G

gosebus

Nybörjaren här igen... förstår om ni tycker det börjar bli tjatigt med alla mina för er självklara frågor.
Men jag undrar, vad är barbacka bra för och blir det inte väldigt skumpigt? Gör det inte väldigt ont? :confused:

Det är kalasbra för balansen att rida barbacka.
Sen är det ibland lättare att slappna av tycker jag när man rider barbacka. Spänner man sig så stutsar man gärna av :)

Det beror lite på hur hästens gång är om den är stutsig eller inte. Vissa hästar är jättemysiga att rida barbacka, varken hård att sitta på eller skumpiga, medans andra har lite benigare rygg och skarpare manke. Och skumpigare gång :)

Men det är jättekul! Och nyttigt!

Det är ju det allra mysigaste! Speciellt på vintern, när det är kallt ut. Då blir det varmt och bra för rumpan. En häst med hög manke, eller vass ryggrad är ju inte så skön att sitta på, men de flesta normalmusklade hsätarna står man väl ut med. Super för balansen!

Allt är bäst när det är lagom! :crazy:

Jag har ridit barbacka i flera månader nu i väntan på att få sålt "min sadel" som inte passar.. men nu snart håller det på att ordna upp sig.

visst har jag bra balans nu för tiden, men så jäkla kul e det inte i längden.

jag älskar att rida barbacka :love:
man tränar balansen skitbra, speciellt på min häst som brukar hoppa åt olika håll..

förutom balansen som de andra redan skrivit känner man hästens rörelser mycket bättre och tvärtom.

Jaha nu fattar jag! :idea:
Det är ju viktigt med balansen kan jag tro. Hoppas jag också får göra det nån gång... :)

Det får du säkert :) På min ridskola fick vi välja vad vi ville göra ibland. Barbacka och hoppning var ju populärt :D
Verkligen kul att du ska börja rida!! Kommer ihåg den känslan... :bump:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur