Barfota eller inte?

M

Mhiloy

Tycker ni att hästar som gått med skor i hela sitt liv ska gå barfota?
Vi försökte oss på detta med våra egna hästar, 16 o 17 år gamla. De plågades under tre månaders tid..

Vad tycker ni om detta? Tacksamma för svar.. :banana:

Sv: Barfota eller inte?

Visst går det att "skola om" även äldre hästar till barfotagång, men det är mycket viktigt att verkningen görs på rätt sätt så att hästarna går enbart på den viktbärande delen av hoven.
Dom får inte ha markkontakt med sulan, då får dom ont.
Sula och hörnstöd måste verkas korekt samt alla vinklar ses över.
Tog hand om en shettis för ett tag sen som iofs aldrig varit skodd men ömfotad sen minst 9 år (20 år ammal) efter endast 1 verkning försvann ömheten, så visst går det! :)

Jag brukar plocka av min pålle dojjorna under vintern, funkar bättre än att brodda honom. Han har alltid varit skodd runt innan jag började med det. Första veckan utan skor brukar han vara lite ömfotad men sedan går det över och han kan ridas som vanligt. Han rör sig bättre utan skor med :D Förra sommaren fick han gå barfota med ett bra tag och reds och tränades. Det är nog olika, den andra hästen i stallet är 25år och kan knappt gå utan skor ens om han går ute i gräset vid sidan av vägen. Tycker så synd om honom när hans ägare plockar av honom skorna under vintern när det är så knöligt......hon är tarvlig *spark i ändan skulle hon ha* göra så med en gammal herre.

Ja om man bara plockar av skorna utan att verka hovarna så att den fungerar barfota, då är det på gränsen till djurplågeri!!! :mad: Så en stor spark skulle hon ha!

Tack för alla svar! Ja, våran hovvårdare verkade nog inte hästarna på rätt sätt. Vikunde inte ens gå ut till hagen på sommaren med dom utan att dom bara stannade & vägrade gå. Så ont hade dom, ändå fortsatte vi..=( Men vi har lärt oss en del av det.. :(

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar