Sv: Barbacka

Generellt svar: Nej

Utvecklat svar: Du förstör inte hästens rygg, men beroende på hur hästen är musklad och hur ens egen rumpa är formad + hur man sitter så kan det göra skada på hästen och den kan få ont. Om jag t.ex. som har en väldigt benig rumpa ska rida barbacka då krävs det att jag sitter rakt. Om jag sitter i stolsits och sitter med för mycket vikt på sittbenen kommer mina sittben att gräva sig ned i ryggen på hästen och det är troligen inte så skönt för den, så det gäller för mig att tänka på hur jag sitter. Vill jag sitta som en säck nypotatis och bara åka med är det bättre om jag rider i sadel, eller har en tjock pad jag sitter på.
 
Sv: Barbacka

Kort tillägg bara - om hästen blir svettig när du rider så ser du hur du sitter på dess rygg. Du ska sitta på dess ryggmuskler, inte på ryggraden. Det ska inte bli en massa svett precis under din rumpa, utan hellre under överskänklarna där du bär vikten.
 
Sv: Barbacka

Om det vore så hade mitt nu 21- åriga arabsto varit utdömd för länge sedan; jag har haft henne hela hennes liv och ridit barbacka 75% av tiden. Minst.
 
Sv: Barbacka

Sålänge man sitter rätt så skadar man aldrig ryggen på hästen. Sitter man rätt så är det bara bra för hästen att bli riden barbacka.
 
Sv: Barbacka

Nej, tvärtom. Barbacka ridning kan vara ett bra alternativ om man letar efter en passande sadel, eller om ryggen behöver musklas om lite innan man kan passa in en sadel lite mer långvarigt. Jag vet mer än en häst som blivit rundare över ryggen barbacka även då sadeln verkat passa och man inte upptäckt problem.

Min häst har fått lite, lite gropar vid manken - inget man ser förräns nu när jag ridit honom barbacka ett tag (pga mina dåiga knän som inte klarar stigbyglar) och han har fyllt ut dem och blivit rund över manken. Han såg normal ut innan, så det var absolut inte så att man tänkte ''vilken tak-ås'' när man såg honom. Men jag vill inte riktigt lägga på sadeln igen.. Rider med longeringsgjord och fårskinn nu, för att ge mig själv lite stöd :)

Men självklart beror det på hur man rider; gräver man ner sittbenen i ryggen osv så blir det ju inte bra. Om hästen tycker att det är obehagligt och sänker ryggen blir det också fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
162
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp