Bara ge korn

M

Morotsbiten

Jag har hör massor av olika hänvisningar och råd... vissa säger de går bra vissa blir dte ett fasligt liv på...Jag funderar på att ge mitt 24 åriga hbl sto Kornkross, betfor mineraler i kraft och bra hö.
Hon rids i promenadrindning/lättare träning så det är inge ansträngande arbete vi pratar om....

Vad tycker ni??

Sv: Bara ge korn

beror helt på höets näringsvärden..
annars låter det ganska sunt med lätttuggad mat till en äldre häst..

men som sagt, beror helt på höets värden, kraffts olika pelletsar går juh att lösa upp ganska fort i vatten så skulle nån av dom passa bättre än korn så kan det vara ett alternativ..

korn är väl bra för pållar som ska upp i hull ?

men jag vet inte .. bara vad jag hört

Ja hon behöver komm aupp i vikt sen hon kastade sitt föl och föll ur vikt...

Höet är väldigt bra näring med ca 65 smrp i ja bra värden helt enkelt kommer inte ihåg de andra värdena

Så länge du får en balanserad foderstat baserad på ditt hö, så finns det inga gränser för vad du ger och inte ger.

korn är bra för hästar som är heta för de lugnar ner dom och hästar som har svårt att hålla hull. Min fjojding tål inte ens 1dl havre då blir han knassig, men 2 kg kornkross o stå en dag är ingen fara. pröva me korn kross o kraft groov de går dom upp av o inte så över drivigt pigga men lugna o sansade ..

Egentligen är det lite konstigt att korn funkar bra att få upp hästar i hull, det innehåller ju inte så mycket fett, mindre än bla. havre. :confused:

Är stoet friskt i övrigt?

Du skrev att hon tappat vikt pga kastning. Jag har docj aldrig sett något sto tappa vikt pga detta..

Är de långt gångna kan de se smalare ut,när bäbismagen försvinner, men själva hullet brukar de ha kvar..

Det beror ju klart på alla värden och så men min ena pålla får alltid kornkross och det har alltid funkat super.

Morotsbiten skrev:
Jag funderar på att ge mitt 24 åriga hbl sto Kornkross, betfor mineraler i kraft och bra hö.
Hon rids i promenadrindning/lättare träning så det är inge ansträngande arbete vi pratar om....

Vad tycker ni??
Vad äter hon nu, hur mycket, och hur länge gick hon dräktig?? Hur länge sedan är det hon kastade fölet? Hur mycket har hon tunnat ur?? Ser inget problem med att ge henne kornkross, men det beror ju lite på vilka mängder hon behöver beroende på hövärdena. Går det att ta reda på de andra värdena på höet??

Jo hon tappade vikten mådde inge bra.. kroppen tar ju stryk när det gått rätt långt.
Och hon är väldigt känslig och slutar att äta så fort någe inte står rätt till

Kräsen dam :p

Hur ser analysen ut på höt om du har sådan och vad /hur mycket har hon ätit annars?

Jag kan räkna åt dig om du vill?

Behöver isf veta vikt och traäning/motion på henne, samt vilka foder du vill fodra med helst..

Senast ändrad:

nja mer känslig.. väldigt känslig och så fort de inte står rätt till med henne matvägrar hon..

Hon är väldigt svår att hålla i hull annars med men nu har det varit extremt jobbigt eftersom hon vägrar att äta vad gör man :crazy:

Nu har jag fått cyklat ut flera ggr om dagen och stått och handmata henne då äter hon... Nu börjar apptiten gå upp igen och hullet börjar sakta gå upp tror betet kommer göra susen men jag kommer fortsätta stödfodra henne tills hon nått sin normla vikt=)

Svårt eftersom hon går på bete just nu och jag ahr ingen analys på betet. vet bara att den är kraftig och bra.

Hon får kornkross och betfor från odal...
sen den blåa vitaminburken 1 dl(pellets)

Just nu rider jag superlätt eftersom hon inga muskler har.. skrittar mestadels klättrar om jag rider 1 timme är det max 10 minuter trav och galopp

Vad äter hon nu, hur mycket, och hur länge gick hon dräktig?? Hur länge sedan är det hon kastade fölet? Hur mycket har hon tunnat ur?? Ser inget problem med att ge henne kornkross, men det beror ju lite på vilka mängder hon behöver beroende på hövärdena. Går det att ta reda på de andra värdena på höet??

Hon har ätit kraft groov innan
Hon kastade för ca 1 månad sedan i månad 7
Tja jag har inte vägt henne har inte tillgång till våg men om jag ska gissa.. mellan tumme å pekfinger 50 kilo kanske har hon nog gått ner..

Men jag tror jag prickat rätt på foderstaten för hon får sakta men säkert upp nu man ser klar skillnad på bara 1 vecka.
Sen betet gör nog sitt=) mimska räs hela dagarna och nätterna. sen har jag täcke på henne så energin inte ska gå åt att hålla värmen så går hon snababre upp=)

ja hon va dräktig trots sina 5% men kastade det :cry: tror de har med åldern att göra.. hennes kropp säger helt enlelt nej till mer föl så nu ska hon få slippa..
Nu är hon en märr som bara få ha det skönt de sista åren hon har kvar.
Fast rida de gör jag de kommer ja göra så läge hon är okej för ridning.. de är ju bra att få komma ut å röra på kroppen på äldre dar=)

Kika i din pm korg lite senare så ska jag räkna ut några förslag...Hinneer inte just nu, men kolla lite senare ikväll

Tråkmåns. Här vill vi kunna se inläggen, både för att kunna lära oss ngt o för att kumnna ha synpunkter.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 460
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 220
Senast: Maria_81
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka