Barfota Info

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare NinasApache
  • Startdatum Startdatum
Sv: Barfota Info

Gillar det inte jag heller,dom ska styra o ställa med allting nu för tiden,snart har dom inga o bestämma över, fler o fler börjar tröttna. Får väl börja samla på frimärken,men då är det väl nå'n som öppnar fönstret så att det blir korsdrag.....// Från en som är allmänt "antipossitiv" till det mesta. :cry: :cry:

Jag ser inget problem med det. I Frankrike har det fungerat i många år, varför kan det inte fungera här? Där ska man bestämma redan vid anmälan om man ska köra med skor eller inte, och får sedan ändra från barfota till skor men inte tvärtom, vi får vänta ända tills en timme innan...

Bestämmer ni om ni ska köra barfota precis innan defileringen? Vanligtvis vet iallafall jag långt tidigare om hästen ska gå barfota eller inte om banan passar. Hur banan är tar man reda på när man kommer fram. Blir det ändrade förutsättningar får man ju ändra. Nä sluta gnäll. Och vad ni än gör, åk aldrig till Frankrike om ni får en bra häst. :devil:

Vill spelarna absolut ha den informationen ska de få den. Vi ska inte glömma var prispengarna kommer från...

Jag tycker det är bra,det är för mycket hattande med detta....

Egentligen tycker jag det var en miss att nånsin starta med barfotainfo över huvud taget.

Snart vill väl spelarna ha reda på hur långa hak vi har på vintern och om vi har boots,skalpers,tåvikter,gamacher,knäkappor,armbågsskydd och framför allt hur mycket väger kusken och sulkyn :confused: :angel:
ps.jag har spelat på simning men aldrig fått reda på om simmaren är rakad eller orakad :rofl:

barfota infon har gått till överdrift...nör jag var igång på rikstoton fick dom nästan panik om jag inte visste hur han skulle gå...till saken hör att han gick typ lika bra utan som med skor....en gång hade han t om tappat en sko och gick med bara tre skor o vann ändå...ÄNDÅ ville dom få det till att han var bättre barfota :crazy:

Skillnaden där är att de anmäler tre dagar innan om hästen ska vara barfota eller inte, här blir det en timme före första V5, V65 eller V75.

Jag tycker inte det blir någon större skillnad mot nu. Om man nu tycker det blir för besvärligt kan man ju strunta i att ändra och chansa på att ingen märker det. I värsta fall får man en tusenlapp i böter.

De skulle aldrig ha börjat med barfotainformationen...
Det känns krångligt, OK för vi amatörer som har några hästar, men tänk för alla proffstränare som har massa hästar till start, och kanske desssutom inte har 100 % koll på om de ska starta med eller utan skor, ändrar efter värmning m.m .Det känns som om det lätt kan bli fel information av misstag och då blir det värsta livet ang det.
Ett helstängt huvudlag första gången m.m kan ju i vissa fall göra ännu mer skillnad än att dra skorna.....Tycker att det räcker att man skriver ang. barfota eller ej i intervjuerna i tidningarna innan för de mest intressanta hästarna, precis som man gör med te.x helstängt osv.
Att dra skorna gör ju inte automatiskt att hästen blir flera sekunder bättre, så verkar iallafall en del spelare tro.
Ok att vissa hästar blir det, men det kan ju oxå bli tvärtom...

Jag tycker mer att det är mer o mer på spelarens villkor och inte på hästens.....jag ställer mig mera emot att vi skall underställa oss allt...barfotainfo...värmning innan V5( om man har häst i sista avdlningen och måste värma för tidigt och på många banor finns inte skogsslingor som det går att värma på vintertid tex) mörkeranmälan( man får inte matcha fram sin egen häst dessutom har en reserv knappt en suck att varken komma med eller få ett skapligt spår....det är VI som betalar för hästarna, tränar o månar om dom...ärligt så börjar jag tröttna lite på storebrorsmentaliteten som bara kommer med nya saker hela tiden.......

Men att det är officiellt om hästen ska tävla med skor eller inte gör väl inte att det blir mindre på hästens villkor? Min förhoppning är att eftersom det är officiellt att hästen inte har skor blir det lättare för banvet. att uppmärksamma de fall där hästen faktiskt far illa av att gå barfota. Alla hästar klarar ju inte det även om barfotamaffian envist hävdar motsatsen…

Gällande värmningar innan V5 tycker jag det är helt vansinnigt och det finns ingen sådant krav på min bana. Är det på V65 på Solvalla det är så? Mörkeranmälan finns väl ingen som tycker om utom någon ekonom som såg en besparing…

Vissa delar av övervakningen tycker jag är nödvändig, bl a banveterinär, doping prov och drivningsbestraffningar.

det KAN bli på hästens villkor om man inte får "ändra sig" ....man drar ju inte skorna i värmning, och ser man då strax innan loppet när man tagit av skorna att det inte går...som Frick sa...man MÅSTE få ändra sig...och till vilken nytta är då infon i stora dra....jag tycker barfota hysterin gått lite väl långt..man kan lika gärna få en formförbättring på ny utrustning......vad har hänt med t ex Ålarökarn??

Det är klart att det kan men man kommer att få ändra sig åt det hållet. Att hästen inte kommer att kunna tävla barfota för att den då inte är i tävlingsmässigt skick måste väl vara särskilt skäl?

Jag tycker också att barfota eller inte är uppförstorat nu ( delvis Micke Nybrinks fel?) men det har det ju varit tidigare också… Är det bara jag som kommer ihåg mitten av 80-talet (kanske bara på vissa banor) när man var tvungen att gå och visa upp hästens hovar för veterinären om man skulle köra barfota? Allt var inte bättre förr…

Senast ändrad:

martha skrev:
Jag tycker mer att det är mer o mer på spelarens villkor och inte på hästens.....jag ställer mig mera emot att vi skall underställa oss allt...barfotainfo...värmning innan V5( om man har häst i sista avdlningen och måste värma för tidigt och på många banor finns inte skogsslingor som det går att värma på vintertid tex) mörkeranmälan( man får inte matcha fram sin egen häst dessutom har en reserv knappt en suck att varken komma med eller få ett skapligt spår....det är VI som betalar för hästarna, tränar o månar om dom...ärligt så börjar jag tröttna lite på storebrorsmentaliteten som bara kommer med nya saker hela tiden.......
:bow: BRA INLÄGG :bow:Jag tycker som du

Hmmm, ibland förstår jag mig inte på dig...skulle hästen inte vara i tävlingsmässigt skick bara för att den inte visar sig kunna gå barfota? Jag som inte skor själv kommer med en häst till banan, har skor i värmningen och menar att jag skall dra dom...det gör jag ju inte förräns efter värmningen..då visar det sig att jag anser att hästen inte bör gå barfota...och har jag då lämnat ut info att han ska gå barfota , ska jag inte då få ändra mig i sista stund?? DET är inte att tänka på hästens bästa...Förr så fick man visa upp hästen efter lopp om veterinären ansåg att den ville se den ( vid galopp eller orent trav) och jag började med trav i mitten på 70 talet.....

Jag är ingen spelare, men jag vill ha de bästa förutsättningarna för min häst när jag startar, idag kan vi knappt påverka något alls, och mer o mer ordningar verkar det att bli...snart bestämms det väl vilka stammar som får starta...

Förr så var licencen en avg för att man bl a skulle få tillgång till banan och träna sin travare...idag är det serviceavgifter, provloppsavgifter + att licensavgifterna bara höjs varenda år....är det bara jag som anar på vilken väg det lutar åt???

Nej, du missuppfattade mig. Jag menade att man måste få ändra till skor om man gör bedömningen att hästen inte kan gå barfota. Formuleringen jag använde, att den inte skulle vara i tävlingsmässigt skick utan skor, skulle vara ett särskilt skäl att få ändra till skor. Veterinärerna kan aldrig godkänna något annat.

På Halmstad ett tag i mitten på 80-talet fick man visa upp hästen före lopp om den skulle gå barfota. Veterinären kunde neka tränaren…

I övrigt håller jag med dig. På 70-talet räckte det med två matlappar per månad för att försörja en häst i proffsträning, nu måste de vinna lopp i stort sett varje månad…

Alla vill väl ha de bästa förutsättningarna? Men jag vill ha pengar att köra om i loppen i framtiden också. Slutar spelarna att spela så kommer det inte finnas mycket pengar att köra om. Därför ska vi vara lite rädda om dem också.

Tänkte väl det, att jag missuppfattat....för att vara rädd om våra spelare så krävs ju att det finns hästar som startar....nu är det en sån fruktansvärd nedgång i travet och folk börjar på att bli "nöjda" på storebror......t om stortränare står med tomma boxar...höj prispengarna, låt "oss" få vara men o bestämma om våra hästar, då kankse det går att vända den trend som råder nu......folk köper inte häst, uppfödare ger sig...vilka hästar skall då spelas på i framtiden??? Man får nog ställa en allvarlig fråga VARFÖR det blivit såhär.. Jag vet iallafall varför jag börjat tröttna....

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Odins Kjempe gick obesegrad genom 2008 och ståtade med nio raka segrar innan årsdebuten. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V