barfotaverkning

Sv: barfotaverkning

gullan86 varför använder du inte boots som du kan brodda på vinter när det är halt och när han ömmar så mycket?

Jag har bara varit på föreläsningen och därmed INTE gått kursen. Vi har en tjej som är utbildad och hade "examensverkning" därav en föreläsning i samband med att kursledaren kom. Jag tror på det och alra mest för att bota fånghästar, hovsprickor mm. Jag hade bokat in tjejen i går men avbokade i sista sekund eftersom att min 21 åring har varit skodd i alla tider pga hovsprickor, så tyckte jag att det var dumt att sko av när marken är som hårdast.

Toffel skrev:
Ja, och då går det alldeles utmärkt att använda Easy boot Epics som är broddbara! Har svårt att tro att hästen med brodd på alla fyra i bootsen skulle halka runt mer än med järnskor och brodd. Dessutom fastnar det inte alls snö under bootsen.

Man måste inte ha järnskor för att skydda hästen och det är trevligt att fler och fler inser detta!

Till trådskaparen; prova epics, med sprinten som låser spännet så ser jag det som mkt osannolikt att dessa ramlar av, jag använder dom regelbundet och är mkt nöjd! Lycka till..

Jag pratar om halksskydd och inte järnskor. ;)

allroundhästarna skrev:
Du har AANHCP-metoden (vildhäst) som finns där nere hos dig. Om du går in på http://www.harmonyhorse.se/ och klickar på loggan "friska hovar" så finne en Sverigekarta där du klickar på ditt landskap så får du fram namn och telefonnummer. Harmony horse har även kurser och föreläsningar om denna metod. Har just själv varit på en föreläsning (även några isisägare) om AANHCP och kommer att verka mina efter det när marken har blivit mjukare till våren. Mina har alltid haft skor så jag tycker att det är dumt att dra dom nu när marken är frusen och hård.

Jag får inte upp någon sverige karta..??
Förresten finns det några sånna där runt om i Dalarna??

Dom så kallade föreläsarna som tagit hit vildhästmetoden är ju verkligt kunniga. 2 veckors kurs i USA och inget hästkunnande att tala om innan. Dom är strålande.

Om du går in på www.harmonyhorse.se och klickar på loggan "friska hovar" så byter du sida till www.friskahovar.se där finne sen fllik "verkningshjälp" så kommer Sverigekartan upp. Sen är det bara att välja län.

Varför jag gick via Harmonyhorse-sidan berodde på att trådskaparen frågade efter kurser mm och det är dom som håller dom.
Lycka till!
Hör gärna av dig om det inte funkar :)

äe det någon som vet om det är någon skillnad på de nya och de gamla easy boots epics? De ser precis lika dana ut på bild men om man ska ha fyra blir det två hundra billigare...

hofi skrev:
Dom så kallade föreläsarna som tagit hit vildhästmetoden är ju verkligt kunniga. 2 veckors kurs i USA och inget hästkunnande att tala om innan. Dom är strålande.

Ursäkta, men du kanske inte skall slänga skit omkring dig utan att veta vad du pratar om.
Båda två har en otroligt fin horsemanship samt kunskap om hovar och har varit över till USA vid två separata tillfällen enbart för sin utbildning, förutom de gånger OL har varit över däremellan och därefter.

Att kalla dessa amatörer är definitivt att ta i.

Min uppfattning om OL är att det ligger mkt i det mesta han säger, gav mig flera saker att tänka på o ett par 25-öringar trillade ner, men att han förenklar problematiken, blundar för det som inte passar in i hans världsbild o har för lite kunskap om den vetenskap som finns. Jag kan ju ha fel han kanske bara gav den bilden för att vinna den inte särskilt kunniga publiken.
För den som vill ha mer rekomenderar jag Pete Rameys artiklar på nätet, mer analys, kunskap o ödmjukhet, boken har jag just fått hem så den uttalar jag mig om senare, obs inte samma ockerpris som Strassers SHP-bok vilken jag gärna läst annars.
PL

Varför får "barfotafolket" aldrig föra en diskussion här på forumet utan att bli påhoppade av alla "förstå sig påare" som tror sig veta allt bäst?

Fast det är väl skillnad på att ge en förenklad bild inför en grupp människor med högst skilda kunskaper mot att vara amatör som inte vet vad man pratar om övht?

Jag bor i närheten av Lund och träffar gärna andra som vill ha hästarna barfota.
Mitt halvblodssto har gått barfota i ett och ett halvt år nu och det går hur bra som helst.
Hon har dock easyboots på sig när jag rider ut eftersom hennes hovar inte riktigt vill återhämta sig helt.
Hade hon skotts av när hon var yngre (är nu 14år) tror jag att det hade gått bra mycket fortare att få henne oöm, men nu får jag se hur lång tid det innan jag kan rida henne helt barfota på steniga vägar.

Jag har verkat henne själv från första början och tar hjälp av Emindy (som jobbar med det), som jag känner sedan innan, psychogrrl, som jag också tycker har bra koll på läget. Samt en kusin till mig som extra knäcker med att verka barfota hästar...som också kan en hel del.

Har man en häst med hyffsat normala hovar så är det ändå ganska enkelt att verka själv om man söker kunskap och tar råd av andra tills man börjar kunna se hur saker och ting ska se ut.
Har man däremot en häst med problemhovar så blir det en annan femma. Jag själv hade inte gett mig in på det utan proffs hjälp under ett bra tag.

allroundhästarna skrev:
Kolla in http://naturligahovar.se/ hon säljer Easy boots och Boaboots och har verkligen testat om dom sitter kvar, så kolla in henes sida. Hon har testat dom i lera, djupsnö, is mm.
Jag vet att hon själv använder dom och hon rider bara ute i naturen, efter vägar mm.

Jag har ett par easyecips boots, som jag köpt från naturligahovar.se. Det är det bästa jag någonsin har köpt. Det sitter ALLTID kvar. Vi bor i ett lerhål (facktist en gammal sjöbotten), o då kan ni tänka er "kvaliten" på leran!
Prova bootsen vet ja! Jag har min häst barfota pga dålig hovkvalitet, o han tappar/drar av sig skorna för att han är ung o klumpig. Så nu är han barfota för att få lite starkare, och helare hovar, så att de klarar utav att få söm i sig om ett BRA tag. Är för ömfotad för att gå utan bootsen. Men han är mycket bättre i hovarna nu, så jag överväger att EV ha han barfota i framtiden, men jag vet inte... Har dom både i hagen, o på vägen till ridhuset. Rider även ut med dom. De ser lite klumpiga ut på bild, men i verkligheten, så märks det inte att man har dom på när man rider. Rider nästan enbart dressyr, o dä e inga problem. En kompis har dom när hon hoppar, både på bana, o i skogen, o dä funkar också perfekt!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 877
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar