Barfota eller skor?!

W

Wilma

Det har ju på senaste tiden varit mycket artiklar osv om barfotagång. Alla hästar ska kunna gå barfota mer eller mindre.

Har ni era hästar skodda och hur resonerar ni?

Min sambo är hovslagare o träffar på många hästar med usel hovkvalité. Lösningen är många gånger just barfotagång, regelbunden hovvård och balanserad foderstat. "förut" löste man många hovproblem med olika beslag?!

Vi försöker ha vårahästar barfota så mycket som det går tyvärr gör vissa underlag att hovarna nöts för fort i förhållande till tillväxt så nu kommer vi att prova någon typ av "hästboots" på en av våra hästar för att se hur det funkar.

Jag blir ofta förvånad över att veterinärer rekommenderar skor?! Nyligen fick jag höra en vet som sa vid en hältutredning att hästen fått hovproblemet pga av att den gått barfota och borde nu skos. Röt ficka i hoven som gjorde att hästen hade en lätt hälta. Borde det inte vara tvärt om?! Rötan trivs ju bakom sulor o skor :confused:

Detta är inte den enda gången jag hört liknande kommentarer.

Är det månne så att veterinärer inte alltid litar på att hästen själv kan läka och må bra utan beslag(självklart från fall till fall) och medicin.

En fundering jag haft nder en tid.

Jag har mina två varmblod oskodda och det fungerar jättebra. Jag kan rida på alla underlag utan problem, det enda problemet jag har är fästet på vintern men nu har det kommit en ny sorts boots som heter Boa Horse boots som går utmärkt att brodda. Ska köpa sådana och prova nu i vinter.

min är oskodd och har varit det bak sen april och fram sen juni. problemet är väl att hon sliter snett på h fram.
så jag får se hur det blir till hösten när jag börjar rida mer.

Min häst har aldrig varit skodd, är 8 år gammal och rids på Alla underlag. Hon har bra hovkvalitet, lite för bra egentligen, sliter nästan ingenting trots fullt ös på grusvägar, och måste verkas var 4-6 vecka trots detta.

Sliter de hovarna ojämnt så får man verka oftare, eller lära sig att raspa själv emellan verkningarna.

Har en stor 8-åring av varmblodstyp som gått barfota större delen av livet men som blir öm vid ridning 4 ggr/v+ om man inte tar hänsyn till att hon är barfota, en shettis som aldrig varit skodd och som har "släpp" i lamellranden på sidorna runt om och mycket lätt får hovproblem, en shettis som aldrig varit skodd med jättebra hovar, en 18-årig nordis som nog aldrig skulle klara att gå barfota pga att han nöter sina hovar EXTREMT, främst bak, blir studsmatta av sulorna på några dagar om man inte håller sig på enbart gräs, samt en nordis som gått oskodd under flera år och som jag jobbar på att hon inte ska lägga sig på en när man lyfter bakhovarna :idea: och som jag inte haft så länge så jag vet inte hur hon är. Både hon och 8-åringen mådde inte så bra i sina hovar när det frös och blev knöligt i höstas, så då fick de skor runt om (8-åringen) resp fram (nordisen) och då blev de bättre (vilket stämmer med mina tidigare erf). Antar att jag lika gärna kunnat sätta på boots, men min ekonomi tillåter inte detta då det blir rätt många hovar som ska ha boots... / Å

Efter en dag med tappsko har min häst knappt några fötter kvar.

Fick gå en vecka en gång då det inte fanns något att spika i och plasten var slut. Trots att hovis då hade raspat till hoven så den inte gick sönder vart hon så ömfotad på betet att hon inte gick många meter.
Hon hade hög puls och kraftig svullnad i benet.

Hennes hovar kanske skulle klara normal betesgång efter ett år el liknande med barfotagång men jag vill rida, därför skor jag.

Mina fälttävlanshästar är ju självklart skodda , en av dom kommer iallafall att gå barfota när säsongen har slutat till hösten och fram till feb-mars eftersom han inte har så bra form samt varit trångskodd. Eftersom det finns lösskor som man kan brodda skall jag köpa sådana till honom att ha när det är isigt och halt.

Mitt gamla fullblod går numera osodd, och det har haft mycket positiv inverkan på kvalitén på hovarna. Tyvärr går det inte att ha honom barfota om han ska tränas, eftersom han, även efter ordentlig invänjning, blir rejält ömfotad på hårda underlag.

Numera måste han även stå inne vissa vinterdagar, eftersom jag inte vill att han ska halka i hagen, och boots och ordentligt med snö är ingen bra kombination.

Jo, det vet jag, men de är inte bra när det är mycket snö. Det blir en iskant runt skon, som skaver. Det hade annars varit en lösning så att han kan gå ute lite (ingen boot-tillverkare rekommenderar att de bärs "jämt"). Jag tycker att det är den bästa av lösningar att ha det som det är nu. Han hålls inte igång längre, och de få dagar det är riktigt slirigt ute i kombination med mycket snö får han finna sig i att gå på promenad istället för i hagen.
Frågan är hur jag gör när jag köper ny tävlingshäst :confused: Jag har haft halkskador, så jag vill inte ha dem obroddade på vintern, annars är din lösning med att dra av skorna när säsongen är slut bra.

Hästar är olika. Min är otroligt ömfotad. Tappar han en framsko så kan han knappt gå, tappsko bak går lite bättre. Kan rida i ridhus med bra underlag om bakhoven är hyfsat hel åtminstone dag 1. Om hästen skulle stå en längre period så skulle jag kunna tänka mig att prova låta honom vara oskodd bak men jag skulle inte ens försöka fram. Jag har min häst för att vi ska kunna rida ut tillsammans, träna och tävla lite och ska han må bra då så behöver han skor. Jag undviker dock sulor även om jag egentligen är rekommenderad från vetrinär att använda det då han inte är helt korrekt exteriört men då han har lätt att tappa skor försöker vi klara oss utan. :bump:

JAg är väldigt kluven när det gäller barfotagång... Speciellt när man menar att alla hästar kan gå barfota. Och att alla hovsjukdomar kan läka ut av sig själv om hoven bara ges möjlighet till det.... Hmmmmm... jag är skeptisk....

Jag skulle gärna ha mina hästar barfota. Har prövat i olika omgångar. Det som det faller på hela tiden är bärrändsröta och hålväggar... Alla hästar som som jag vet, mina och andras som gått barfota har förr eller senare drabbats av denna åkomma.

Köpte en häst för drygt ett år sedan... hon hade varit oskodd hela sitt liv... Hon hade hålväggar på alla fyra fötterna ganska så omfattande.. Hade jag inte haft erfarenhet av just detta hade jag aldrig vågat köpa henne. Hon är idag helt återställd men det tog ett år att läka ut fötterna på henne.. Och det var bara genom att varmsko henne som vi kom tillrätta med problemet..

OBS jag har inte dålig miljö för hästarna och de går ute större delen av dygnet. HAgen är 4 hektar stor med omväxlande gräs, skog, grus, berg, vattensamlingar....Alltså nästan alla naturtyper.

Men ändå... Har vi rätt typ av miljö här i Norden? Det är där mina tankar ligger nu. Helt enkelt att vår sammansättning i jordmånen i kombination med klimatet gör att det är väldigt lätt för hästarna att drabbas av detta. Och nästa fråga man ställer sig då är... om det är rätt att utsätta hästarna för risken att drabbas av denna åkomma bara för att man vill ha den barfota....

JAg skulle gärna ha mina barfota och jag skulle gladeligen använda boots när det behövs... men som sagt....

Har nu anmält mig till en kurs i barfotaverkning och barfotagång... Bara för att jag skall få mer kunskaper om detta och kanske kanske våga steget till att försöka ytterligare en gång att ha hästarna barfota.... men är ändå skeptisk.....

min häst ska skos den 16, men då tar jag av skorna bak, kanske även fram... ska se hur hon funkar utan skor :) inspirationen kom från er på buke!!

mina 2 medryttarpållar går barfota och har gjort det sen januari ungefär. Fungerar utmärkt, så länge man har en hovslagare som förstår den "naturliga" hoven :).
I början var de lita ömfotade, men nu går det att rida på de flesta underlag utan problem :)

Sten underlag. Vi har en jätte härlig ridväg som är lång med bra sand underlag, men innan man "kommer dit" måste man rida ca 30 m på en smal stig med massa sten. Ganska stora, lite större än mynt ungefär. Hästarna gillar det inte, tyvärr kan man inte undvika det eftersom stigen är omgiven av träd. Men de börjar sakta men säkert att vänja sig. Rider inte där så ofta, bara nån gång ibland :)

Jag har haft mina hästar skodda, men ska nu låta araben gå barfota för att han har problem med framhovarna. Jag har börjat verka efter vildhästmetoden för att få ner trakten lite så att han slipper gå på tårna då han inte har några kanter som skyddar sulan. Han fungerar bättre nu och han fick hålvägg då han var skodd och det håller jag på med att behandla nu. Anledningen till att han inte har någon hovvägg att spika fast skon i är att han tappade skon för ca en månad sedan och sen tog jag bort den andra för att han inte skulle bli låghalt. Det resulterade i söndertrasade hovväggar och ömhet. Så nu är det bara tålamod som gäller innan jag kan börja ridan han. Nu är det bara promenader på mjukt underlag som gäller tills ömheten är borta.
Shettisen har aldrig haft skor på sig och det har fungerat bra. Han har kanonbra hovkvalité och det finns ingen anledning att sko han som det är nu.

var får man tag i någon som kan verka enligt vildhästmetoden? Jag är också väldigt inne på att låta min fjordis gå utan, men att använda boots när han rids.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 381
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 337
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka