Bar Te Plaudit Paul ?

LaQuent

Trådstartare
Tjennaaa ;D Har kollat runt på lite hingstar åt min lilla dam hemma och hittade snyggingen här , nån som har bilder på avkommor eller någon som har sett han tävla eller liknande?:):eek::bump:

tack för svar:banana:

Sv: Bar Te Plaudit Paul ?

kan säga att mysigare och snällare hingst får man leta efter tycker jag. Jätte härlig.

bara lite allmänt, men är appalos-uppfödare lika kinkiga vad det gäller rasrent som quartermänniskor?

Jag hoppas det.. Men hos just denna är alla raser välkomna...

hoppas det?
varför ska man inte kunna få avla på en bra häst även om det inte är rasrent för att få en bra hobbyhäst?
att hingstägaren väljer att inte vara lika exlusiv är väl dennes problem?

Jag är emot korsningsavel, oavsett ras.
Jag har aldrig sagt att det är något problem, och jag bryr mig inte heller om en hingst tar emot alla raser. Jag personligen, alltså min högst personliga åsikt, är emot det.
Bra hobbyhästar kan man få utan att korsa.
(Jag vill inte bli uppäten bara för att jag har en åsikt)

Jag är emot korsningsavel, oavsett ras.
Jag har aldrig sagt att det är något problem, och jag bryr mig inte heller om en hingst tar emot alla raser. Jag personligen, alltså min högst personliga åsikt, är emot det.
Bra hobbyhästar kan man få utan att korsa.
(Jag vill inte bli uppäten bara för att jag har en åsikt)

jag är inte enig.
(quarter-fullblod är väl för övrig en väldigt fin korsning :angel: )

finito.

Hej,

Detta är bara min egna åsikt om renrasigt eller ej...

1996 tränade jag mycket för Rick Lemay på mitt halvblod/fullblodssto. Han tyckte att jag skulle skaffa mig en quarter vilket var fullständigt omöjlig för mig ekonomiskt. Då tyckte han att eftersom jag har en kanonhäst, varför inte betäcka henne med en av hans hästar. Mycket billigare än att köpa...

3000 + moms kostade det mig att få en bra tävlingshäst i de westerngrenarna som jag tycker om att tävla i. Nu är det så att hon har lite ostyrbara hormoner i kroppen vilket har ställt till de på tävlingarna så jag betäckte henne med det som kändes rätt. Det blev en paint men kunde lika gärna varit en quarterhingst.

Mitt syfte är att avla fram en tävlingshäst för eget bruk med de ekonomiska medel som jag har. Hade jag haft råd så hade jag köpt renrasigt men nu är det som det är. Min personliga åsikt är att det inte är rättvist för alla hästar att skolas om till vissa westengrenar därför har jag gjort det bästa av just min situation.

En korsning 12,5% halvblod, 12,5% fullblod, 25% quarter och 50% paint tycker jag kan hävda sig bra mot de renrasiga;)

Jag vill bara inflika detta:
Att man förespråkar renrasig avel är inte detsamma som att man inte tror att det inte kan bli alldeles strålande hästar av korsningar. Det finns massor av supertrevliga korsningar, och många dåliga renrasiga hästar.
Det är inte det som är argumentet för de flesta som förespråkar renrasig avel utan snarare för att man är intresserad av att bevara olika raser och deras specifika attribut, man är intresserad av blodslinjer och vill inte heller att en ras ska urvattnas eller överanvändas till tvivelaktiga korsningar (för ingen kan ju påstå att all korsningsavel är seriös heller!).

Personligen är jag av princip emot korsningsavel när det gäller många specifika raser - en del raser är mer "luddiga" vad gäller stamböcker, typ osv - även om jag i vissa fall tycker att det är rätt. Det är inte svart eller vitt. Jag väljer att endast låta mina hingstar betäcka renrasigt och jag vill endast betäcka mina ston med renrasiga hingstar som ej betäcker alla raser. Kan hända att jag frångår mina principer någon gång om jag anser att jag har en bra anlending - ingen regel utan undantag.
Sedan får andra hingst/stoägare göra som dom vill!

Dessutom tycker jag inte att fullblod/quarter är en korsning, Fullblod har varit godkänt i Quarter/Paintaveln sedan urminnes tider och är en stor del av dessa rasers fundament.

Senast ändrad:

Jag vill bara inflika detta:
Att man förespråkar renrasig avel är inte detsamma som att man inte tror att det inte kan bli alldeles strålande hästar av korsningar. Det finns massor av supertrevliga korsningar, och många dåliga renrasiga hästar.
Det är inte det som är argumentet för de flesta som förespråkar renrasig avel utan snarare för att man är intresserad av att bevara olika raser och deras specifika attribut, man är intresserad av blodslinjer och vill inte heller att en ras ska urvattnas eller överanvändas till tvivelaktiga korsningar (för ingen kan ju påstå att all korsningsavel är seriös heller!).

Personligen är jag av princip emot korsningsavel när det gäller många specifika raser - en del raser är mer "luddiga" vad gäller stamböcker, typ osv - även om jag i vissa fall tycker att det är rätt. Det är inte svart eller vitt. Jag väljer att endast låta mina hingstar betäcka renrasigt och jag vill endast betäcka mina ston med renrasiga hingstar som ej betäcker alla raser. Kan hända att jag frångår mina principer någon gång om jag anser att jag har en bra anlending - ingen regel utan undantag.
Sedan får andra hingst/stoägare göra som dom vill!

Dessutom tycker jag inte att fullblod/quarter är en korsning, Fullblod har varit godkänt i Quarter/Paintaveln sedan urminnes tider och är en stor del av dessa rasers fundament.

Jag är nog böjd att hålla med om allt Wrangler säger. Dock med det undantaget att jag personligen inte är så förtjust i att blanda in för mycket fullblod.

Sen är inte allt svart eller vitt. I år kommer jag dock av olika anledningar att korsa :eek:
Jag har endast avlat Rasrent förut vilket jag tycker man bör göra om man inte har en väldigt genomtänkt tanke bakom.

tkr han verkar vara en supermysig hingst , jag har haft tur som har hittat en hingst som välkommnar alla raser men man förstår endå varför dom största hingatrna inom paint och quartervärlden vill hålla sig till att ha renrasiga hästar för att bibehålla sin fina stam som dom har bakom sig :D men jag är så jäkla sugen att ta föl på hon iår , men det får nog vänta iallfall 2 år innan , måste komma ut på lite mer tävlingar och visa upp henne med tankte på hennes talang och superpsyke gör man ett misstag om man inte tar ett föl p åhenne :)

Men det är så klart att korsningar kan bli alldeles utmärkta tävlings hästar , både psykiskt och fysiskt , men efter stoet jag har nu blir det nog en quarter :)

Ja, men quarter fullblod blir fortfarande en ras, appendix för att senare ha möjlighet att bli renrasig.

att dra korsningshästar som oseriösa är också lite fel, finns oseriösa QH/paint uppfödare också! de som avlar på fel benställning mm (den som vet vad det kostar att försäkra QH jämflört med tex korsning vet! )

QH och XX tycker jag är en korsning, om den fint kallas appendix eller senare quarter eller ej spelar ingen roll för mig, då dessa raser är ganska olika i kroppsform, användningsområde etc.

att en fin stamtavla ska förspillas tycker jag är lite töntigt med, det är väl inte fel att ha en "fin" stamtavla på en korsningshäst?
att korsa olika raser för att hitta sin idealhäst har man gjort i urminnes tider. finns väl knappt någon rasren ras förutom prewalski (stavas?)?

jag har haft både fint stammade och ostammade så kan inte bry mig mindre :p

btw tror jag LaQuent´s häst skulle bli riktigt cool som paintkorsning.

Senast ändrad:

Mycket bra skrivet, Wrangler :bow: Korsningsavel är nästan aldrig bra och sällan seriöst.

QH och XX tycker jag är en korsning, om den fint kallas appendix eller senare quarter eller ej spelar ingen roll för mig, då dessa raser är ganska olika i kroppsform, användningsområde etc.

Ursäkta men jag måste fortsätta lägga mig i här, i all välmening! :laugh:

Det beror ju helt på vilken typ av Quarter/Paint du talar om. Quartern är världens mest allsidiga hästras och den som är störst till antalet. Fullblodet är en av grundraserna i Quarter.

Det finns många typer av Quarter som är och ska vara av fullblodstyp. Tittar du sedan på stammar så hittar du rena fullblod väldigt nära många av dagens hästar, även de av "andra" typer (tex ranchhästar, cutters, reiners osv) Glöm inte att det finns många olika typer av fullblod också. Impressive till exempel som väl är en av de mest kända Quarterhingstarna var "appendix"!

Sedan är det sant att man inte ska avla in vilka fullblod som helst, men inte vilka Quarterindivider som helst passar ju heller i avelsboxen. Blandar man hejvilt med det enda argumentet att det blir renrasigt så är man fel ute och vad du kallar en oseriös uppfödare, absolut. Men sådana finns det i alla raser.

I mitt tycke, så finns det redan så många typer av Quarter att det inte är bra att mixa det blodet mer. Betänk att i USA föds det upp Quartrar specifikt för tex dressyr, hoppning, fälttävlan, körning osv, inte bara för westerngrenarna (om bara inom western finns det otaliga olika typer/blodslinjer)

Eftersom tråden handlade om en appaloosa vill jag tillägga att jag tycker appaloosa aveln är lite fle ute som tillåter arabiskt fullblod utöver engelskt fullblod. Det för mig blir en korsning, men det finns säkert någon bra anledning till detta som jag inte vet - jag är inte insatt i den rasen mer än att jag råkar ha en :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka