Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas det.. Men hos just denna är alla raser välkomna...
Jag är emot korsningsavel, oavsett ras.
Jag har aldrig sagt att det är något problem, och jag bryr mig inte heller om en hingst tar emot alla raser. Jag personligen, alltså min högst personliga åsikt, är emot det.
Bra hobbyhästar kan man få utan att korsa.
(Jag vill inte bli uppäten bara för att jag har en åsikt)
jag är inte enig.
(quarter-fullblod är väl för övrig en väldigt fin korsning )
finito.
Jag vill bara inflika detta:
Att man förespråkar renrasig avel är inte detsamma som att man inte tror att det inte kan bli alldeles strålande hästar av korsningar. Det finns massor av supertrevliga korsningar, och många dåliga renrasiga hästar.
Det är inte det som är argumentet för de flesta som förespråkar renrasig avel utan snarare för att man är intresserad av att bevara olika raser och deras specifika attribut, man är intresserad av blodslinjer och vill inte heller att en ras ska urvattnas eller överanvändas till tvivelaktiga korsningar (för ingen kan ju påstå att all korsningsavel är seriös heller!).
Personligen är jag av princip emot korsningsavel när det gäller många specifika raser - en del raser är mer "luddiga" vad gäller stamböcker, typ osv - även om jag i vissa fall tycker att det är rätt. Det är inte svart eller vitt. Jag väljer att endast låta mina hingstar betäcka renrasigt och jag vill endast betäcka mina ston med renrasiga hingstar som ej betäcker alla raser. Kan hända att jag frångår mina principer någon gång om jag anser att jag har en bra anlending - ingen regel utan undantag.
Sedan får andra hingst/stoägare göra som dom vill!
Dessutom tycker jag inte att fullblod/quarter är en korsning, Fullblod har varit godkänt i Quarter/Paintaveln sedan urminnes tider och är en stor del av dessa rasers fundament.
Ja, men quarter fullblod blir fortfarande en ras, appendix för att senare ha möjlighet att bli renrasig.
QH och XX tycker jag är en korsning, om den fint kallas appendix eller senare quarter eller ej spelar ingen roll för mig, då dessa raser är ganska olika i kroppsform, användningsområde etc.