Barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nannaxa

Jag ska snart skaffa häst igen och har då funderat på det här med att verka och sko hästar. Jag har hört talas om ett speciellt sätt att verka hästar som ska gå utan skor, är det någon som vet skillnaden mellan dessa sätt att verka hovarna. Är det någon som har några egna erfarenheter ang. detta med barfotahästar?

//Emma

En duktig hovis och ridning med omtanke är det som behövs. Strasser verkar även i mina ögon lite väl brutalt :eek:

Min ponny är oskodd och ska så förbli så länge det går. Hon har helt plötsligt varit ömfotad ett tag nu men vi har bytt stall och lite sånt så det kan bero på det.

Hemskt praktiskt att slippa oroa sig för att inte få tag på hovslagaren i tid osv.

min häst har alltid varit barfota och han är 18, men nu när jag har börjat rida på lite mer "allvar" (alltså lite mer) så gick det inte längre, så jag har skott honom.. han var ömfotad när han var barfota...

Hei!
Jeg har en new forest på 5 år som har gått barfot i over ett år og vært verket etter Strasser-metoden i snart ett år. Har stort sett ridd henne 3-6 ganger i veckan hele tiden, og det har stort sett gått fint. Litt ømfotet har hun vært på grov grus, men vi rir mest i skog og mark, så det går fint. Hovkvaliteten er klart mye bedre nå, og nå nærmer den nye hoven seg marken med rasende fart. Imidlertid er leveforholdene viktig, de må gis muligheter til så naturlige vilkår om mulig, det vil si utegang hele døgnet på variert underlag og mye bevegelse enten ved å bruke dem mye eller oppmuntre dem til bevegelse i utegangsområdene i form av flere foringsplasser, lang avstand mellom foringsplasser, vanningsplasser etc.
Jeg kommer nok aldri mer til å sko min hest. Den ene vinteren hun var skodd, fikk vi så mye broddskader og hoven ble så forsnevret at rehabiliteringen tar lenger tid enn om hun aldri hadde hatt sko. Det finnes også en metode som kalles naturtrim som er litt mer langdryg enn Strasser-trim, men som nok er enklere å vedlikeholde for den enkelte hesteeier. Er imidlertid ikke sikker på om den fører til eksakt samme resultat med en frisk og sunn hov med full hovmekanisme? Men vil uansett være bedre enn enn skodd hov.
Lykke til!

Hej!

Jag vet några som gjort det på sina islänningar, och då kom det en expert som kunde verka på detta sättet som vildmustangerna har sina hovar...
men då ska man tänka på att hästen får lida upp till ett år, för att hoven ska komma till rätta och bli låg i trakterna med långa tår, de blir då halta för en tid och kan inte ridas.

Jag själv tycker att detta har inget med våra hästar att göra, man kan inte jämföra med dessa vildmustanger...de går för det första på stora områden och på de sättet sliter de annorlunda på sina hovar, visst har de kanske inte problem med senor och hov, men då bär de inte runt med en ryttare på ryggen som vi och tyvärr så inverkar vi mycket på hästarna...
men jag kan rek Old macs boots, de är nästan som ett par gympadojer man trär på hästen när de ska ut och ridas, tar sedan väck dem efter varje tur och rengör dem och de kan användas upp till ett halvår, beror på hur mycket du rider, och då köper du nya om du är nöjd!

Hästen verkar tycka det är helt ok, inga skav och bra fäste på olika underlag, samt du slipper sko din häst som då kan gå barfota resten av tiden :)...intresserad kolla dem hos bl.a HÖÖKS eller hemsidan www.oldmacs.com

Lycka till med ditt beslut!

Våra hästar har alltid varit oskodda utan problem.När det är halt ute så klarar de sig iallafall eftersom de aldrig har haft skor.

/ sandra

Låga trakter med långa tår.. njea... inte så som jag har sett många travare eller islänningar se ut.

Tåaxlarna hos hästen ska inte vara brutna. Alltså beror det på hästens exteriör om den ska ha höga eller låga trakter etc. Hovmekanismen med väl fungerande stötdämpning och frisk stråle ska dock alltid finnas.

Läs gärna på http://www.barefoothorse.com/ Speciellt under "hoof shape" som en början.

Men hur sjutton gör ni på vintern? Slår de inte ihjäl sig utan broddar? Hos oss blir det isbana, både i skogen, i hagen och på volten. Knaggligt, dessutom, så det är lätt att bryta benen.

Mina hästar har jättefina hovar, och jag är övertygad om att de skulle kunna gå barfota efter lite invänjning, men det är det här med broddarna som gör mig tveksam. Är inte de här metoderna mest till för varmare trakter? Eller Norrland, där det inte blir så isigt.

Finns det ingen liknande sida på svenska?? Den här var jättebra men lite svår att förstå med allt fackspråk.

Nej de slår inte ihjäl sig och det gör ju inte föl eller andra oskodda unghästar heller. Man får rida med omtanke. Min har lärt sig att smyga på is, hon spänner sig lite fortfarande men är väldigt bra på att smyga :)

Detta är inte samma metod som jag pratar om, denna sida har jag läst för lände sedan.

Det finns som sagt mycket och var och en får bestämma sin metod, men jag rek starkt Old macs gummiskor.

Det er ikke meningen at de skal få långa tår, verken med Strassertrim eller villhesttrim eller naturtrim. Det er tvertimot en meget viktig del av verkingen, å sørge for at hoven får et naturlig godt overrullingspunkt.
www.barforhest.com finnes det meste av sidene på www.barefoothorse.com oversatt til norsk - kanskje bedre enn engelsk om ikke like bra som svensk? Det er naturtrim-metoden som etterstreves på de sidene. Jeg gjør som tidligere nevnt mer Strassertrim. Jeg hadde problemer med långa tår, men det har jeg gjort bedre etterhvert. Hesten har aldri vært halt, men altså litt ømfotet på grov grus. Har Swissboots som jeg ikke har brukt så mye hittil. De kan visstnok broddes, men jeg har ikke forsøkt ennå. Ellers velger jeg rideveier med omhu når det blir isete, strør sand eller spån på uteområdene etc. Og de blir veldig flinke til å fote seg på glattisen når de får sjansen. Men ok, man bør nok ikke ri i galopp akkurat, men det anbefaler jeg heller ikke med brodder! Jeg er veldig glad for å slippe alle broddskadene som jeg fikk på min hest den ene vinteren hun var skodd.
Men å ha barfothest innebærer også ofte å gjøre store forandringer i oppstallingsforhold, da det er påkrevet med full utegang for å gi hesten tilstrekkelig rørelse i løpet av hele døgnet. Så det passer nok kanskje ikke for alle?

Då jag fick hem min häst hade han riktigt dåliga hovar, och han var (illa) skodd. Jag plockade av skorna (var tvungen att ha honom skodd en period efter det då han blev enormt hovöm, men tog sedan av dom för gott) och nu har han väldigt bra hovar.
Han fick biotin i början, men främst lösdrift utan skor tror jag gjorde susen.
Här blir inte halt direkt, så det är inga problem vintertid.
Inbillar mig att för mkt kraftfoder försämrar hovarna också, eftersom dom verkar växa för fort då. Har fri tillgång på grovfoder, men bara lite kraftfoder till pålle.
Stress tror jag också påverkar negativt.

Är absolut en förespråkare för barfota :)

Sv: Barfotahästar

Tjing, här är den svenska översättningen!

http://www.barfotahast.has.it/

jag tycker dock att hon verkar blanda mellan både aanhcp o strasser? var länge sedan jag läste nu.

andra länkar är:

http://user.tninet.se/~seu245f/Hovvard.html
-
om fång enl strasser (står lite om aanhcp) mkt bra, mkt bilder, "öppen"

http://www.naturalhorsetrim.com/
-

KC la Pierre (fransk barfotagångs svenska...)

http://www.naturtrim.com/
http://www.sundahasten.com/
-

svensk översättning av ironfree

http://www.barfotahovens.sida.nu/
-

AANHCP i Sverige

http://www.harmonyhorse.se/
-

skapa eran egna uppfattning, det är bara du som bör ansvar för din häst.

tack o hej kikärtspastej

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur