Barfota-boots?

C

caballera

Jag undrar om det är tillåtet att tävla dressyr med barfota-boots på hästen? Någon som vet? :confused:

Sv: Barfota-boots?

Hmm vet inte tyvärr men skulle också vilja ha svar på det!

Jag frågade överdomaren på en lokal dressyrtävling förra året om jag fick använda mina easyboots, men han påstod att det ej är tillåtet eftersom de väger för mycket och kan påverka hästens steg.
tråkigt för oss som har hästar som funkar bäst med barfotaboots.

Fast barfotaboots kan väl knappast väga mer än ett par vanliga järnskor?
Jag tycker snarare det känns som att järnskorna väger mer...

jag kan väl tycka att om hästen inte kan ridas på bana/ridhus utan boots så är det inte lämpligt att ha den barfota - och definitivt inte att tävla den!

är hästen så öm att den inte ens kan gå på mjukt underlag utan boots så får man se över verkningen eller inse att den behöver skor...

Och om den inte går att sko då?
Det finns ju de som har så dålig kvalite och växer så himla lite så efter ett tag behöver hoven vila från sömmarna för det går inte att spika längre.

om hästen har dåliga hovar att den inte går att sko (det går att limma också, man måste inte spika), och att den inte kan röra sig på mjukt underlag barfota utan smärta?

då tycker jag faktisk att hästen inte är i tävlingsmässigt skick och bör få vila från tävling tills hovarna är bättre....

Och om den inte går att sko då?
Det finns ju de som har så dålig kvalite och växer så himla lite så efter ett tag behöver hoven vila från sömmarna för det går inte att spika längre.

Då får man rida fram med barfotabootsen på för att sedan ta av dem innan det är dags att gå in på banan. Fem minuter på mjuk ridbana bör även en häst med urusel hovkvalitet klara av.

Om det nu är så att det inte är ok att ha barfotaboots inne på banan.

Jag rider bara med mina barfota-boots när det är långritt (bortåt 2 mil) på gång eller när det är isigt ute (går att brodda bootsen).

Har också funderat över boots på dressyrtävling. Om tävlingen råkar gå ute på gräs och det just har regnat så vill man ju gärna rida med gräsbrodd. Så då kan det ju vara bra att veta om det är tillåtet. Men det är väl upp till överdommaren, antar jag. Om han/hon anser att bootsen är skydd lär det ju inte vara tillåtet, men annars borde det ju va okej. Dom väger ju som sagt inte mer än en järnsko...

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka