Barfota vs broddade skor

Sv: Barfota vs broddade skor

Absolut att d kan brodda bara fram:).

*kl*

Min häst gick barfota hela förra vintern när hon gick dräktig på lösdrift. Det var mycket snö hela vintern och hade aldrig problem med is under tötiden heller. Det lilla som var halt fick hon ganska bra fäste på iaf. Under dina förutsättningar (och om hästen kan) hade jag låtit den går barfota. Beroende på vart i landet du bor så kommer snön ligga kvar ett bra tag till och då kan du lägga på skor fram med brodd längre fram om ni har halkigt.

Vad bra, tack för svar. :laugh:

Då skall jag se om jag har några broddar liggande i gömmorna...

absolut sämst fäste sko helt utan brodd vilket bode vara förbjudet ur djurskydds synpunkt.

Det är det ju egentligen, om man inte på annat vis ser till att det inte är halt med sko utan brodd.

Ur djurskyddsförordningen, kapitlet om utevistelse/rastning:

4 § Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert.

Det är det ju egentligen, om man inte på annat vis ser till att det inte är halt med sko utan brodd.

Ur djurskyddsförordningen, kapitlet om utevistelse/rastning:

4 § Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert.

Jag tror du även här gör en egen tolkning som fan läser bibeln.

Tar du aldrig del av hela innehållet eller sollar du bara ut det som du anser passa in på dina promisser???

Vad är din uppfattning om åtgärder som du som hästägare ska vidta för att hästarna ska förflytta sig säkert med en sko utan brodd??

Jag tror du även här gör en egen tolkning som fan läser bibeln.

Tar du aldrig del av hela innehållet eller sollar du bara ut det som du anser passa in på dina promisser???

Vad är din uppfattning om åtgärder som du som hästägare ska vidta för att hästarna ska förflytta sig säkert med en sko utan brodd??

Det är ingen sållning, det är hela meningen direktciterat.

Nu skulle jag ju aldrig drömma om att släppa ut en skodd vintertid utan brodd i mina hagar. Men en lösning för att se till att hästen kan röra sig utan att halka är att sand och/eller salta vägen till hagen och hagen. Sett mer än en anläggning med småhagar ('frimärkshagar') använda sig av det.

Så, som vanligt, även om du ofta isolerar ut någon specifik situation, så beror ju allt på situation och omständighet.

Men du efterlyste att det skulle vara förbjudet att släppa ut skodda obroddade hästar på halka - och det är det, för det blir helt enkelt inte ett säkert sätt att förflytta sig att kana runt med obroddad sko på halka.

Sen är ju problemet med en mycket stor del av djurskyddslagen (Hagarna får ju inte vara leriga dyhål heller, enligt lagen..) att det är dåligt med kontrollen och efterlevandet, men..

Det är ingen sållning, det är hela meningen direktciterat.

Nu skulle jag ju aldrig drömma om att släppa ut en skodd vintertid utan brodd i mina hagar. Men en lösning för att se till att hästen kan röra sig utan att halka är att sand och/eller salta vägen till hagen och hagen. Sett mer än en anläggning med småhagar ('frimärkshagar') använda sig av det.

Så, som vanligt, även om du ofta isolerar ut någon specifik situation, så beror ju allt på situation och omständighet.

Men du efterlyste att det skulle vara förbjudet att släppa ut skodda obroddade hästar på halka - och det är det, för det blir helt enkelt inte ett säkert sätt att förflytta sig att kana runt med obroddad sko på halka.

Sen är ju problemet med en mycket stor del av djurskyddslagen (Hagarna får ju inte vara leriga dyhål heller, enligt lagen..) att det är dåligt med kontrollen och efterlevandet, men..

Men,, det kan jag lova dig kommer det bli ändring på.. Du kommer själv snart få ta del av det. Situation och omständighet?????????????? Vad har det med det enskilda djurets välbefinnande att göra??? Djur kan tyvärr inte förstå situation och omständighet utan endast den enskilda människan kan hänvisa till detta "patetiska" försvar.. Lagen är inte tillämpad för ägaren utan tack och lov utformad för den enskilda individens välbefinnande..

Har du inte själv noterat antalet ökade "observationer"??

Nog om detta,, du har alltid ngn förklaring att återkommande delge som styrker att du är ofelbar och alltid har rätt.. Jag är inte rätt person att dömma eller bekräfta utan endast budbärare till dom andra läsarna som mkt bättre i tysthet gör sin egen bedömning och blir en erfarenhet rikare.

Fast dessvärre tillåter lagen en rad omständigheter. Och att säkerställa att en skodd häst inte halkar i sin lilla fem galoppsprång långa hage och att säkerställa att en skodd häst inte halkar i sin 5 hektar stora hage innebär två helt olika omständigheter.

Broddar fungerar i båda fallen, men i det ena fallet finns det även andra metoder som fungerar. Just för det är olika omständigheter.

Vad JAG tycker är rätt är ju ingen hemlighet. Men vad JAG tycker och vad LAGEN kräver är inte samma sak i det här fallet. Och det var lagen som du efterlyste skulle sätta stopp för att låta skodda, obroddade hästar halka runt i sin hage.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025