Bara Felsäkert läge fungerar!

N

Nellis

Det går inte att starta datorn i normalt läge, då något har blivit fel (jag är HELT oskyldig till detta, men åker ändå på reparationen då jag gillar utmaningar!!). Jag har kört scandisk, defrag och systemåterställning i felsäkert läge och försökt starta om, dock utan resultat. Har gått tillbaka så långt som till mars 2003 med systemåterställningen, men inga ändringar är gjorda får jag till svar. Finns nåt annat sätt än "hjälpen" för att komma åt gamla systemfiler??

Får felmeddelande att windows inte kunde starta ordentligt varför jag bör starta om i felsäkert läge (nåt annat går ö h t inte), eller meddelande om inträffat skyddsfel. Maskinen låser sig helt och det enda som går att göra är att dra ur sladden och börja på nytt.

Så nu ser jag bara ett råd, och det är att ladda in windows ME på nytt. Kommer detta att läggas "ovanpå" den gamla versionen, så att allt arbete finns kvar?? Eller kommer datorn att sopas ren och endast winME finns där??
Har OEM-versionen om detta spelar nån roll....
Nån som vet??
 
Ingen som har nåt tips??
Kanske nån länk till en bra sida/dataforum på nätet kunde hjälpa mig?
Vet DU nån sån??
 
En vanlig orsak till sådana problem är virus. Har du kollat datorn med något antivirusprogram? Det borde väl gå att köra även i felsäkert läge?

En annan sak man kan göra är att försöka avinstallera eller avaktivera alla program som autostartar. På min systers dator hade jag problem med att antivirusprogrammet kraschade under uppstarten.

Det där med ominstallation av Windows med OEM-licenser är lite lurigt. När jag installerade om XP på min dator formatterades hårddisken om automatiskt. Men när jag hjälpte min syster att fixa hennes dator (Windows ME) så blev det ingen omformattering, trots att jag förväntat mig det. Jag tror att olika PC-leverantörer har valt olika lösningar. Läs instruktionerna noga.
 
TACK!!

Det finns egentligen inga program som autostartar (inte i autostartmappen i allafall..)Men jag kommer alltså inte ens in i windows när jag försöker starta i normalt läge. Men jag ska kolla detta iallafall.

Misstänker heller inte virus, eftersom problemet inträffade en dag då ingen varit ute på nätet. Dessutom finns nog inget aktuellt virusprogram installerat och mailen används inte alls. Internet används endast till surfning så risken för virus är ganska liten tror jag.

Ska prova ladda in win och hoppas slippa omformateringen....
 
Jag kan inte ens ta mig ut på nätet när jag är i felsäkert läge, för drivrutinerna till modemet finns inte med där.

Kan jag installera modem i felsäkert läge???
Modemen finns med i listan av installerade, men vid starten i felsäkert läge används ju minimalt med drivrutiner och därför används inte modemets drivrutiner(??är min egen teori..) I sådant fall kan jag ju göra en virussökning online och dessutom uppdatera AdAware-programmet som tar bort alla trojanska hästar.
 
Har du provat att använda "systemkonfiguratorn", msconfig.exe ?

Det är ett program som gör att du enkelt kan påverka vilka drivrutiner och annat som läses in under uppstarten. Där kan du även välja vilka tjänster som ska startas automatiskt (det är en väldig massa saker som startas trots att de inte finns med i autostart-mappen).

Välj "Kör" i startmenyn, och skriv in "msconfig". Sedan kan du till exempel göra en "Diagnostisk start".
 
Hej igen! Har inte provat. Men ska genast göra detta!!
(åtminstone så snart jag kommer åt datorn, som står hos svärfar).

Vad innebär diagnostiskt start?
Kan jag välja bort startfiler i msconfig utan att riskera att det inte ens går att starta i felsäkert läge?

En sak jag funderar över: Det måste väl vara "samma" windows som startar upp, oavsett om man väljer normalt eller felsäkert läge?? Men i felsäkert läge så används bara minimala antalet filer. Så då borde det ju inte vara något fel på windows i sig, utan det är en specifik startfil som felar. Hur kan man hitta den filen? Och hur kan man tillämpa systemåterställning manuellt? Jag har bara gjort detta i samarbete med hjälpavsnittet, och då fått svaret att inga ändringar har gjorts på datorn trots att jag gått över ett år tillbaka i tiden och jag vet att jag lagt till program mm under de senaste 3 månaderna.

Kan man i felsäkert läge installera program eller modem??
 
Kolla i enhetshanteraren så du inte har några "frågetecken" och/eller "utropstecken".
Installera om den/dem enheterna isåfall.
Kolla IRQ-krockar i bios! (Plug and Pray strular ofta till det!)
 
Du kan ävenn prova att starta i "Loggat läge", och sedan kolla det sista i bootlog.txt som laddas!
Ofta finns felet där!
 

Liknande trådar

Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 684
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 566
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 884
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 669
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp