BARF, kostnadsfråga....

Sv: BARF, kostnadsfråga....

Jag använder mig mycket av råa kycklingklubbor har aldrig hört att det ska vara några problem. Och vingar till min lilla hund. KAnske det kan gå på jämt ut med BARF och torris men så mycket nyttigare det är för hunden och godare:)

Jag fodrar min vovve med BARF. När hon kom ifrån uppfödaren hade hon ätit svindyrt torrfoder i 4 månader och nu har hon ätit BARF i 4 månader hos mig. (Hon är alltså bara 8 månader.) När hon kom till mig ville hon inte ha mat alls, trots att jag gav henne samma torris som uppfödaren, men när jag gick över till BARF så glufsade hon glatt i sig maten och bad om mer! Då var hon som de flesta valpar, ganska matt i pälsen och lite tufsig och rultig. Och tänderna var små, små sylar i munnen på henne! (Jättegulligt!) Nu, 4 månader senare, har hon lång glansig och mjuk päls och jättefina stora tänder, helt kritvita. Till och med instruktörerna på lydnadskursen kommenterade hur fin hon är! (Och matte blev 10 centimeter längre över jorden!)

Så jag skulle inte gå tillbaka till torris eller burkmat om jag fick betalt! Hon mår så himla bra och har inte matvägrat en enda gång sedan jag började med BARF. Och med en så aktiv jycke som hon är, är det jätteskönt att kunna kasta åt henne en halv kyckling och känna att hon är aktiverad ett tag med att äta och gnaga. Visst, det är slabbigt och blodigt ibland (särskilt med sånt som jägaren kommer med...) och det blir åtskilliga turer till mataffären för att handla färska grönsaker, men det är det värt. Jag fick en mixer i julklapp, och den är guld värd - ett litet tips till alla som står och hackar för hand! :D

Den BARF maten jag gör landar på 25-30 kr/kg. Jag har sällan i några grönsaker utan baserar maten på kött, ben, hjärta och lever. Mina katter äter tillsammans ca 300 g per dag, kostnaden blir billigare än blötmat från affären.

Tyvärr så bor jag i Umeå, här finns bara KLASS i affärerna (billigt, men ingen exakt innehållsförteckning) så jag beställer från Jipotimas (dyrare, men utmärkt kvalité). Sambeställde med en hundägare bara för någon dag sedan, jag beställde 14 kg till mina två katter, de beställde 80kg :eek: till sin hund, de lovade dock att jag inte skulle behöva betala så mycket utav frakten... ;)

Jag tror inte att jag sparar så mycket pengar just nu på att ge BARF men med tanke på Olivers mage som inte klarar torrfoder så på sikt så tjänar jag mycket i form utav en friskare katt och färre veterinär räkningar. Dessutom så äter jag mindre eftersom min frys är full med kattmat så jag får knappt plats med något annat. :p

lady_vip skrev:
Och fattig som man är (varför är alltid djurägare = fattig?) sparar man gärna in de där sista kronorna som man kan.
Jag tror att det beror på att många utav oss tenderar att köpa en massa prylar till våra små älsklingar, t.ex. klösträd från Tyskland, en massa pälsmöss som man kliver på jämt och ständigt... mm :o :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka