Bara ge hästen grovfoder..??

Sv: Bara ge hästen grovfoder..??

Ska man ha fritt i hagen, oavsett om det är lösdrift eller 'bara' dagtid måste alla ha det. Det man kan göra är att med olika begränsningssätt erbjuda fri tillgång tidsmässigt men inte mängdmässigt. Men passar inte det för den med minst behov, så får man helt enkelt portionsfodra.

Hästar avstår naturligt aldrig från att äta mer än 3.5 h i sträck. Jag har därför en regel om aldrig mer än 4 h i sträck utan mat. Dvs jag fodrar var 4:e h i hagen, men ger man mat som tar 1 h att äta upp kan man ju fodra var femte etc.

Så får man för de som klarar det/man vill ha det ha fritt när de är inne. Har de lösdrift faller dte ju bort. Så, vad gäller lösdrift så är tricket oftast homogena flockar, då kör nästan alla lösdrifter på fri tillgång ju, det är ju inte bara bra för hästarna utan frigör tid för människor med.

Alla hästar kan dock inte ha fri tillgång, alldeles oavsett hur man beter sig. Och en sån i en flock räcker ju för att omöjliggöra den fria tillgången.

Fodrar man bara med grovfoder så är det nödvändigt att man har analys på detta, det missar mångar för dom tror att man kan se om höet är bra!!! När det gäller foder till hästar i avelssektorn så räcker det sällan med bara hö så vida det inte rör sig om ponnyer. Då måste man sätta till någon typ av kraftfoder för att försäkra sig om att högdräktiga ston och unga hästar får i sig det dom ska ha. Speciellt unga hästar 6 mån-1,5 år orkar sällan äta de stora mängder grovfoder som behövs för att täcka de enorma proteinbehov dom har.

Jag har hästarna på lösdrift men ger inte fri tillgång till hö, däremot har de alltid fräsch halm i ligghallen de kan pilla med om de vill och det gör de gärna.

Fullblodet (just nu dräktig) får havre + krafft + lucern inne i box, hennes behov täcks inte just nu av enbart grovfoder.

Att ge fri tillgång till hö/hösilage kan leda till väldigt mycket spill då hästar gärna drar runt på höet och gör sina behov i det och trampar ner det. Onödigt då bra grovfoder kostar en slant, man få också tillbringa en hel del tid med att städa i hagen.

Det finns idag en mängd lösningar som gör att man kan fodra utan att vara på plats. Fodringsautomater med timers som går på batteri till exempel gör att man kan fodra när man vill utan att behöva kliva upp ur sängen :idea:

Jag ger mitt kallblodssto 1kg grund och 10kg hö per dag.

Hon rids 6dagar i veckan och minst 1timme varje gång.
Jag skulle faktist mycket väl kunna bara ge henne hö har tänkt på det flera gånger då hon är i bra hull. Varken för tjock eller för smal, dock så är tanken att hon ska bygga muskler(hade inte så många när hon kom) och då är det ju bra ifall hon har nåt att ta ifrån.

Jag vet bara inte om 10kg hö är för lite om hon 'bara' ska äta det och inget kraftfoder? :crazy:

Mina hästar står på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Ett riktigt bra grovfoder dessutom. Mitt halvblod håller sig lite väl bra på detta och jag får skritta hejdlöst mycket för att han inte ska bli en riktigt tjockis. Arabstoet får jag tillskottsfodra lite havre till då hon just nu växer och inte verkar ha så lätt för att gå upp i vikt. Båda två får tokosel i en näve betfor varje vecka och dessutom mineraler i form av mineralsten och en näve lösa mineraler varje dag.
Resultatet är iallafall två lyckliga hästar, och en lycklig matte som slipper ha dåligt samvete över att hästarna står utan mat. Men jag erkänner att det är på gränsen att jag kan ha fri tillgång på halvblodet, ligger som sagt mycket arbete bakom det i form av motion. Hoppas att jag i fortsättningen också kommer ha hästar som kan stå på fri tillgång!

Hej!

Min förra häst fick bara grovfoder de sista 3 åren, ge henne kraftfoder av nån sort var helt onödigt, hon blev tjock av att se gräs på vykort.. Betfor tålde hon inte, utan blev "bockig" (ja, det låter som nåt jag inbillat mej, men varje gång hästen började bocka visade det sej att hon fått betfor av stallägaren utan att jag visste om det).

Min nuvarande pålla är inte lika lättfödd, men har ätit endast hö denna vinter. Naturligtvis ett hö med bra värden och jag har hållt koll på hullet så hon inte tappat för mycket i vikt (hon var inte så smal när vi flyttade till detta stall- nu är hon perfekt och nu kommer gräset så nu måste jag börja rida mer så hon inte blir tjockare)...

Mineraler har dom fått om jag inte haft analys eller analysen sagt att det behövts.

Just det- endast hö oavsett hur vi ridit. Arabispållan fick faktiskt kraftfoder på förra stallet men det var för att hon vägrade äta pellets i nån form och jag behövde få upp proteinet.. Nu får hon hö och gräs och rids ca 1-2 h ca 4 dagar/vecka.

/Lavinia, ger inte kraftfoder i onödan- bara dyrt och onödigt och mina hästar är så vana att de inte ens gnäller när de andra får kraft och inte dom.

Senast ändrad:

En lösning på problemet med att en hästägare vill ge sin häst fri tillgång på grovfoder medans man har andra hästägare som inte vill ge sina hästar det är att tilläggsfodra med fri tillgång på halm i hagen.
Då har hästarna tillgång till att tugga på ngt utan att det blir alltför mkt näring under dagen.
På så sätt kan den hästägare som tycker att det är viktigt för hästen att få äta då den vill vara nöjd och den hästägare som är rädd för att det blir för mkt näring också vara nöjd.

Och på natten i boxen får var och en ge så mkt man vill av hö(silage) och kraftfoder.

Hur gör du nu när betet börjar växa till sig?
Drar du ner på fodret allt eftersom h*n lämnar kvar hö?

Ja nu får de tre hästarna 3-4 kg var per dygn för de äter inte upp mer.

2 kg (6 kg totalt) morgon räcker ända till eftermiddagen för tre kallblod.
Då tycker jag det är onödigt att slänga bort en massa hö..

Det växer ganska mycket i vinterhagen å han är superlättfödd.
Mineraler o betfor ratar han så det får han inga heller, han bara leker med det och slänger ut det på golvet :p Får inte i sig nåt utan vill helst äta gräs *suck*

Sen när vi byter hage får han inget hö alls då där är mer gräs.

Vad har du för kallblod?:eek:

Min älskar hö mer än nåt annat på hela jorden tror jag. Hon väljer hellre hö framför kraftfoder och slukar höet väldigt fort..
Hon får 10kg hö per dag då hon är väldigt lättfödd!

Fast det är ju inte så konstig att hästen hellre väljer gräs?
Det skulle min göra om hon fick före hö:et;)

Vissa hästar bara äter och äter och äter när de får fri tillgång... Frågan är väl hur lång tid man vill ge dem innan man ger upp, om de blir tjocka då man inte hinner motionera så mycket som det krävs.

I vårt stall har vi ett sto som parkerar vid balen och står där dygnet runt helst, och bara äter. Hon är förvisso gammal och blir inte direkt fet, men de andra får ingen chans att äta om man inte ställer ut två balar.

Angående första frågan så kör jag helst på grovfoder endast. Min ena är en nordsvensk som inte behöver en massa energi, det han får extra vid sidan om kan vara protein om höet saknar det. Om det är extremt lite energ i höet blir jag bara glad ;) Den andre är ett fullblod men ändå normalfödd. 1 kg kraftfoder åt han om dagen i vintras för att täcka upp höets brister.

grovfoder är ju inte endast hö. lusern och betfor räknas också som grovfoder. mina hästar lever gott på dessa tre fodermedel, samt gröt på morgonen. den ena får även 1/2 liter krossad havre, det väger väl typ 100g el nåt sånt så det är försumbart.

jag är säker på att många vanliga sjukdomar kan undvikas om vi ger hästar en mer naturlig diet, dvs inte en massa kraftfoder och olja.

dock skulle mina aldrig klara sig på enbart hö, det täcker inte proteinbehovet!

Klart hästar kan leva på grovfoder enbart. dom är ju grovfoderomvandlare. Ungefär som att folk inte tror att en kanin bara kan leva på grovfoder trots att kaniner är betande djur. Givetvis måste man ju som hästägare se till att man har BRA värden i grovfodret om man bara ska ge det som enda foder. Om inte måste man ju tillsätta annat...men överlag så är ju hästen gjord för att äta grovfoder. Förstår egentligen inte att det frågas om sådant. Hästens matsmältningssystem har ju inte ändrats ett dugg sedan urtidshästen.

Jag har mest haft svårfödda hästar som behöver kraftfoder trots bra hö eller hösilage. Sen har jag haft ett par stycken som bara gått på tex hösilage och varit fina i hull med + i kanten, de har bara fått någon näve kraftfoder för synes skull vid utfodringen av de andra

Min fälttävlanshäst får i stort sett bara grovfoder och hackad lucern.

Sedan får han även lite blötlagd vetekli på kvällen för att han inte ska bli upprörd när alla andra får kraftfoder och ha något att pyssla med en stund.

Men det fungerar fint.

Klart hästar kan leva på grovfoder enbart. dom är ju grovfoderomvandlare. Ungefär som att folk inte tror att en kanin bara kan leva på grovfoder trots att kaniner är betande djur. Givetvis måste man ju som hästägare se till att man har BRA värden i grovfodret om man bara ska ge det som enda foder. Om inte måste man ju tillsätta annat...men överlag så är ju hästen gjord för att äta grovfoder. Förstår egentligen inte att det frågas om sådant. Hästens matsmältningssystem har ju inte ändrats ett dugg sedan urtidshästen.

Urtidshästen hade inget emot att sätta i sig annat än grovfoder om det dök upp tillfällen. Hästar i havreåkern är en favorit eller hästar under äppelträd ätandes äpplen är även det en vanlig syn. Det ena utesluter inte det andra. Att ha som princip att hästen inte skall ha annat än grovfodet kan innebära att det blir en del brister i näringsintaget. Många har ingen analys på höet utan tror att man kan se på hästen om det är bra. Är man mån om sin häst så tar man analys på höet och därefter beslutar sig för om man behöver tillsätta något beroende på vad höet innehåller och vad hästen kräver.

Jag skrev: att man bör kolla värdena i sitt grovfoder eller hur ? Folk nuförtiden tror ju alltid att en häst promt måste äta kraftfoder, därför skrev jag som jag gjorde ang urtidhästen. Sen tror många att hästar blir sååå ledsen om den inte får nåt smaskigt i krubban.

Såhär är det väl jämt inom hästeriet. Man måste och måste och man ser inte till hästens naturliga behov i första hand, utan istället på fin reklam om kraftfoder en häst bara måste ha.

Jag upplever ofta att det är tvärtom, folk tror att kraftfoder är farligt och att det är onaturligt om dom får det. Så vi har väl olika refrensramar helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka