J

JGA

Funderar på att låta min ponny gå barfota from nästa verkning. Men är osäker på om det är bra för henne. Hon sliter sina bakfötter (är oskodd bak idag) mycket så när han skoddes fram för några dagar sedan fanns knappt inget att ta på bakhovarna och hovslagaren tyckte att jag skulle fundera på att sätta på henne skor bak med för att stoppa slitningen på dem. Jag rider mycket på grusvägar och asfalt för det är dåligt med ridvägar där jag har henne.
Hon gick tidigare på lösddrift och jag har inte haft henne länge så förmodligen är det inte hos mig hon slitit ned allt, haft henne några veckor bara. Hon kommer till hösten att bli uppstallad och därmed minskar ju även hennes tid totala tid i rörelse under dygnen, vinterhagarna är inte stora där jag har henne tyvärr men jag kommer rida 1,5 tim per dag minst. Med en vilodag. Hon är 9 år gammal.

Framskorna slits också mycket har jag märkt, hon hade tappat en sko när hovis kom men den andra var mycket nedsliten.
Är barfota något för henne tror ni...?

Min erfarenhet

Jag har min häst barfota så mkt som möjligt.
Skor i november när isen lagt sig, och har brodd då.
När isen försvunnit ..ca i mars åker skorna av.

Skor ger sämre stötdämpning än om du har utan.
När skon slår i asfallten (alltså när hästen går)¨
uppstår en vibration som
tas upp av hoven/benet och skadar och sliter på
senor,ligament..benhinnor osv.

Hovarna mår mycket bättre av att vara utan skor.
Visst blir det slitning och hovömhet från början,
men dom vänjer sig så småningom och får starka fina
hovar. :)

För mig hade svaret varit enkelt. Hon sliter lätt på bakhovarna, så mkt att du blev rekommenderad att ha henne skodd på bakhovarna. Då vore det ju osmart att antingen strunta i vad hovslagaren sa och hovarna "går upp i rök" eller att plocka av bara framskorna eftersom att det är troligt att hon sliter ung. lika mycket fram som bak. Om du dessutom inte har tillgång till mjuka skogsvägar utan mest kan rida på asfalt och grus så kan hon lätt bli ömfotad och det är ju inte trevligt.

För att svara mer direkt på din fråga; nej jag tror inte att barfota är något för din häst. Inte i dagsläget i varje fall.

Klarar hon att gå barfota i övrigt så kan ju "gympadojjor" under ridning vara ett alternativ om du vill ha henne barfota i "hälsosynpunkt". Med boots så slipper du den hårda nedslitningen som blir när du rider mycket på grus och asfalt. I hagen sliter få hästar så mycket på hovarna att de blir ömma.

Det jag förvånas över är att så många blir förvånade att det INTE är något att TA ?? Var glad för att det inte finns nåt att verka...för det tyder väl på att hästen klarat av sitt hovslageri själv...så länge dom inte sliter sig sned.. Min pålla har aldrig vart skodd..och de gånger hovis vart ut har han sagt många gånger: hon sliter så bra själv, finns inget att ta...bara fixa till lite...så varför MÅSTE det PROMT finnas nåt att ta ?? Annat är väl om hästen visar ömhet...då kan ju skor vara befogat i vissa situationer...(pratar INTE om de som skor av innan betet...då är ömheten oftast normal ett par veckor)...Hur slits framskorna ? Alltså, vilken del slits mest ?

Jag håller med Cotton. Om hästen rekommenderas att bli skodd av hovslagaren så skulla jag göra det.

att hästen blir öm beror väldigt sällan på att hästen slitigt ner för mycket. faktiskt
själva sulan är nästan outslitlig eftersom den växer mer ju mer den slits. Sulan kan växa så mycket som två millimeter per dygn (och det är mer än vad den rimligtvis nöter även om du rider på tufft underlag).

Som tidigare inlägg påpekat är det bara bra att hästen klarar av att slita sina egna hovar sålänge de slits jämt, det måste man som hästägare hålla koll på!

Om du inte kan ha stora hagar så skulle jag nästan räkna med att skaffa ett par bra boots (se till att de går att brodda) för utifall att hästen blir öm.
Ju mer hästen rör på sig minskar risken för ömhet eftersom alla vävnader då blir starkare och tåligare.

Dessutom, om du låter hästen gå barfota under en längre tid, säg ett år, kommer du att märka att hästens hovkvalitet kommer att förbättras avsevärt och efter ett tag kanske hon inte längre kommer att kunna slita ner allt överflödigt horn av sig själv.
Så är det med min pålla...

om hon sliter mkt på skorna är det väl dumt och låta henne gå barfota?

Det tar ungefär 3 månader för en häst att vänja sig att gå utan/barfota när man "byter"...

:bow: :bow:
Det är ju så det ska vara, bättre att naturen slipar ner det som ska slipas! Det var så jag lärde mig iaf, att vi ska bara härma naturen när vi verkar barfotahästar. Dvs vi ska simulera hårt slitage så att inte hovarna växer för mycket, men om hästen hela tiden sliter ner sig till rätt nivå så är den ju "korrekt" hela tiden, och slipper perioder mellan verkningar med olika grader av förväxta hovar...

Min häst slet skor som en tok förut, jag trodde ju aldrig att han skulle klara att gå barfota...men det visade sig att han slet så mycket för han hade för höga trakter...kanske är det så för denna ponnyn också?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar