Bara betfor vid hobbyridning?

E

elineek_89

Heeeeeeeeej :)

Jag har fått en tanke på att sluta med havre till mina två hästar och bara ge dom betfor som vanligt två gånger om dan. När dom får havre så har vi blandat i 1 dl blöt betfors morgon och 1 dl blöt betfor kväll..

Om dom bara ska få betfor framöver, måste jag öka eller minska ner det då?`
Veterinären tyckte inte att havren behövdes då jag inte tävlar mera och min ponny fyller 20 i år. Så han rids inte så väldigt hårt heller. Mitt varmblod behöver inte heller någon havre då hon redan har sån jäkla överskotts energi ;)

Jag tänkte fortsätta med betfor för att dom ska få i sig lite extra vätska och hålla igång tarmsystemet.

Någon foderkunnig som har några idéer eller tips? Tacksam för alla svar :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bara betfor vid hobbyridning?

Det viktigaste är ju att du har en hö-analys så du ser vad som behöver tillsättas i foderstaten :)

Med hjälp av analys på höet kan du räkna ut vad dina hästar behöver tillskott av utöver höet. Du kan inte enbart gå på att hästen har överskottsenergi eller inte tävlar :)

Som sagt, analysera grovfodret, du behöver kanske inte komplettera alls?

Jag har ett så bra grovfoder denna säsongen att min tävlingshäst som går både hoppning, dressyr och fälttävlan inte behöver mer kraftfoder än 5 dl betfor och lite mineraler på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 340
Senast: Jojo
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 253
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.