Hej!
Jag vet några som gjort det på sina islänningar, och då kom det en expert som kunde verka på detta sättet som vildmustangerna har sina hovar...
men då ska man tänka på att hästen får lida upp till ett år, för att hoven ska komma till rätta och bli låg i trakterna med långa tår, de blir då halta för en tid och kan inte ridas.
Jag själv tycker att detta har inget med våra hästar att göra, man kan inte jämföra med dessa vildmustanger...de går för det första på stora områden och på de sättet sliter de annorlunda på sina hovar, visst har de kanske inte problem med senor och hov, men då bär de inte runt med en ryttare på ryggen som vi och tyvärr så inverkar vi mycket på hästarna...
men jag kan rek Old macs boots, de är nästan som ett par gympadojer man trär på hästen när de ska ut och ridas, tar sedan väck dem efter varje tur och rengör dem och de kan användas upp till ett halvår, beror på hur mycket du rider, och då köper du nya om du är nöjd!
Hästen verkar tycka det är helt ok, inga skav och bra fäste på olika underlag, samt du slipper sko din häst som då kan gå barfota resten av tiden
...intresserad kolla dem hos bl.a HÖÖKS eller hemsidan
www.oldmacs.com
Lycka till med ditt beslut!