BARF, kostnadsfråga....

lady_vip

Trådstartare
Än en gång har min optimistiska syn på hundmat uppdagat sig då jag trodde det fanns måååånga kilo kvar i frysen när jag gick och hämtade sista korven med mat...

Helgen får hon klara sig utan sitt svindyra foder och jag står och blandar gottis med lite av ditten och datten som hon tål (lite griskött, lite morötter, lite potatis osv). Det är säkert skitfarligt på nåt sätt, men hon gillar det och hon överlever helgen.

Iaf, när jag stod där och blandade lite allt möjligt så slog det mig att jag kanske skulle spara några ören på att BARFa? Som det är ju så äter hon färskfoder för 18 kr/dag och lägger man till bensinkostnader för att hämta det där *piiiiip* fodret så blir det nog 20 kr/dag. Och fattig som man är (varför är alltid djurägare = fattig?) sparar man gärna in de där sista kronorna som man kan.

Ni som har BARFat eller gör det, hur mycket kostar det per dag ca?

Skulle jag börja så sätter jag mig självklart in i det och läser på ordentligt, men kostnaden brukar aldrig stå på profeternas sidor...

//E

Sv: BARF, kostnadsfråga....

BARF:ar inte själv, men tvivlar på att det blir så mycket billigare i längden faktiskt.
Det foder jag ger mina hundar kostar 27,50/ kg ute i handeln och är absolut värt varenda krona. (som återförsäljare betalar jag ju iofs "bara" inköpspriset för mina hundars mat)
Har i dagsläget 8 hundar och minst 2 till på G nu i vår, så det går ju en del foder här :crazy:

Jag är lite i valet och kvalet. Det är ju definitivt mer tidskrävande än färskfodret iaf, därför tänkte jag att några fördelar måste det ju ha eftersom folk ändå gör det :angel:

Har förstått att ex kyklingvingar är en bas, det är ju inte farligt dyrt, men sen ska man blanda i allt möjligt till....?

Usch, jag som klagar över min 35 kgs klump som bara slänger i sig maten, får väl börja på riktigt när jag har 5 såna...

//E

Mina väger
*35 kg
*30 kg
*22 kg
*19 kg
*15 kg
*10 kg
*8 kg
*8 kg

Så i dagsläget har jag 149 kg hund i huset :angel:

Vet ju att det finns de som BARF:ar här, så de kommer säkert att hoppa in i tråden och ge dig tips och råd :)

Jag har nog *räknar* iaf 35 + 30 + 8, så iaf 73 kg hund :angel:

Och några hästkilon också ;)

//E

Vi får väl hoppas det, vet ju att några här verkligen brinner för det, så vi får väl se vad de säger.

//E

Kolla vad du kan få för ben/kött för unde 20:- kilot och så vilka grönsaker som kostar under 20:- kilot. Det är inte mycket känns det som när jag tittat runt. Din hund ska kanske äta kring 1 kg mat per dag och då går det jämnt ut! *typ* Snabbt överslag så här oförberett.

Grönsaker är i stort sett gratis, vi odlar själva och hästmorötter kan hon ju få utan bekymmer...

Ska hon äta 1 kg/ dag så är det samma som färskfodret, men det är ju i stort sett bara kött i det, alltså känns det som om hon borde äta mer när det gäller BARF eftersom hon är (rasen ska va iaf :angel: ) rel. svårfödd och behöver mycket fett och protein.

//E

Vi BARF:ar men jag har faktiskt ingen aning om vad det kostar oss/månad. Jag köper hem 30 - 50 kg kött och ben åt gången och sen köper vi frukt och grönt eftersom. De får även "spill" från vår egen matlagning men så pass koll har vi att vi vet att det blir billigare än de dyra torrfoder vi tidigare gav, billigare än kalaskorvarna och framförallt så märkte vi en stor förbättring av allmäntillståndet hos dem.

Visst, det tag mer tid och är slabbigare än att bara hälla ur en säck torrfoder, men vi tycker det är värt det och har aldrig haft några problem med att de inte skulle vilja äta. :d Det är även billigare om man har möjligheter att köpa mer åt gången och benen de får håller dem mer sysselsatta än att bara tömma skålen.

Jag har ju plats i frysen efter allt färskfoder iaf... Var köper du köttet/ben?

//E

Jag passar dels på när det är extrapriser och fyller på och hösten när det är jakttid, men annars så köper jag det mesta direkt av jipotimas. Nu har jag hört talas om en gårdsbutik där man kan köpa gårdsslaktat, de kanske har kött- och benspill man kan få köpa. :idea:

Det kan bli billigare med BARF. Jag har hittat ett ställe här i Skåne som säljer kalkonhals för 12 kr/kg (man får med mer än bara halsen ;) ), man kan köpa rent oxkött för under 15 kr/kg från en del av de företag som säljer färskfoder (ett av dem säljer även rå lever för 10 kr/kg). Jag känner en kattuppfödare som köper nöthjärta direkt från slakteriet, för det betalar hon 15 kr/kg.

Ofta kommer man ner i pris om man kan köpa hem stora partier varje gång.

här blev det plötsligt mycket intressant... i skåne säger du? jag har länge funderat kring möjligheten att börja barfa men ett problem har varit att jipotimas inte levererar till lund utan till helsingborg det är en bra bit bort. åke p har ju en del fågel och vilt som jag nog kan köpa via jobbet. men de håller aningen högre priser än 12-15 kr/kg. du har inte lust att skriva vart du köper ifrån? eller pm:a?

Ett tips till er runt Malmö är att titta in på allfrukt som ligger vid öb där köper vi kycklingklubbor till våra hundar för 10kr/kg. Där finns även annan billig inälvsmat.

Jag kommer definitivt mycket billigare undan än med torrfodret! Hos jordbruksverket kan man ansöka om tillstånd för att köpa direkt från slakterier, och jag har turen att ha ett litet lokalt slakteri bara ett par mil härifrån. Där hämtar jag inälvor och ben. Längre bort finns ett kycklingslakteri där jag får halsar och skrov. Hittills har jag inte behövt betala något...

Ett tips är att hålla sig väl med traktens jägare, framförallt runt älgjakten! Det blir mycket spill över, och är de som våra riktigt snälla, sågar de upp märgben i lagom bitar också.

Råa är det visst ingen större fara, men om de är tillagade, så splittras de lätt till vassa flisor.

cillamuffins skrev:
kan man ge kycklingklubbor? jag har hört att man INTE ska ge ben som belastas?

Jag resonerar som så, att så länge det handlar om kycklingar eller andra unga djur är det ok. "Belastningsben" från vuxna djur undviker jag dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka