Barfota vs broddade skor

L

Levi

Hej!
Jag har alltid haft min häst broddad i hagen men nu har hon en ny hagkompis som helst inte vill detta. Så frågan är: Vad får hästen bäst fäste med? Skor eller barfota?

Sv: Barfota vs broddade skor

Brodd och snösula är ju helt klart att föredra nu.

Tänk på att det absolut inte är någon bra idé att slita av skor nu. Hästar som är vana vid skor blir känsliga i fötterna och nu/snart när det är hårt och knöggligt blir det extra obehagligt för hästen och kan leda till spänningar eller skador i kroppen.
Mjukt och bra underlag ska det vara när man drar av skorna.

(Svar till alla)

Tack!

Det är inte utan att man lägger pannan i djupa veck! Hästen går mest i hagen och det är mängder med snö här. Det lilla jag rider/longerar gills knappt. Enligt prognosen så skall det komma mer och ligga kvar bra länge så risken för barmark är liten.

Jag fick lära mig, fast det var på den svart-vita tiden, att barfota ger mer fäste än sko utan brodd. Men det kan ju ha ändrats arton gånger sen dess...

Du har fått många svar som säger broddat. Men om jag fattat din fråga rätt undrar du om barfota eller sko utan brodd ger bäst grepp?

I så fall är det barfota.

Men, bäst grepp alla kategorier ger skor + brodd. Men måste du välja med sko utan brodd och barfota så absolut barfota. Släppa ut obroddat på is är att be om att de ska slå sig halvt fördärvade.

På ren snö så kvittar det, MEN töar det och is bildas i hagen då är broddar det som ger fäste.

Det stämmer att barfota är bättre än skor utan broddar, om man nu har en häst som kan gå barfota, eller om man har en massa snö, frusen barmark är katastrof för en häst som inte är van att vara barfota. Vi har både hästar barfota, skodda och broddade helt beroende på individ, underlag och arbete.

Du har förstått helt rätt!

Önskar att jag kunde köra med broddar i år med men man kan inte få allt! Har man en bitsk märr så har man. Skulle det mot alla förmodan blir ett jack efter en spark så....

Men vad välja? Sparkskada på kompisens häst eller fläkskada på sin egen?

Men vad välja? Sparkskada på kompisens häst eller fläkskada på sin egen?

Kan ju bara du/ni komma överens om.

JAG tar tveklöst hellre risken för sparkskada än fläkskada dock, any given day. Men det är för jag förlorat en (och vet fler) i halkolyckor, men aldrig förlorat eller vet ngn (de finns garanterat!) som dött/avlivats pga broddspark. Dock, jag försöker undvika ha hästar som tenderar att kicka varandra ihop, men om vi låtsas jag inte hade NÅGRA andra val mellan att välja fläkskada eller broddskada så tar jag broddskada. Det är större chans det slutar lyckligt...

Hur sparkig är han? Det finns t ex sk 'guldskor', hårmetall/lättmetallskor med många men små fasta broddar. Sådana hade jag på min L förut när han kunde vara lite lätt i baken kring maten.

Ser ut såhär ungefär (finns olika varianter)
http://media.photobucket.com/image/guldsko h%25C3%25A4st/Jempa/Diverse/broddskor_15x6l.jpg
http://www.royalhastsport.se/pub_images/large/9517_3011.jpg

Hästen är riktigt rapp i bakbenen och dominant av sig så jag förstår hagkompisen!

Har förvisso aldrig hört talas om åratal av problem pga en broddspark vilket jag därimot har gjort från fläksskador

Nåväl, jag provar barfota och har hovis på standby om snön skulle försvinna!

Allra bäst är barfota och om det är extra isigt någon dag tar man på broddade boots. sen när de inte behövs tas de av. funkar även bra om hästen blir öm i hovarna när det är hårt o knöggligt. Och självklart ska man ha en bra hovvårdare och låta hästen få röra på sig dygnet runt, så underlättar det enormt.

Varierar från häst till häst. Vissa klarar sig utmärkt när de är barfota medan andra halkar som bambi på hal is. Tråkigt svar, men man får anpassa sig efter hästarna. Skor utan broddar är alltid halkigast.

Senast ändrad:

Allra bäst är barfota och om det är extra isigt någon dag tar man på broddade boots. sen när de inte behövs tas de av. funkar även bra om hästen blir öm i hovarna när det är hårt o knöggligt. Och självklart ska man ha en bra hovvårdare och låta hästen få röra på sig dygnet runt, så underlättar det enormt.

Och som vanligt en 'sanning' med modifikation. Hästar är individer och det går inte att säga att en specifik lösning är allra bäst för alla hästar.

Hej!
Jag har alltid haft min häst broddad i hagen men nu har hon en ny hagkompis som helst inte vill detta. Så frågan är: Vad får hästen bäst fäste med? Skor eller barfota?

Det beror helt på underlaget men generellt sätt bäst fäste med sko och fyrbroddat, näst bäst sko med traktbrodd, barfota (så vida det inte är ren isgata) och absolut sämst fäste sko helt utan brodd vilket bode vara förbjudet ur djurskydds synpunkt.

och absolut sämst fäste sko helt utan brodd vilket bode vara förbjudet ur djurskydds synpunkt.

:bow:

Jag förstår inte att folk vågar släppa ut sina hästar utan brodd.
Där jag rider nu är alla hästar obroddade (De rids ju bara i ridhus...) och när jag ledde en häst från ridhuset sist så mer eller mindre gled hon hela vägen ner till stallet. Bara ren tur att hon hade tappat två skor så hon fick lite fäste med två fötter iaf. :grin:

Om du väljer mellan skor men obroddat eller barfota så skulle jag välja barfota. Min erfarenhet säger att barfotahästar klarar sig rätt bra, så länge vi inte pratar om total blankis.

Men om jag får kapa tråden lite, vi har just nu rätt halt och min häst är bara skodd fram, kan man brodda ändå? Eller blir det väldigt konstigt för hästen att gå i och med att det inte blir samma grepp fram och bra, samt att hästen dessutom blir högre fram?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025