Barcelona, tips?

marengo

Trådstartare
På onsdag åker jag och en vän till Barcelona och ska vara där i 5 dagar - vad får vi inte missa? Upplevelser, sevärdigheter, mat, dryck? Finns det någon dagsutflykt utanför stan som vi borde göra? Något trevligt ställe som inte är så turistigt (har förstått att det kryllar av turister i Barcelona)? Tacksam för alla möjliga tips!

Brunchelona/cup&cake!! Jättegod mat, finns ca 5 ställen i stan och en del har bara söta saker så kolla innan.

Kyrkan Sacrada família är helt klart värd att köpa biljett till, förköp så ni slipper köa för den är turisttät.
Men jag älskar allt av Gaudí så hans trädgård är också att rekommendera.

Brunchelona/cup&cake!! Jättegod mat, finns ca 5 ställen i stan och en del har bara söta saker så kolla innan.

Kyrkan Sacrada família är helt klart värd att köpa biljett till, förköp så ni slipper köa för den är turisttät.
Men jag älskar allt av Gaudí så hans trädgård är också att rekommendera.

Spinner vidare på Gaudí och rekommenderar även där förköp. När jag var där var det insläppsstopp på de delarna av parken pga mycket folk och skulle inte börja släppa in nya besökare förrän typ 6h senare (undantag de som hade förköpta biljetter till tids-slottarna då).

De övriga delarna i parken kan man gå i ändå och är både fint och kostnadsfritt, men man ser inte mycket av hans verk mer än på avstånd.

Det är en kort tågtur till figueres och dalis museum. Löns att åka dit. Lite tråkigt ställe i övrigt men också där finns en del trevliga lunchställe.

Själva Barcelona ÄR turistigt.

På onsdag åker jag och en vän till Barcelona och ska vara där i 5 dagar - vad får vi inte missa? Upplevelser, sevärdigheter, mat, dryck? Finns det någon dagsutflykt utanför stan som vi borde göra? Något trevligt ställe som inte är så turistigt (har förstått att det kryllar av turister i Barcelona)? Tacksam för alla möjliga tips!

Park Guell, det går kommunal buss. Jättefin park att promenera i, det finns fik, och du får en vacker utsikt över Barcelona. :heart

Annars är det inget fel på att dricka cava någonstans längs med La Rambla. :D

Lägg ner lite energi att hitta erkända bra matställen. Finns många turistfällor.
Vi åt på en lite restaurang (typ fem bord) lite utanför stan. De hade typisk katalonsk mat, bland annat hel grillad griskulting. Riktigt god mat, som presenterades för oss vid bordet innan tillredning (förutom grisen)

Spinner vidare på Gaudí och rekommenderar även där förköp. När jag var där var det insläppsstopp på de delarna av parken pga mycket folk och skulle inte börja släppa in nya besökare förrän typ 6h senare (undantag de som hade förköpta biljetter till tids-slottarna då).

De övriga delarna i parken kan man gå i ändå och är både fint och kostnadsfritt, men man ser inte mycket av hans verk mer än på avstånd.

Jag menade för övrigt Park Güell - blandar hela tiden ihop de där namnen :angel:

Tack så mycket för alla tips! Ska kolla upp samtliga. Restaurangen @em-pirre nämnde lät väldigt trevlig, minns du vad den heter/var den ligger?

Tar gärna emot fler tips på allt möjligt!

Liknande trådar

Kultur På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns...
Svar
18
· Visningar
742
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
858
Senast: Kirre
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 323
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka