lösgjordhet , alltså, men i första hand är det som vanligt takt och tempo som bedöms.

Det där med att sitta ned i traven blev mycket enklare när jag läst Hempfling bok och insett att man kan följa med med bäckenet, neråt på vänstersidan när hästen sätter i höger bak, neråt på höger sida när han sätter i vänster bak. Det handlar över huvud taget mycket om att vara rörlig i bäckenet, det gör det ju i alla gångarter.
Visst kan du rida lätt på tävling, men de flesta hästar som inte är mycket obalanserade verkar ta i mera när man sitter ner, så jag skulle öva om jag var som du. :o

Hm ja, tränar som F*N, vet att det är mig det hänger på, ville bara få lite tips att komma dit. På mina andra hästar har jag inte så svårt att sitta ner i traven, men de har inte sådana stora rörelser som denna dam. Hon är också sån att om man sitter ner och hamnar det minsta fel så hon tappar takten slår hon direkt upp i tölt. Så det gäller väl i första hand att vara välbalanserad själv antar jag. Intressant detta med bäckenrörelserna du skrev om, ska försöka testa.

/Vildvittra (som jobbar vidare)

Hästen höjer ju sin vänstersida när den sätter i vänster bakben, och sänker den sida vars bakben är lyft. När man väl inser det blir det ganska enkelt att förstå hur man skall göra för att följa med i rörelsen på rätt sätt, dvs i bäckenet men inte i resten av kroppen. (Sen måste man öva lite också för att kunna utföra det. :o)
Titta gärna i "Dansa med hästar" för fler tips. Just när det gäller "torrövningar" utan häst, är Hempflings bok mycket bra, tycker jag. :idea:

japp, det är nog bara att träna på! Läs gärna Sally Swifts böcker om centrerad ridning, har hjälp mig mycket i kombination med att rida för tränare och utan stigbyglar/barbacka (man behöver ju inte endast öva i trav för att få bättre balans och sits :))

Liknande trådar

Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 890
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Boj
·
Islandshäst Jag, som har haft min islandhäst i snart 6 år, har inte varit så intresserad av tölt. (ja, skamm på mig:o) Jag har mest tränat dressyr...
2
Svar
25
· Visningar
5 652
Senast: _Erica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar