T

Tjalfe

Har senaste tiden märkt att min häst går 100 gånger bättre och trivs mycket bättre utan sadel än med. Jag är dessutom en utav dom som älsar att rida barbacka. När jag var yngre gjorde jag alltid det.
Vet inte om det beror på sadeln(jag tycker att den ligger helt okej). Men är i vilket fall som helst på G att köpa en annan, bara jag hittar någon som är tillräckligt bred. Just nu känner jag att det får ta den tid det tar då jag känner att jag mer än gärna rider barbacka ett tag.

Det jag funderar på är om det är bra att ha något på ryggen på hästen om man ska rida mycket barbacka? Han är inte direkt välmusklad och jag har ganska benig rumpa.:o Och det blir ju en del skump och studds ibland när man kommer i obalans i traven och liknande.
Så, är det bra att använda någon slags padd eller något sånt? Eller är det bara att rida på? Ska ju vara nått som inte förstör "barbacka-känslan" allt för mycket heller.:D
Tips? Fårskinn?

Sv: Barbacka

Det enklaste är väl bara ett fårskinn och en elastiskt gjord.

Annars finns det ju någon tråd här om hur man syr barbacka padd. Många har gjort det och verkar mer än nöjda.

Att lägga på något för att "skydda" vid barbackaridning är i mitt tycke helt onödigt.
Bygg upp hans ryggmuskler och träna upp din balans! :D

Jag brukar ha schabrak och elastisk gjord om jag bara ska skritta. Mest för att inte bli så skitig och hårig då. :angel:

I högre gångarter så tycker jag den elastiska gjorden kasar för mycket så då har jag en ridgjord istället (Obs, UTAN stigbyglar). Har även en gelepad och en teddypadd, för min egen stötdämpnings skull. :p

20702621.jpg

så här brukar jag ha när jag rider "bb" i bland m fårskinn ibland utan m bara schabraket,jag vill inte behöva tvätta ridbyxorna efter varje gång:p och stötdämpning för hästen om man skulle skumpa lite där uppe:angel:

(sonen som sitter på)
20608235.jpg

En bra barbackasits är minst lika bra som en bra sadel. Bättre anser jag, men det är en smaksak. Jag har haft diskussionen med sadelmakare och de säger detsamma.

En bra barbackasits belastar inte ryggen, den fördelar ryttarens vikt längs hästens sidor (genom låren) och ryttaren är stabil och följsam. Oftast kommer en bra barbackasits med tiden efter som att det keävs lite andra muskler. Du ska som sagt inte sitta på ryggraden så även om man "linner an" mot hästen så ska vikten belastas närmast vid ljumskarna, där hästen har sina ryggmuskler. Där har du din balans.

Ang barbackasadlar och annat så är det inget jag rekomenderar. Stigbyglar ska du endast ha på en sadel med bom, efter som att bommen fördelar trycken från stigbyglarna. Om du inte har en bom blir trycken inte fördelat över en tillräckligt stor yta och hästen kommer att få problem.

Jag har dessutom suttit i barbacksadlar som kostat några tusen ny, och de är totalt ostabila, glider fram och tillbaka och är helt fel utformade för en bra sits (iaf de jag provat). Verkligen inget jag rekomenderar.

Barbackagjordar har jag också sett en del och förutom att de ofta är felaktigt utformade och sätter trycket på fel ställe så belastar de också en aldeles för liten yta och gör mer skada än nytta. Ok om man vill ha något att akut hålla balansen i om hästen blir rädd. Men inget att använda om man vill lägga tyngd i stigbyglarna - tex vid lättridning eller liknande.

Jag brukar sitta på en hopvikt fleecefilt - mest för att skydda ridbrallorna. Min pålle har iofs en väldigt välmusklad rygg, men jag tror inte det ska vara nån fara att rida barbacka på en med sämre muskling. Mer obekvämt dock.. :p Håller med tintilar om att man inte riktigt sitter på sin rumpa (hästens ryggrad), ganska mycket vikt ligger på insidan av låren.

Jag har ridigt barbacka i 2 år nu.. trivs väldans bra med det oftast. Brukar ta en gamma longeringsgjort som jag spänner fast fårskinnspadden och schabraken med. Sen undrar jag om det där med en bra barbacka sits.... Har hört för vissa att det skulle vara skadligt för hästen och att ryttaren sitter direkt på ryggraden (min häst har riktiga filéer så jag tror itne det skulle kunna gå att göra bara) men iaf.. efter jag ridigt utan padd elelr något annat. Så blir det en kanal där hästen inte är svettig på ca 7 cm över ryggraden alltså måste det ju komma luft mellan? alltså fritt för ryggraden eller är jag helt fel ute? det verkar som det mesta av min vikt hamnar på insidan av mina lår och på "ytter kanten" av min rumpa.

Aja lite fler tankar kring detta hade varit skoj..

Jag har ridigt barbacka i 2 år nu.. trivs väldans bra med det oftast. Brukar ta en gamma longeringsgjort som jag spänner fast fårskinnspadden och schabraken med. Sen undrar jag om det där med en bra barbacka sits.... Har hört för vissa att det skulle vara skadligt för hästen och att ryttaren sitter direkt på ryggraden (min häst har riktiga filéer så jag tror itne det skulle kunna gå att göra bara) men iaf.. efter jag ridigt utan padd elelr något annat. Så blir det en kanal där hästen inte är svettig på ca 7 cm över ryggraden alltså måste det ju komma luft mellan? alltså fritt för ryggraden eller är jag helt fel ute? det verkar som det mesta av min vikt hamnar på insidan av mina lår och på "ytter kanten" av min rumpa.

Aja lite fler tankar kring detta hade varit skoj..

Jag tillverkade ju en sån där kameldrivarkudde som det var en lång tråd om här på Buke.

Hästen älskar den och jag med! Det är ju i princip som att rida barbacka med schabrak och pad. Jag har inga stigbyglar osv.

Hästen rör sig väldigt fritt och arbetar otroligt bra när jag rider så här. :banana:

Jag kan absolut inte tänka mig att han kan ta någon skada! Och man sitter ju aldrig direkt PÅ ryggraden! I så fall får man ha väldigt litet avstånd mellan sina sittknölar...

Senast ändrad:

kl

det enda som jag har funderat länge över angående barbackaridning är om det inte måste vara obehagligt för hästen att känna ens sittben? :o man vet ju själv hur ont det gör om någon person med benig rumpa sätter sig i knät, men det kanske inte blir "samma sak" när man sitter på hästryggen?^^

kl

det enda som jag har funderat länge över angående barbackaridning är om det inte måste vara obehagligt för hästen att känna ens sittben? :o man vet ju själv hur ont det gör om någon person med benig rumpa sätter sig i knät, men det kanske inte blir "samma sak" när man sitter på hästryggen?^^

Som det har sagts tidigare i tråden så tar ju insidan av låren en del av belastningen.
Men det är klart, om man envisas med att sitta som på en stol så kommer ju sittbenen närmare hustens rygg.

Det kommer alltid att finnas två läger när det gäller barbackaridning, var och en för ju göra som man vill.
Men en sadel uppbygd på en bom som passar hästen kommer alltid att ge bättre tryckfördelning än vilken b-padd som helst.

En bra barbackasits är minst lika bra som en bra sadel. Bättre anser jag, men det är en smaksak. Jag har haft diskussionen med sadelmakare och de säger detsamma.

En bra barbackasits belastar inte ryggen, den fördelar ryttarens vikt längs hästens sidor (genom låren) och ryttaren är stabil och följsam. Oftast kommer en bra barbackasits med tiden efter som att det keävs lite andra muskler. Du ska som sagt inte sitta på ryggraden så även om man "linner an" mot hästen så ska vikten belastas närmast vid ljumskarna, där hästen har sina ryggmuskler. Där har du din balans.

Har också fått samma svar. Sen har jag också fått till svar att man sitter ju inte helt stilla på exakt samma ställe hela tiden. Detta gör att man inte får någon punktbelastning.

Sen beror det säkert också mycket på hur hästen är att sitta på. Är det en skumpig sak som det nästan inte går att sitta kvar på så är det kanske inte så jättebra, men då är det kanske snarare frågan om att munnen tar stryk då man säkert håller kvar sig med hjälp av tyglarna (medvetet och omedvetet).

Mvh

Tora

Ang barbackasadlar och annat så är det inget jag rekomenderar. Stigbyglar ska du endast ha på en sadel med bom, efter som att bommen fördelar trycken från stigbyglarna. Om du inte har en bom blir trycken inte fördelat över en tillräckligt stor yta och hästen kommer att få problem.

Jag har dessutom suttit i barbacksadlar som kostat några tusen ny, och de är totalt ostabila, glider fram och tillbaka och är helt fel utformade för en bra sits (iaf de jag provat). Verkligen inget jag rekomenderar.

Barbackagjordar har jag också sett en del och förutom att de ofta är felaktigt utformade och sätter trycket på fel ställe så belastar de också en aldeles för liten yta och gör mer skada än nytta. Ok om man vill ha något att akut hålla balansen i om hästen blir rädd. Men inget att använda om man vill lägga tyngd i stigbyglarna - tex vid lättridning eller liknande.

tänker inte ställa mig på någon "sida" i frågan, då jag anser att diskussionen "barbacka vs inte barbacka" känns lite som ett moment 22 - tar aldrig slut och man lär aldrig komma överenns om vad som "stämmer"..
vill bara lägga in att om man har pad elr liknande enbart i syftet att ha något att hålla i, är en halsring eller ett stigläder runt halsen (löst) på hästen aldelles utmärkt :idea:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka