barf-recept?

orion_x

Trådstartare
Hel mald kyckling

1,5 kg kyckling med ben
500 g kycklinghjärta
500 g lever
400 g blandade grönsaker
5 st äggulor

Recept utan ben

1 kg nötkött (tex. Nordic Ox)
350 g nöthjärta
170 g nötlever
100 g blandade grönsaker
4 st äggulor
9 g kalcium (1 msk benmjöl = ca 1,5 g kalcium)

Dessa recept är fån matildas kokbok. Till det receptet som är utan ben, vilken sorts benmjöl ska man ha? Var hittar jag det? Eller kan jag köpa vanliga kalcipos (500mg) på apoteket och mala ner?

Kan man ta köttfärs, enligt recept 2 och sen använda kyclinglever och hjärta? Tror inte kissen skulle uppskatta massa nötkött, hon gillar gris och kyckling bättre.

Sv: barf-recept?

Benmjöl kan du hitta på vissa zoobutiker bland annat. Jag använder mig av Kalcipos och mineralsalt och det fungerar bra.

Du kan absolut använda dig av "blandade" köttslag. Jag använder kycklinglever och kycklinghjärta till de flesta av mina röror, oavsett vad jag får muskelköttet ifrån för djur.

Ska man ha i salt med? Ska man alltid ha i grönsaker? Tänkte jag skulle ge mig hem till pappa och låna hans köttkvarn idag:D Kissen blir allid så överlycklig när hon får kött, så tänkte försöka byta ut mjukmaten mot barf, nu när den mjukmaten hon gillar gjorde en rekordhöjning i pris, och jag inte har lyckats hitta nått annat hon gillar. Vill inte byta för mycket heller.

Det är en växande kattunge på 5,5 månad, men den kalciumnivån är ok till kattunge med?

Vad roligt! Hoppas BARF-ningen fungerar.
Mina katter är superförtjusta i speciellt det fågelreceptet du skrev, och jag tycker det känns så bra med en naturlig kalciumkälla.

Jag brukar ge lite mineralsalt när jag ger Kalcipos, 2 g seltin per kilo kött ungefär. Standardts benmjöl borde du kunna få tag på antingen online eller i en djurbutik. (Googla på Standardt benmjöl).

Angående grönsaker brukar jag titellera det som "övrigt". Oftast tillsätter jag något extra fett istället för/tillsammans med grönsakerna i mina röror. Det brukar bli morot, keso, låglaktos cremefraiche, nån äggula till osv.

Senast ändrad:

Hmm hon smakade inte ens på det:( Aja det får stå så får vi se när hon blir hungrig. Hunden däremot satt i köket under hela tiden de tog för mig att göra det (1,5h):angel:

Kinkig katt! ;)
Du får försöka lära henne att gilla det. Vissa katter tycker helt enkelt det är underligt med rå mat. Testa att bara ge henne lite kycklinghjärta, och kanske blanda det med blötmaten eller eller strö några torrisar över.
I bland kan det hjälpa om man steker på det lite först.

Testade med bara hjärta när jag gjorde det med det passade inte. Nu senare ikväll har hon ätit upp allt. Hon blev väl för hungrig:D Hällde lite mjöl över och sen har det gått ner under kvällen. Så får hoppas hon vänjer sig. Gjorde det receptet utan kyckling. Fixar alla kvarnar att mala en hel kyckling med ben?

Nej man bör nog ha en relativt potent kvarn. I köttkvarnsdjungeln är jag dock inte särskillt bevandrad. Jag använder mig av en handvevad kvarn från skitlängesedan. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA