barfotaverkning

B

bloss

Jag har funderat på att sko av mina två islänningar och gå en kurs i barfotaverkning. Reaktioner på att ha hästarna barfota? Något speciallt med att ha islänningar barfota? Jag vill ha svar av personer som är insatta i hur barfotaverkning fungerar. Är det någon som vet någon som är kunnig i barfotaverkning i Ängelholmsområdet som jag kan få hjälp av?

Sen hade jag bara en liten fråga. Mina hästar nöjer sig med att äta gräs trots att det är slutet av oktober månad. De får hö men de rör inte det. De äter lite morötter vid sidan om betet men annars vill de inte ha något. Visserligen är hagen stor men jag trodde att det skulle vara så lite näring i gräset nu att de skulle vilja ha hö. Vad tror ni?

Sv: barfotaverkning

bloss skrev:
Jag har funderat på att sko av mina två islänningar och gå en kurs i barfotaverkning. Reaktioner på att ha hästarna barfota? Något speciallt med att ha islänningar barfota? Jag vill gärna ha svar av personer som är insatta i hur barfotaverkning fungerar. QUOTE]

Hej

Jag har barfotahästar verkade av en SHP:are (strassermetoden), sedan ungefär ett och ett halvt år tillbaka.

Jag skulle vilja råda dig att läsa allt du kommer över angående barfotaverkning och olika metoder för detta, innan du bestämmer dig. Om du är väl påläst och förberedd så kommer övergången till barfotahäst att gå lättare för både dig och hästen. Läs särskilt noga om de avsnitt som beskriver att hästarna kan bli ömma i sina hovar under perioder. Rid aldrig en hovöm häst! Låt dig inte luras att tro att det är enkelt för det kräver faktiskt en hel del av dig som hästägare. Du måste tillse att hästen har möjlighet att gå på ett underlag som är bra under övergången, om din häst skulle bli öm. Om du kan tillse att hästen har det bra under omställningsperioden så kommer du sedan att ha en glad och nöjd barfotahäst. Jag skulle också vilja råda dig att anlita en barfotaverkare för dina hästar och inte försöka göra det själv. Det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att sköta hästars hovar.

hej tack för ditt svar!

Jag har läst ALLT jag har kunnat komma över och jag har pratat med folk i min omgivning om att barfotaverka. Det är mycket för och emot!

Du tyckte att jag skulle anlita någon som kunde göra det åt mig.. Absolut vill jag det men det är svårt att få tag i någon som är kunnig och villig har du tips på någon som kan runt Ängelholm? Men jag vill ändå kunna verka själv för att kunna stabilisera hovarna imellan och för att vara insatt själv. Jag vill kunna se att det hovslagaren gör är rätt och att jag ska veta hur jag ska kunna hantera mina barfotahästar. Vem verkar dina hästars hovar? Är det en "vanlig" hovslagare?

bloss skrev:
hej tack för ditt svar!

Jag har läst ALLT jag har kunnat komma över och jag har pratat med folk i min omgivning om att barfotaverka. Det är mycket för och emot!

Du tyckte att jag skulle anlita någon som kunde göra det åt mig.. Absolut vill jag det men det är svårt att få tag i någon som är kunnig och villig har du tips på någon som kan runt Ängelholm? Men jag vill ändå kunna verka själv för att kunna stabilisera hovarna imellan och för att vara insatt själv. Jag vill kunna se att det hovslagaren gör är rätt och att jag ska veta hur jag ska kunna hantera mina barfotahästar. Vem verkar dina hästars hovar? Är det en "vanlig" hovslagare?

Det finns ju olika sätt att hålla sin häst barfota. Antingen anlitar du en vanlig hovslagare eller också anlitar du en barfotaverkare. Som du kanske hört är inte hovslagare och barfotaverkare riktigt överens om hur hästar på bästa sätt blir barfotahästar. Barfotaverkarna är utbildade enligt olika metoder men de allra flesta har grundprinciper som är gemensamma, som ibland skiljer sig från hur hovslagare arbetar.

Eftersom mina hästar är barfotatrimmade av en SHP:are enligt Strassermetoden så tycker jag ju att det är bäst men du får säkert mer råd så småningom här på forumet. Om du söker via nätet på "barfotahästar" så får du ett antal träffar för olika barfotametoder med tillhörande kurser. Där kan du också hitta namn på personer som kan barfotaverka i din närhet.

Senast ändrad av en moderator:

äe det någon som använder boots till sina hästar? Hur tycker ni att de sitter? Kan ni ha de på en hel uteritt?

Du har AANHCP-metoden (vildhäst) som finns där nere hos dig. Om du går in på http://www.harmonyhorse.se/ och klickar på loggan "friska hovar" så finne en Sverigekarta där du klickar på ditt landskap så får du fram namn och telefonnummer. Harmony horse har även kurser och föreläsningar om denna metod. Har just själv varit på en föreläsning (även några isisägare) om AANHCP och kommer att verka mina efter det när marken har blivit mjukare till våren. Mina har alltid haft skor så jag tycker att det är dumt att dra dom nu när marken är frusen och hård.

Kolla in http://naturligahovar.se/ hon säljer Easy boots och Boaboots och har verkligen testat om dom sitter kvar, så kolla in henes sida. Hon har testat dom i lera, djupsnö, is mm.
Jag vet att hon själv använder dom och hon rider bara ute i naturen, efter vägar mm.

Angående barfota: Superbra! Jag skulle rekommendera att verka efter AANHCP's metod (vildhästmetoden) då jag själv anser att den är bäst och ger hästen en mjukare övergång från skor till barfota. Men man måste vara medveten om att det tar lång tid och man måste själv vara villig att göra uppoffringar för att det skall fungera ordentligt. Men om man verkligen går in för det och vill få det att funka, så finns det inga hinder som inte går att ta sig över. Jag har haft min islandshäst barfota länge nu och jag har aldrig haft minsta problem, kanske för att jag låtit det ta den tid det tar - utan att stressa.

Ser ingen skillnad mellan raser egentligen, men ryktet säger ju att islandshästar har bra och tåliga hovar och dessutom är de flesta vana vid att gå barfota några månader om året, under vilan. Självklart är hovar väldigt individuellt..

Angående gräset: Min syster har samma sak hemma hos sig. Det har varit så varmt hittills så gräset växer ju t.o.m. fortfarande, så jag tror inte att det är så näringsfattigt alls. Du kan ju testa då och då att slänga ut hö, vill dom inte ha det - ja då klarar de sig uppenbarligen bra på det som finns. Härligt att ha det så! Min häst har inte haft gräs sen i juli =( Men han skall ner till syrran imån, så han får äta gräs där.

barfota. min häst tog jag av skorna på nyss, han e 5 så han har bara varit skodd i ett halvår i sitt liv ungefär och gick ju alltså utan skor i 4år...när de skulle börja rida ömmade han mkt fram och fick skor fram....sen va de inte helt bra i gångarterna + att de va värsta halkan ute så jag skodde han bak med...

det jag ser som en nackdel är att är hästen mkt öm i början som min pålle är nu så tycker jag det är synd om dom när de har så ont plus att det säkert lätt uppkommer spännningar och ömmande muskler= inte bra.
och så kan man inte sko för gångarterna.
vissa hästar får tex sämre trav av att vara utan skor eftersom det är ett svävningsmoment i trav som inte finns i tölt...detsamma gäller om man rider på vintern och det är halt då tar de hellre tölt för att inte halka.

det possetivt är ju att hoven får vara naturlig och utvidgas som den ska + blodcirkulationen fungerar mkt mkt bättre.
och så kostar det ju mindre med men det tycker jag är det sista man ska tänka på.
skulle min häst utan problem kunna gå lika bra utan som med skor så skulle jag självklart rida och ha han utan skor...
men eftersom han är såpass öm så känner jag inte att jag vill utsätta honom för det under en så lång perod som det KANSE tar att han slutar vara öm...han slutar lixom kanske aldrig att vara öm.
och se på vintern vet jag inte hur man ska lösa det med halkan...men kan ju säg att man inte rider då men jag skulle inte kunna sova säkert om jag visste att han sprng runt och lekte i hagen(lösdrift) utan skor och på halt underlag det är nästen otroligt om han inte halkar nångång...och alla vet vi ju hur hemskt det kan slut med sträckningar, bambispagat, och låsningar m.m m.m *huga*

Barfota är nyttigt för hästen, ekonomiskt för oss men man måste som nämnts ovan göra vissa uppoffringar ett tag. Mina hästar har gått barfota hela sina liv, den äldsta är nu 9år o går på alla underlag. Han har hovar av betong :D Min gamla sköthäst har varit avskodd i ett års tid nu, o han ömmar fortfarande men går på ridturer på alla underlag med ett par easy boots epics fram o det går bra, men han skall få ett par bak oxå snart. Hans hovar har fortfarande den typiskt skodda hästens form, de är ovala och långa -o han ömmar av att gå på grus. Skor man av en häst som gått med sko länge får man förmodligen vänta länge och tålmodigt innan de kan fungera utan problem på alla underlag. Vad gäller verkningen på våra hästar så har vi en helt vanlig hovslagare men som gått en barfotaverkningskurs för att få extra insikt utöver hovslagarskolans. Han verkar rent ut sagt skitbra -och med sunt förnuft! Jag vet inte vart ängelholm ligger(sthlm?) men är det nära gbg så pm:a så får du hans namn,nummer. Man kan gå en kurs o verka själv, men jag hade inte vågat ta hela ansvaret, men att verka några gånger själv o sedan ta ut en hovslagare emmelanåt för "kontroll" har jag gjort o det känns ok. Nu förlitar jag mig dock helt på "hovis" med 6veckors mellanrum.

Vad gäller höet, så är våra hästar tvärtom, de äter gladeligen sitt hö nu :) Och har gjort ganska många veckor... Har du analyserat höet ditt o kollat så att det inte är dåligt?

tack för tipsen! jag kollade faktiskt upp de som verkar barfota enligt AANHCP och jag fick tag i en tjej som ska komma på torsdag och plocka av skorna och verka mina islänningar har bara varit verkade sen i våras så jag tyckte att det var lika bra att de blev av med skorna redan nu. Jag har tänkt gå deras kurs också så snart det blir ledigt på någon här nere kanske i februari. Var du nöjd med kursen? Tyckte du att du fick tillräcklig information för att förstå hur du ska verka? Spännande det här!

En sak du inte bör glömma, rider du hästen vintertid och underlaget är halt skall hästen ha någon form av halkskydd. Så det är inte bara att läsa om själva avskoningen, utan även regler kring detta vad gäller djurhållning.

tänkte fråga din som verkar veta, jag skodde av min häst nyligen och han har inte alls smala och avlånga hovar utan runda och breda....är det så de ser ut när de gått utan skor länge? eller hur blir formen m.m efter ett tag utan skor? hur vill man att den ska va?...

(lånar knapp)

Jag har min barfota sedan mars i år. Har sedan början haft hjälp med verkningen, men verkar lite själv nu, med regelbundna kontroller av min verkare.

Har gått kurs för Ove Lind, för några veckor sedan. Sedan dess verkar jag lite själv.

Om man bestämmer sig för att ha sin häst barfota ska man förbereda sig på att det blir en rejäl omställningsperiod. Jag hade stunder då jag funderade över om jag var helt idiotisk, men nu börjar allt funka fint.

Men i början kommer du inte att kunna rida som vanligt. Vi använde boots och det gick ganska bra, men det är lite bökigt. Nu har vi beställt Easy Boots Epics, dem tror jag på.

Min hästs hovar börjar bli fantastiskt bra, hårda med fina strålar.

Står man i ett stall där de flesta är skodda bör man också ha ett starkt psyke, för många kommer att undra. Den verkare som hjälpt oss har varit väldigt bra, förklarat för alla och ställt upp i alla väder. Det har varit väldigt skönt att ha henne.

Min häst verkas enligt AANHCP, en något modifierad form av den.

OlleAtlas

tack för era svar! gott att utbyta erfarenheter

På torsdag kommer det en tjej som ska sko av mina hästar hon har gått en kurs i barfotaverkning som jag också har tänkt göra så fort det finns plats. Mina hästar har bara varit skodda i ett halvt år så jag hoppas att hoven ska vara relativt bevarad när vi tar av skorna (jag har inte haft dem så länge så jag vet inte riktigt hur de fungerar utan skor, och tyvärr inte förra ägaren heller)

Jag funderar bara lite på det här med easy boots. Hur tycker du att det fungerar? sitter de bra? Tycker du att det har fungerat att bara ha de på framhovarna? Blir det inte lätt att hästen belastar för mycket fram då eller?

Angående höet så har jag tänkt att det ska analyseras men min bror har själv tagit in det (och min familj har haft lantbruk länge) så jag vet att kvalitén är relativt bra men om den är topp är jag lite osäker på så det ska analyseras så att jag vet om jag behöver göra tillägg i foderstaten. Men som sagt har det ju varit en mild höst och gräset har inte frusit riktigt här nere (jag bor i Skåne) så de är antagligen nöjda än så länge. De har tillgång till hö om de vill. Men hur ser eran foderstat ut? Behöver ni ge kraftfoder, jag vet att detta beror på hästens arbete och hur bra kvalité det är på hö osv men det hade varit spännande att höra hur ni har det

hur gammal är din häst?...min är 5 och har oxå bara haft skor i ca ett halvår. varför vet inte förre ägaren hur hästen va utan skor?

Ja, och då går det alldeles utmärkt att använda Easy boot Epics som är broddbara! Har svårt att tro att hästen med brodd på alla fyra i bootsen skulle halka runt mer än med järnskor och brodd. Dessutom fastnar det inte alls snö under bootsen.

Man måste inte ha järnskor för att skydda hästen och det är trevligt att fler och fler inser detta!

Till trådskaparen; prova epics, med sprinten som låser spännet så ser jag det som mkt osannolikt att dessa ramlar av, jag använder dom regelbundet och är mkt nöjd! Lycka till..

ja jag har fått dem rekomenderade innan också så jag ska absolut prova dem! Hur är det med att ta av och på broddar på bootsen fungerar det? Blir det hål i bootsen eller hur fungerar det?

min ena häst är 6 och min andra är 20. Anledningen till att förra ägaren inte vet hur han fungerar är att han har varit på en oseriös turridningsfirma och efter det var det en tjej som tog hand om honom för att sälja honom till någon som kunde ge honom ett bra hem, och då skodde hon honom.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 877
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar