Bära lika mycket vikt på båda bak

LinnéaL

Trådstartare
Har ni några trix för att checka att hästen ni rider tar lika mycket vikt på båda bak? Någon rörelse eller övning som avslöjar dem? Det kan ju handla om millimetrar ibland där hästen inte är fullt ut rakriktad, knappt synligt för ögat eller kännbart i ryttarens kropp. Eller blandar jag äpplen och päron nu?

Funderingar i morgonsolen.

Sv: Bära lika mycket vikt på båda bak

Har ni några trix för att checka att hästen ni rider tar lika mycket vikt på båda bak? Någon rörelse eller övning som avslöjar dem? Det kan ju handla om millimetrar ibland där hästen inte är fullt ut rakriktad, knappt synligt för ögat eller kännbart i ryttarens kropp.

jag tycker att minsta millimeter är kännbart. jag tror att det handlar om erfarenhet hos ryttaren och en känsla för balans och takt.
sen så ser man (jag) om en häst är lösgjod och i balans dvs. fullt rakriktad.

lättast är ju att se i trav på volt och jämnföra varven!

en frisk pålle som inte bär upp lika finns nog inte....:crazy:
enligt mig så finns : inte skjuter på lika. och det är ofta för att ryttaren inte sitter mitt över i balans eller har ett ojämnt stöd i handen.

en bra övning förutom den i trav på volt är:
motställa i valfri gångart. dvs. ställa utåt. det ska vara lika lätt åt båda håll i båda varv.
eller övningar där hästen måste omplacera sin vikt. dvs. sidvärsrörelser.

lycka till!

Tror du att möjligheten att uppnå 100 procentig rakriktning finns?

På den nivå som jag befinner mig på är rakriktningen något jag måste jobba med hela tiden. Har jag ridit ut i skogen några dagar har jag att annat utgångsläge än om jag ridit på banan. Det är bara att erkänna, jag har inte samma kontroll på rumphalvor och bogar ute.

Egentligen grundade sig inte min fråga på problem som jag har idag, jag funderade bara över en formulering som jag läst: att bära jämnt på båda bak. Jag ville bena ut vad det betydde i relation till det rakriktande arbetet.

Själv tycker jag att framför allt öppna är ett bra sätt att kontrollera att man har hästen i balans och kan kontrollera hur den placerar sina bakben.

Det är därför som de duktigaste dressyrhästarna inte får gå i skogen- mer än promenera:angel:

Rakriktning är färskvara o inte ens de skickligaste kan vila på lagrarna, utan måste oxå ständigt jobba på det. Även att de är skickligare på att känna var det sitter o hur man får ordning på det.
Tror du att möjligheten att uppnå 100 procentig rakriktning finns?

På den nivå som jag befinner mig på är rakriktningen något jag måste jobba med hela tiden. Har jag ridit ut i skogen några dagar har jag att annat utgångsläge än om jag ridit på banan. Det är bara att erkänna, jag har inte samma kontroll på rumphalvor och bogar ute.

Egentligen grundade sig inte min fråga på problem som jag har idag, jag funderade bara över en formulering som jag läst: att bära jämnt på båda bak. Jag ville bena ut vad det betydde i relation till det rakriktande arbetet.

Själv tycker jag att framför allt öppna är ett bra sätt att kontrollera att man har hästen i balans och kan kontrollera hur den placerar sina bakben.

Det är därför som de duktigaste dressyrhästarna inte får gå i skogen- mer än promenera:angel:

Jo, men sedan vill man ju ha en lycklig häst som får gå på varierade underlag. Detta med underlag blir nog särskilt viktigt när man inte tillhör de skickligaste :angel: men ändå tränar ganska hårt. Då är det bra för hållbarheten att man tvingar sig att variera. :cool:

Men till ursprungsfrågan: Uttrycket att bära lika mycket vikt på båda bakbenen det handlar sålunda om rakriktning och strävan mot liksidighet?

Det borde jag kunna ha räknat ut själv.. :p ;)

Som ägare av en konval med endast ridning rakt fram ute måste jag säga att det är väldigt bra för ridkänslan och att ha kontroll av bog, bak !
Rida igenom och lösgöra sidorna rakt fram är svårt men man lär sig mycket av att kunna det....man får en bättre känsla för rakriktning på voltarbetet sen.

Om det är rörelser du är ute efter för att kolla jämnhet, styrka av bak tycker jag att diagonal slutan är mycket avslöjande....man kan jämnföra bjudning, lätthet mm.

OT..axel och linnea...saknar er på gnägg i buke.ritt tråden !!

Senast ändrad:

Men Brink tillhör undantagen, som t o m hoppar sina.

kommer ihåg hur Gielen viskade att Casmir älskade att cantra i skogen:angel:

Tror nog att en del som inte rider ut sina GP-hästar skäms lite o kan skaffa en kamikazepilot som galopperar dem ute.:o

Som ägare av en konval med endast ridning rakt fram ute måste jag säga att det är väldigt bra för ridkänslan och att ha kontroll av bog, bak !
Rida igenom och lösgöra sidorna rakt fram är svårt men man lär sig mycket av att kunna det....man får en bättre känsla för rakriktning på voltarbetet sen.

Det kan jag tänka mig! :bow: Jag upplever ofta hur min häst fuskar med vänster bak ute, särskilt i galoppen. Dessutom laddar hon gärna upp sig själv och ligger på. I traven kan jag med skolor och skänkelvikningar få hennes fokus och koll på kroppen, men i galoppen... Tja...

Hur länge får man skylla på att man har en ung häst? :o :D

Piaff! :angel: :D

Används i AR bl.a. som kvitto på att alla "fyra bakbenen" är jämnt skolade.

Kan dock inte påstå att jag kommit så långt :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 199
Senast: Speedway
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: Janni
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 929
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit