Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion
Jag tycker nog att de borde se lite mer på hur hästarna mår också. Bara för att det kanske t.ex. är någon cm för lågt i tak, betyder inte det att hästar som aldrig är oroliga eller slår med huvudet kommer att stegra sig el. dylikt och därav skada sig.Speciellt inte om de stått i samma box ett antal år redan, och aldrig skadat sig eller mått dåligt. Jag tror inte heller på att vi hästägare på något sätt skulle ha blivit "hemmablinda". Jag har valt stall med omsorg och står nu i ett lugnt och trevligt stall(dessutom med genomtänkt säkerhet för häst och ryttare) med bra rutiner och mycket utevistelse, jag trivs och hästarna verkar må alldeles förträffligt(jag har faktiskt tillräckligt med erfarenhet för att bedöma en hästs välmående och även motsatsen). Men... Det råkade vara ett par cm för långt i tak för den ENA hästen. M.a.o. ska jag ta mitt pick och pack och flytta till ett godkänt stall, med precis samma förutsättningar, men med ett par cm extra i taköjd fastän den "för stora" hästen mår bra och INTE störs av taket på ngt vis. Jag kan till sist klargöra att jag givetvis skulle stalla upp hästarna någon annanstans om det var alldeles för lågt i tak och hästen inte mådde bra, men hallå, vi pratar om centimetrar. Det kan säkert också spela roll och jag vet att olyckan är framme då och då, men jag bedömer den risken som minimal. Jag har dock fått dispens från kommunen över vintern pga. brist på hantverkare och att det inte är schysst mot hästarna att höja taket när de ska stå i stallet på nätter osv.