Barbackaridning på omusklad och gammal häst - åsikter och tankar

Nokke

Trådstartare
- Tror att jag lade detta i fel kategori, kan admin flytta i så fall till rätt kategori. Tack :) -

Nu är det så att min bekant har en häst på 25 år som ska börja ridas igen. Han har stått oriden i 5 års tid nu, före det så reds han varje dag och tränades. Till saken är det att det är hopplöst att hitta en sadel som passar honom, alltså verkligen hopplöst. Flera sadelutprovare har varit ut och hon har också köpt sadlar (och nu pratar vi fleeeeeeera sadlar) men ingen passar. En sadelutprovare sade att det är svårt då han är just omusklad och han skulle behöva ridas en tid för att få muskler så att någon sadel skulle passa. Min bekant vägrar att "bygga upp" en sadel så att den ska passa hästen (med paddar och liknande), den ska endera passa eller så får det vara. Nu då till funderingen. Hon har en fårskinnssadel i stallet, kan hon rida denna häst med den sadeln så att han får muskla på sig lite för att få en bomsadel att passa honom? Eller är det fet no-no på en så pass gammal häst att rida "barbacka" då han är helt omusklad? Eftersom det inte finns tillgång till ridplan eller fält/liknande, att rida på så är det endast landsvägar som gäller för ridning, så att longera och liknande går inte. Tanken med fårskinnssadeln är att rida i skritt, så att han får börja sätta lite muskler, och sen gradvis öka skritt sträckorna efter hand, för att få en bomsadel som passar honom och på så vis kunna gradvis då öka motionen då hon har en ordentlig sadel.
Hur tänker ni med dessa fårskinnssadlar och äldre hästar? Tankar, funderingar?

Jag skulle börjat med att ge hästen en anpassad foderstat som täcker behoven så att musklerna på ryggen kommer tillbaks och sen promenerat med den tills ryggen såg hyfsad ut. Hade aldrig satt mig på en tanig rygg.

Han har en ordentlig foderstat, och har haft hela tiden, och nej, han är inte tanig som du skriver, han har överlinje (eller vad man ska kalla det) och så vidare, men han har inte "ridmuskler" utan bara "gå i hagen muskler". Detta är en 25 åring som är väldigt fin i kroppen, många tror inte att han är 25 överhuvudtaget. Veterinären trodde att hon ljög då hon sade hans ålder. Så nej, det är ingen häst som är ihopsjunken och helt förvriden, men han behöver få "ridmuskler", få jobba sig till "den rätta formen" igen.

Självklart kan ni rida i fårskinnsadeln, men det är nog bekvämast för både ryttare och häst att padda upp den ordentligt, ni får inte sitta på ryggraden. Förmodligen mkt bättre än en sadel som ligger dåligt på den. Ha koll på den, palpera ryggen varje dag så den inte är öm, massera lite. Variera ridningen med promenader för hand och tömkörning mm. Äldre hästar behöver ofta lite extra protein i foderstaten för att hålla muskelmassa.

Misstänker att hästen inte är helt omusklad, utan bara lagom otränad. Har den fått gå i hagen och har haft en bra foder stat så har den muskler. Ska mycket till för att hästen ska tappa musklerna ;).

Men att börja rida igång barbacka med barbacka padd borde gå hur bra som helst.

Min ena häst som nu är en glad pensionär på 23år rids bara med barbacka padd.
Och det är väldigt sporadiskt hon kommer ut. Typ bara en ute skritt i månaden där vi åker iväg och plaskar i sjön. Hon har en liten tumör vid sadel läget, så sadel går inte alls nu och all ridning är bara kravlöst och roligt för tanten ^_^.
Hade jag velat sätta igång henne igen så hade jag varvat lättare barbacka turer och intensivare Tömkörnings pass.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 115
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 337
Senast: Gimlan
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 235
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV