P

ponnypulka

Sliter det mycket på hästens rygg att rida barbacka?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbacka?

Tror jag inte! Inte så länge du sitter still.
Massage får den ju också från dig! :D

nä, då är en sadel som inte ligger bra betydligt värre. Finns dock hästar som inte tycker om att bli ridna barbacka och då får man väl acceptera det, men annars är det nog inga problem.

Min ponny gillar inte att bli riden barbacka. kanske för att jag har så spetsig rumpa :devil::rofl:

Min häst tycker att det är okej med barbackaritter, men hans rygg är lite omusklad just nu så det är kanske inte sådär jätteskönt.
Jag rider bara barbacka någon gång ibland för att träna balansen bland annat.

tror inte det, om man nu inte sitter och åker fram och tillbaka över ryggen :rofl:
rider medryttarpållan myckt barbacka, oftast dock med en gjord och stigbyglar :angel: funkar minst lika bra som en sadel (vi har en bomlös också..), tycker det är rätt bekvämt för ryttaren också.

hej!
Nej det sliter inte på hästen rygg att rida barbacka, det är de mest naturliga sätt att rida på för hästan, så länge du har hyffsat bra balans så man inte ger olika kommandon hela tiden om man spänner sig. Som de andra säger behöver inte hästen tycka om att ridas barbacka men det kan ha att göra med att dem aldrig har blivit lärda. Jag skulle då börja som man rider in en häst och träna upp hästen och visa att det inte är farligt.

Okej, tack för svaren :)

För det är så att jag har en islandshäst, vars islandssadel jag inte vet om den passar, den är jättestor på henne, och alldeles "lös" på ryggen så den glider från sida till sida när man rider, så jag vågar inte rida med den (har bara använt den en gång). Ska vänta tills en sadelprovare kommer och tittar om den passar.

Jag har också en westernsadel som jag brukar rida med, meeeen.. det är roligare att rida barbacka :angel:

Jag rider mest i skogen i skritt och lite trav, ska börja träna henne i galoppen i veckan, men då ska jag ha westernsadeln i alla fall :)

Om du inte är väldigt "välstoppad" (dvs lite småfet) så är det ingen jättebra idé att rida för mycket barbacka.
Sittbenen ger ett rätt rejält punkttryck rakt på ryggmuskeln, och det är inte så bra.

Testa själv att trycka in toppen på tummen i ryggmuskeln på dig själv, så känner du att det gör ont och att du vill dra ihop muskeln för att komma undan.

Så gör hästen också!

inga problem att rida barbacka sålänge man inte sitter och skumpar hysteriskt och inte håller balansen i tyglarna.
red barbacka på min häst i ett år, tränade dressyr 4 dar i veckan och den hästen blev jättefin i ryggmuskler o så och inga spänningar någonstans..kunde röra sej helt fritt utan nåt som hindrade rörelser eller så..
så de är bara att rida på.

men sen finns de ju hästar som inte gillar de helt enkelt..och då får man ju ha sadeln.

Senast ändrad av en moderator:

Man sitter ofta annorlunda barbacka, då kanske inte sittbenen trycker på samma sätt men det blir ändå all belastning på samma ställe utan fördelning av vikten.
Det är dessutom förödande för sitsen eftersom man just sitter lite annorlunda, eftersom det inte är skönt för ryttaren heller att sitta som man gör i en sadel. Om man nu sitter rätt däremot så trycker sittbenen om man inte är riktigt överviktig:o

Det är dessutom förödande för sitsen eftersom man just sitter lite annorlunda, eftersom det inte är skönt för ryttaren heller att sitta som man gör i en sadel. Om man nu sitter rätt däremot så trycker sittbenen om man inte är riktigt överviktig:o

jag fick en mycket bättre sitts efter mitt år med bara barbacka..satt inte på nåt annat sätt än när ja rider i sadel..
och min häst hade inget ont av mina sittben, för om hon hade kännt av dom så hade hon vart rejält öm av allt barbackande och absolut inte fått så fina muskler som hon fick.

Man sitter ofta annorlunda barbacka, då kanske inte sittbenen trycker på samma sätt men det blir ändå all belastning på samma ställe utan fördelning av vikten.

Du brukar inte rida mkt barbacka du inte...

Om man nu sitter rätt däremot så trycker sittbenen om man inte är riktigt överviktig:o

Jag vet inte hur mycket mer överviktig jag skulle behöva bli för att inte mina sittben skulle vara så vassa - det handlar nog inte om kilona utan mer om var kilona sitter :o

Immer

själv tror jag inte att det sliter om man rider barbacka lite då o då.
men det finna studier i spanien eller nån annanstans (kommer itne riktigt ihåg vart:crazy:)
men där red man barbacka på sina galoppörer o när sadlarna detta var lääänge sen) o när sadlarna började komma in så märkte man att det nya jokeyernas hästar höll längre...kunde behålla de stora rörelserna med ryggen, så det ledde tydligen till att de flesta började med sadlar o hästarna höll längre...
men det e kasnke lite annorlunda, men en parantes att tänka på iaf...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar