Barfotalopp - hur funkar det?

Leoni

Trådstartare
Hör ibland travare som tävlar barfota och undrar lite hur det funkar.
Jag tänker mig att hästen är skodd under träningarna och att man plockar av dem till loppen. Min första undran- blir inte hästarna ömma då? Biter de ihop och springer ändå?Tänker jämförelsevis om man rycker skorna på en ridhäst som då brukar ta det försiktigt ett par dagar.
Undran nummer 2 - Hur ser hoven ut efter ett lopp?
Går det att slå på en ny sko utan problem? Tänker mig att det borde bryta av hornet i sömhöjd och att det inte finns något kvar att spika i.
Finns det några speciella tricks för att få det funka eller är det bara hästar med naturligt superstarka hovar som går barfota?

Våra tränar alltid med skor och så drar vi dem till lopp när det behövs. De blir inte ömma direkt men man måste slå på dem efteråt, annars riskerar de att bli det...
Det finns barfotaklister som man kan spraya på som slits bort under loppet och en del tränare plastar sina hästars fötter..
Har hästen dåliga hovar i sig brukar vi inte röra dem utan de får springa med skor, eventuellt med aluminiumskor. Att spika i skon igen brukar inte vara några problem om hästen har bra hovar...

Jag tror inte en ridhäst skulle bli ömfotad direkt heller, travbanan har ju inte en massa stenar på sig som på en grusväg hemma.

Många hästar blir helt enkelt snabbare utan skor,och risken att dom skall slå sig minskar.man brukar i regel göra så att man efter hand som hästen blir snabbare å starkare i loppen lättar man upp hästens balans.

Men alla hästar tål inte att gå fort barfota,Viktory Tilly t.x. går med s.k. Patentskor av aluminium,han har lätt för att få sprickor.

Ja det finns säkert flera åsikter en mina om detta. :)

Glömde svara på dina andra frågor,om man planerar att köra barfota kan man låta hästen få lite mera fot innan det tilltänkta loppet.Man har den sedan skodd tills den har värmt sedan precis innan loppet rycker man av dojorna.

Efter loppet som ju inte tar så himla många minuter,sätter man på skorna igen,jag har sett många barfotahästar eftersom jag jobbar i dopingen på trav,för det mesta klarar de sig bra,vet. brukar oxå kolla upp om det är någon som verkar speciellt sliten.

Travhästar har ju en noga koll på sig under tävlingsdagen genom vet. hovis och funktionärer.

Som ID-kontrollant har jag oxå ansvar att bes. hästarna som ID-as.Och att besiktiga dom som kommer till provtagning. :)

...eftersom jag jobbar i dopingen på trav
ååhh, har ni anställda som sköter dopingen hos er? Här på Halmstad måste vi alltid smyga med det, är det olika regler för varje bana? :confused:
:rofl: :rofl:

Är det sant!!!! :confused:

Här är det döviktigt!!!Och ett jäkla liv om man inte gör x:akt rätt!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar