Sv: Bar Te Plaudit Paul ?
Absolut, arab är inte tillåtet i Quarteraveln. Men jag pratade om Appaloosa, där är arab tillåtet att korsa in vilket jag inte förstår....
Det finns en anledning till att arab används i appaloosaavel.
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och säga att appaloosan ursprungligen är en ras medan quartern är en typ av häst som man klämt in i ett gigantiskt register. Tidiga uppfödare hade sina hästar i stora flockar och brydde sig inte om vilket register hästarna hamnade i. Var den enfärgad blev det en quarter, var den fläckig en appaloosa och skäck en paint. Därav de crop outs vi har än i dag.
Med skillnaden att om en appaloosa blir paintfärgad så får den inte registreras och inte heller en appaloosa tecknad paint.
En appaloosa eller paintfärgad quarter går att registrera i AQHA.
Appaloosan som ras, avlades selektivt i nästan 200 år av Nez Percé indianerna för att sedan mer eller mindre utrotas under en 50 års period, när de kom i händerna på amerikanska bosättare som bara ville avla på färg och sket i prestanda, så att säga.
Den man som först började arbetet med att samla ihop och återställa hästarna i sitt ursprungliga skick hade ett minne av att appaloosan hade liknat en arab mer än de tunga osmidiga hästar som de hade blivit.
Det här var på 1920 talet. Alltså långt innan quarterns stambok var bildad. Eftersom avelsmaterialet var begränsat så användes i början flera olika raser för att få fram de egenskaper som man eftersträvade att uppnå för att få fram en appaloosa så lik ursprunget som möjligt.
C. Dobbins som var den drivande kraften i att skapa Appaloosa Horse Club 1939 skaffade en arab hingst som hette Ferras. Han och hans söner har gjort mycket för att rasen ska utvecklas. 1955 öppnade man stamboken för quarter och sedan början av 70 talet har den varit öppen för engelskt fullblod, arab och quarter.
1983 försökte man stänga för arab men öppnade den året efter för
att det blev ramaskri från de distansryttare som använder arab som korsning.
Antalet registrerade arabkorsningar är försvinnande liten ca 80 om året av ca 17000 registreringar i hela världen. Sverige har en ganska stor andel eftersom vi har gott om araber.
Samtidigt som man inte ska glömma att det är här i Europa som grunden för alla tre raserna är lagda och att arab och berber finns med i ganska många varmblodsraser även i quarter.
Jag tycker att det är mer anmärkningsvärt att quartern i egenskap av världens största stambok med över 3 miljoner hästar ska ha sådana inavelsproblem som de har.
Det blev långt- igen...
Sorry