Barbacka Ridning?

B

buddy86

hej alla, jag rider en häst som har väldigt ont i ryggen. det beror dels på att hon spänner sig och då trycker sadeln på de spända musklerna och så tror jag att sadeln inte passar riktigt. men det är inte min egen häst, jag är bara medryttare. men jag och ägaren har pratat med en kiropraktur så vi vet hur vi ska rida för att hon ska slappna av, men ibalnd så får hon ont ändå. kan man rida barbacka då eller skulle det förvärra det efersom vikten inte blir jämnt fördelad?
tack på förhand

Min kompis häst har precis blivit bra i ryggen efter att ha haft en felaktig sadel (rättare sagt en för gammal). Undertiden när han va sne i ryggen & hade ont så tipsade massören om att bara rida barbacka. detta är ju igentligen bättre för hästen.
Lycka till
/Jenny

Alltså, det är ju oftast bättre att rida barbacka. Men samtidigt om hästen är väldigt omusklad så sitter man ju rakt på ryggraden... En av våra hästar (en islänning) fick man ta det försiktigt med barbackaridningen i början för att han var så omusklad. Han har extremt kort rygg så sadlarna är alltid för långa.. Nu, efter ett halvår med akademisk ridkonst, har han fått såpass mycket muskler att man utan vidare kan rida barbacka.

Men jag undrar lite varför hästen har så ont i ryggen. Hur länge har det varit så? Är sadeln så väldigt dålig? Den kanske inte borde ridas alls innan lite behandling?

Usch, sånt där är inte lätt!

Min kompis hästs före detta sadel va igentligen jättebra på honom men för gammal...Men man ska va aktsam när det gäller sadel om den inte sitter bra..får han skav oxå?
Jag själv ska skaffa en billig men ny sadel till catie för just den saken, att den gamla e gammal...

Ja han fick stora skav på länden. Det hann aldrig bli sår men pälsen skavdes av.
Löste det tillfälligt med att lägga på honom mitt stos gamla allroundsadel som inte var lika lång. Men det bästa var barbacka!

Vad är det för fel på din gamla sadel?

Barbacka ridning skadar mer än en väl fungerande sadel (fördelning av tryck osv....)
Om inte sadeln byts mot en som ligger bra så skulle jag hellre jobba hästen från marken tills en ny sadek skaffades.
Det finns massor av kul saker man kan göra med sin häst utan att sitta på den.
Och en bra sadel behäver inte vara så himla dyr.
Man kan köpa en begagnad kvalitets sadel (gärna genomgången av sadelmakare eller annan sadelkunnig) för en ganska rimlig penning.

kolla upp hästen ordentligt (veterinär eller equiterapeut tex). Ta sen hjälp så ni kan lära er tömköra bra (om ni inte kan det redan). Tömkör och ut och gå med hästen i början, tills det onda är borta och så. Sen kan ni variera mellan barbackaridning och en VÄL tillpassad sadel (sen behöver man antagligen kolla upp sadeln eftersom hästen kommer igång med ryggen och bygger muskler)

Efter att min totta haft ont i ryggen och det var dags för igångsättning så SKULLE jag rida barbacka på veterinärens inrådan.Detta pga att ryggen skulle jobba utan att sadeln "störde".Även fast hennes sadel sitter utmärkt på :)

Men det behöver inte alltid vara skadligare att rida barbacka. Det beror ju som sagt på hur musklad hästen är och så vidare. Visst hjälper sadeln till att fördela tryck, om det är en väl tillpassad sadel vill säga. Men på vissa hästar räcker det med en yllefilt (för att inte sittbenen ska bli för vassa). Sen är det klart ju större sittyta man har desto bättre är det.. Det är väl därför min häst trivs så bra barbacka.. Hihi.. :o

Skulle barbackaridning SKADA? Det låter inte så troligt... När man har ridit ett tag barbacka (veckor) så sitter man snart i en mycket bättre lodrät sits, med all vikt på insidan av låren. Det skadar inte hästen!
Men jag håller med om att mycket markövningar är ett måste om man ska kunna bygga upp en skadad rygg...

för de första ska du inte rida alls om den har ont i ryggen!

När ryggontet gått över tycker jg du ska jobba den från marken istället (om du inte har en sadekl som passar) för att rida barbacka,har hästen gått med en sadel som den fått ont i ryggen av har de knappast några muskler att bära upp dig med...

Har hästen väldigt ont i ryggen ska du inte rida alls. Min häst har varit öm i ryggen ett tag, först pga sadel som inte passade så bra och förmodligen även pga pälssättning. Nu har hon tagit det lugnt ett tag, har bara longerat henne lite. Nu sänker hon inte ryggen när jag drar med fingrarna längst ryggraden, men hon spänner musklerna lite. Men jag har börjat skritta henne lite i skogen och jag rider barbacka för jag har ingen ny sadel än. Jag har en tjock filt över ryggen på henne, dels för att jag sitter kvar bättre och det värmer ryggen på henne. Det har gått alldeles utmärkt att rida henne barbacka, hon har snarare blivit bättre i ryggen än sämre. Jag har börjat ge henne extra B-vitaminer också och jag tycker att det hjälper. Men som sagt, rid inte hästen om den har väldigt ont i ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Senast: fio
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar