Barbacka eller sadel?

lakrits

Trådstartare
Min häst har ju en hel del muskeluppbyggnad kvar och jag undrar om det är bra med barbackaridning då?
Vilket är bäst, att rida med sadel eller utan sadel?

Jag har frågat på "ridningsforumet" men tänkte att "vi" här inne har ju lite annat tänk och kanske hade andra åsikter om det hela ;)

Sv: Barbacka eller sadel?

Min häst har ju en hel del muskeluppbyggnad kvar och jag undrar om det är bra med barbackaridning då?
Vilket är bäst, att rida med sadel eller utan sadel?

Jag har frågat på "ridningsforumet" men tänkte att "vi" här inne har ju lite annat tänk och kanske hade andra åsikter om det hela ;)

Det bästa för en mindre musklad hästrygg är en väl tillpassad sadel men barbackaridning med någon rejäl pad under funkar också om du har bra balans. Sitter du direkt på ryggen medför det onödigt mycket punkttryck, alltså en pad eller sadel hjälper till att fördela trycket bättre. En annan aspekt om du rider med sadel är att du även kan underlätta för hästen genom att rida lätt i trav samt kanske stå i fältsits när du galopperar ute...även fast du är westernryttare ;)

Men barbacka är ju jättemysigt, så varför inte variera? Nyckeln till effektiv muskeluppbyggnad heter ju varierad träning :D

Det har ingen betydelse för hästen om du har sadel eller ej,sadeln är till för ryttaren och inte för hästen.Har du dålig balans eller sitts så behöver ingen påpeka det för dej om du rider barbacka,du kommer handgripligen underfund med det själv.
Så det är ett mycket bra sätt att få bra balans,men tyvärr kan det bli smärtsamt.Normalt brukar inte barbacka ridning ske under någon längre tid,så några skador pga av detta är nog i det närmaste uteslutet.Skulle man inneha en kroppshydda och vikt av det större formatet så brukar ju rumpan vara dimensionerad där efter,och anläggnings ytan blir därmed större.

Det går alldeles utmärkt att rida lätt och stå i fältsits när man rider barbacka. Jag brukade träna klättring både uppför och nedför när jag hade mitt sto, henne red jag nästan uteslutande barbacka pga att jag inte hade någon bra sadel.

MVH Ann

Som det ser ut idag så har jag en sadel som ligger bra, nästan, och jag har två stycken paddar under. Sadeln kommer ligga bra när han fått lite mer muskler men tänkte att det kanske var ett bra sätt, eller lättare för hästen att han reds barbacka.

Men det är kanske vilket som då? Som du säger så kan jag ju variera.

jag skulle nog säga att barbacka ridning går jättebra om hästen redan har en stark rygg!:)
Dålig rygg, helst inte står i valet och kvalet om jag skall fortsätta rida (barbacka) på dräktiga stoet med dålig rygg eller skippa ridningen...:crazy:

En välanpassad sadel är alltid det bästa! men att nån gång variera med barbacka ridning är inte direkt skadligt!

Om man däremot skall lyssna till en välutbildad sadelinpassare, hästmassör som hade som jobb att rehabilitera hästar var barbacka ridning lika med NEJ, oavsett hur ryggen såg ut!

Funderat på bomlöst, inte jämförbart med en bra bomsadel, men mkt bättre tryckutjämning än barbacka!:)

provade själv på pållen och det var en positiv överraskning, hon visade sig gå mkt bättre med den än med bomsadel och barbacka!;)

Ah..ok. Men då fortsätter jag att rida honom med sadel.
Jag har ju som sagt paddat upp så fördelningen av tryck blir ju bättre samt att han har ju möjlighet att muskla sig ordentligt därunder.

Tack alla för era svar....:bow:

Det har ingen betydelse för hästen om du har sadel eller ej,sadeln är till för ryttaren och inte för hästen.Har du dålig balans eller sitts så behöver ingen påpeka det för dej om du rider barbacka,du kommer handgripligen underfund med det själv.
Så det är ett mycket bra sätt att få bra balans,men tyvärr kan det bli smärtsamt.Normalt brukar inte barbacka ridning ske under någon längre tid,så några skador pga av detta är nog i det närmaste uteslutet.Skulle man inneha en kroppshydda och vikt av det större formatet så brukar ju rumpan vara dimensionerad där efter,och anläggnings ytan blir därmed större.

Ja, barbackaridning är optimalt för att träna ryttarens balans, däremot inte sagt att det är det bästa för en dåligt musklad häst. Oavsett utformningen på rumpan får du ofrånkomligen ett större punkttryck på hästens ryggmuskler när du rider barbacka. Så sadeln är inte BARA till för ryttaren ;)
Har dock inte hört att någon häst skadats av barbackaridning men skulle ändå inte uppmuntra det längre stunder under uppbyggnadsperioder...även fast jag vet att man både kan rida lätt OCH stå i fältsits barbacka :smirk:
Till TS: låter jättebra att hästen får plats att "växa" i sadeln. En för trång sadel hämmar muskelutvecklingen mer än all barbackaridning i världen! Se bara till att du paddat upp den ordentligt så ska det nog gå finfint med pållen :)

jag skulle nog säga att barbacka ridning går jättebra om hästen redan har en stark rygg!:)
Dålig rygg, helst inte står i valet och kvalet om jag skall fortsätta rida (barbacka) på dräktiga stoet med dålig rygg eller skippa ridningen...:crazy:

En välanpassad sadel är alltid det bästa! men att nån gång variera med barbacka ridning är inte direkt skadligt!

Om man däremot skall lyssna till en välutbildad sadelinpassare, hästmassör som hade som jobb att rehabilitera hästar var barbacka ridning lika med NEJ, oavsett hur ryggen såg ut!

Funderat på bomlöst, inte jämförbart med en bra bomsadel, men mkt bättre tryckutjämning än barbacka!:)

provade själv på pållen och det var en positiv överraskning, hon visade sig gå mkt bättre med den än med bomsadel och barbacka!;)

Jag skulle verkligen inte rekomendera en bomlös till någon, vi hade en sådan, och båda våra hästar ( helt olika kroppsbygnad) fick problem av den. så vi fick göra oss av med våran, för våra hästar fick ont av den..
Så hellre barbacka än med en bomlös sadel..

Skulle valt sadel även om jag personligen helst rider barbacka;):D
Men för musklernas skull hade jag valt sadel för att inte belasta mer än nödvändigt. Mycket lättare att avlasta ryggen genom lättridning osv då.

Skulle även varva mycket med tömkörning och annat arbete vid hand. Ut i skogen och kliv över stock och sten. Mycket skrittarbete där pålle får lyfta på fötterna.

Gallopfattningar är stärkande men det beror ju på hur pass igång hästen är i övrigt. Längre galloper bygger kondis.

Övergångar är också bra för att bygga muskler.

Sadel tycker jag. Lättare att undvika att ramla av och få jobba mer i onödan p.g.a de.
Antar att det är en unghäst????

Jag skulle verkligen inte rekomendera en bomlös till någon, vi hade en sådan, och båda våra hästar ( helt olika kroppsbygnad) fick problem av den. så vi fick göra oss av med våran, för våra hästar fick ont av den..
Så hellre barbacka än med en bomlös sadel..

är inte det där lite väl generaliserande? det är som att ha testan EN dålig bomsadel på två hästar och sedan säga "jag skulle verkligen inte rekomendera en bomsadel till någon" ;)

Till TS:
Just nu rider jag i en slags barbackasadel. Pålle som är missnöjd med de flesta sadlar och gärna sänker ryggen arbetar på bättre med ryggen nu, tycker jag. Det som är bra är att den frotfarande fördelar trycker någorlunda och det är så j****a bekväm också :love:. Jag säger hellre barbacka än en sadel som inte sitter hundra...

Sadel tycker jag. Lättare att undvika att ramla av och få jobba mer i onödan p.g.a de.
Antar att det är en unghäst????

Nej, det är ingen unghäst utan en häst på 14 år. Riden av mig sedan september, imp. Holland och hade noll muskler när han kom. Skrittad till januari i år då jag började trava lite smått.
Han har byggt upp sig en del om man ska jämföra från att han kom.
Jag rider med sadel, låter som att det är det bästa alternativet.
Jag har två stycken paddar under sadeln så han får möjlighet att röra på sig utan att det trycker någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka