barbacka eller sadel???

S

semlis777

vad är engentligen bäst för hästen?? barbacka eller sadel??

Sv: barbacka eller sadel???

En sadel fördelar trycket över en större yta. Däremot så är det nog bättre att rida barbacka än att rida i en opassande sadel.
Sen så är det ju olika med olika hästar, en häst med mycket ryggmuskler lämpar sig bättre för barbackaridning än en som har lite muskler så att man sitter direkt på ryggraden.
Bäst för hästryggen är nog ändå en passande sadel. :)

Läste för inte så länge sen i min häst tidning att när man rider med sadel så sliter man på hästens jätte fina känsel dom har . Inte för att ja vet om de stämmer men :smirk:

Hej!

För min häst är det bättre att rida barbacka än med en sadel som är minsta lilla felanpassad, för hon har en gammal ryggskada som kommer tillbaka varje gång sadeln inte passar, och då talar vi om SMÅ fellägen på sadeln, som ger henne mycket ont. Jag får just nu bara rida barbacka, men tanken är att fixa sadlarna omgående så jag kan börja träna på att rida med dom igen../ Lavinia med vackraste pållan i världen

Som någon skrev så är det säkert bättre att rida barbacka än med en illa passande sadel. Barbacka-ridning skadar inte hästen emellanåt, men att rida barbacka hela tiden är inte särskilt bra. Som sagt så fördelar sadeln vikten bra över ryggen på hästen plus att hästen slipper en ryttare som skvalpar runt på ryggen i onödan. Att sadeln skulle göra hästen okänslig köper jag inte.

Jag tror en välanpassad sadel är det bästa eftersom den fördelar trycket över en större yta än om du sitter direkt på ryggen.
Men för guds skull ta ut en auktoriserad sadelutprovare! :)
Vi själva har sällan kunskap nog att se vilken sadel som passar oss och vår häst bäst. Inte heller våra ridlärare eller tränare. Men lyssna också noga på din häst då du provar!

Det kanske inte hör hemma i den här tråden. Men jag tycker så synd om alla dessa hästar med fel sadlar och ömma kroppar. :crazy:
Har man en dålig sadel tror jag det är bättre att rida barbacka.

Att rida med en väl anpassad sadel är bättre för hästen än att rida barbacka, tycker jag.

Båda har sina för- och nackdelar. Jag tror det är bra att variera. Mycket beror på ryttaren, har ryttaren ingen sits eller känslla och rider barbacka kan jag inte tänka mig att det är ngåon höjdare till upplevelse för hästen.

Jag skulle vilja säga barbacka. Fast det är klart att en dåligt musklad hästrygg skulle nog inte uppskatta det. Inte heller skulle jag nog vilja hoppa nå högre hinder utan sadel. Lägre höjder går väl bra men sen... Måste kanske lägga till att jag har ridit så mkt barbacka de senaste åren att jag faktiskt knappt sitter kvar i en sadel! Ja jag vet att det låter knäppt men så är det...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka