Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

- anmäla oss till en tävling (av typen blåbärsputtehoppning) så att vi har ett mål. Blåbärsputte -09 istället för Beach -09!

Vad ska ni andra göra?


Jag har lagt in i kalendern en start i mars. Proppen har inte kommit ännu men den ligger i planen.

Har inte en backe i närheten. Skall jag klättra måste jag lasta och köra till ett annat stall. Tror nog jag skulle få göra det om jag vill. Känner ägaren och har stått uppstallad där.

Däremot hade vi en granne som var travtränare och han gjorde iordning en gammal skogsväg på andra sidan landsvägen så den är preparerad för just häst. Från vårat räknat blir det väl en slinga på en mil. När vi fått upp lite mer pust och stånk förbättring skall jag absolut över dit och ha intervallträning.

Mer motion är ett måste.

Jag har dock dragit ner på hösilaget. Högljudda protester i stallet på killen. Han är tvär sur på mig.
 
Sv: Bantningstråd!?

ut och galoppera! det är nog det som bränner mest fett och skritta är jättebra.

om du har tid kanske du kan typ skritta på morgonen och rida ett hårdare pass på eftermiddagen. sen är klättring och markarbete, upphöjda bommar osv bra:)

som jag hört så är gallopp en vilo-gångart i jämföresle med trav det är mycke mycke jobbigare för hästen att trava.
Kan ju vara fel men det är vad jag hört.
Upphöjda markbommar och gympahoppning är oxå fettförbrännande.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om den går på gräs o sen dessutom får 13 kg silage- verkar det för mkt.
Att rida lugnt men länge- tar ju bort den från maten ett tag;) men jag förstår dig. Jag har just nu skavsår av allt skrittande- träligt värre.

Jag åker oxå för att kunna klättra- är borta ännu längre tid- från maten:D
Nog tycker jag att galopp bränner mest. Antagligen för att de efterförbränner- som vi.

Lite mindre mat så får den mer energi- jmf med en ngt hungrig hund.

Tycker oxå att havre är bra energi o protein för den delen.
De blir mer mätta en längre stund o får mer energi att vilja röra på sig- mer vakna.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Nja, alltså 13 kg är vad jag (eller programmet) räknar med att han behöver till vintern... Just nu får han högst 5 kg per dag och liiider. Idag försökte han stjäla kaninens mat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Just nu får han, som jag iofs skrev i inlägget ovanför, bara 5 kg hösilage. Men kanske kan jag dra ner de där 13 till 11 eller 12 sedan när det är "riktig" stallperiod. Han väger en del även i smärt tillstånd, enligt Hbg-vågen runt 740 kg.

Nu är han ju stor, drygt 175 cm i mkh, och blir lätt kantig när han går ner (problemet med att han blir fet när jag inte hinner rida (i synnerhet sommartid) har funnits där några år nu sedan jag fick barn, så jag känner igen faserna. Det är bara slutmålet vi aldrig lyckas nå... :o). Han tappar hals och överlinje. Jag utgår från att det som försvinner från överlinjen ska ersättas med muskler, och att man kanske får finna sig i kantigheten under en övergångsperiod. Jag är orolig för att han ska börja ta av den muskulatur han trots allt har om han får för lite foder, jag tänker att jag måste balansera det där ordentligt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror då att havre kan vara bra. Den får oxå energi o du blir tvungen att rida ordentligt- dagligen:angel:

Den får antagligen i sig för mkt energi o för lite protein i nuläget.
Min stora som alltid har varit svårfödd har efter skada sett ut som en Ardenner:o, men går nu ner fort o halsen börjar komma tillbaka trots nästan bara skritt- på lång tygel. Den har fri tillgång på silage, men kommer troligen att behöva mer kraftfoder så småningom.

min andre-lättfödde vill helst äta hela tiden, men den är under ständig kontroll. Den har nu börjat få lite mer havre o jag ser stor skillnad på honom nu när han börjar att få jobba. Musklerna tar sig snabbt, orken likaså o han är inte lika manisk med maten- nöjd o slankare häst.
 
Sv: Bantningstråd!?

som jag hört så är galopp en vilo-gångart i jämförelse med trav det är mycket mycket jobbigare för hästen att trava.
Kan ju vara fel men det är vad jag hört.
Upphöjda markbommar och gympahoppning är oxå fettförbrännande.

Som jag har fått lära mig är att trav engagerar färre muskler och anstränger därmed lederna mer, så jag har bara fått lära mig att det sliter mer.
Galoppen engagerar fler muskelgrupper sliter därför mindre på lederna men är mer ansträngande.

Men vet faktiskt inte var jag fått lära mig det men tycker det låter rimligt.

/Camilla
 
Sv: Bantningstråd!?

Kompis som hade häst med kotledsinflammation fick ordination "skritt och galopp på raka spår, ingen trav" under igångsättning efter att hästen vilat på behandling.

Tror det kan ligga något i det där med att trav sliter mer på lederna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tycker oxå att havre är bra energi o protein för den delen.
De blir mer mätta en längre stund o får mer energi att vilja röra på sig- mer vakna.

Bara jag tänker på havre så ser jag hur raketmotorn börjar glödtända i hästen. Houston, we have lift-off - typ.
 
Sv: Bantningstråd!?

Just:banana:
Efterbrännkammaren sätts igång:bump:

JAG vill ha energi i kusarna.

Du, tack. Du kan få lite av den här. Har han stått inne en dag vill jaginte sitta upp. Han är VIDRIG att rida då. Har stått på stall där vi inte hade hagar alls på vintern och trots att jag släppte i ridhuset varje dag i någon timme på lunchen så var det förenat med livsfara att sitta upp och han fick INGET kraftfoder alls.

Jag ska ut och hugga en biomag hink imorgon p.g.a. detta.

HAHAHA
 
Sv: Bantningstråd!?

Just nu får han, som jag iofs skrev i inlägget ovanför, bara 5 kg hösilage. Men kanske kan jag dra ner de där 13 till 11 eller 12 sedan när det är "riktig" stallperiod. Han väger en del även i smärt tillstånd, enligt Hbg-vågen runt 740 kg.

Nu är han ju stor, drygt 175 cm i mkh, och blir lätt kantig när han går ner (problemet med att han blir fet när jag inte hinner rida (i synnerhet sommartid) har funnits där några år nu sedan jag fick barn, så jag känner igen faserna. Det är bara slutmålet vi aldrig lyckas nå... :o). Han tappar hals och överlinje. Jag utgår från att det som försvinner från överlinjen ska ersättas med muskler, och att man kanske får finna sig i kantigheten under en övergångsperiod. Jag är orolig för att han ska börja ta av den muskulatur han trots allt har om han får för lite foder, jag tänker att jag måste balansera det där ordentligt?


Jag är inte så van vid så stora. Han väger ju nästan dubbelt så mkt som min, häftigt med så stora hästar!
Om han tappar muskler och blir kantig när han bantas så får han säkert för lite protein. Kroppen tar väl då av musklerna för att bygga andra proteiner? Han har kanske större proteinbehov än tabellhästen? Jag hade gett honom ngt proteinfoder som ex kraffts protein, soja eller bytt en del av ensilaget mot lusern. (Jag ger lusern och ibland soja till mina om jag behöver höja proteinet).

Jag hade inte gett ett kraftfoder med stärkelse till en fet häst. Det hade jag inte vågat mig på. Men jag har kanske läst för mkt om fettvävnad, insulin, IR och fång.

Hoppas att jag inte flyttar din tråd med det här inlägget. Jag förstår att du vill ha kvar den på hästvårdssidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag brukar hålla nere energiintaget på feta hästar, istället ökar jag proteinintaget. Dels för att vara säker på att hästen verkligen får i sig det protein som behövs, och även för att en viss del kan omsättas till energi. Dvs , jag sätter en hög kvot från start.

Det här är nu riktat till Tant Ester, vad jag inte skulle göra i nuläget. Är att gå ut med hästen i galopparbete, om vi pratar om 100 kg övervikt bör han ju bränna av lite av det först innan galopp blir aktuellt. Hästen är stor i grunden, därmed även tung i grunden. Med 100 kg övervikt är den duktigt tung, och galopp skulle jag inte välja i nuläget med tanke på benen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan nog joina den här tråden :angel:

Min herre är inte längre extremfet utan har mest hängbuk men det har tagit nästan två år att få ner honom 165 kg. Viktbandet visade 537 kg när jag köpte honom och visade förra veckan 372 kg.Han är 141.5 cm hög.
Jag började med att dra ner på höt från 12 kg till 6 kg och ta bort kraftfodret.Promenerade för hand i två månader,rask takt ca 40 min dagligen. Sen skrittade jag tre dagar och tömkörde tre dagar i ca 30 min.Utökade med trav och tid varje vecka. Bytte ut tömkörningen mot körning under sommaren och hade fått ner honom ca 70 kg när betessäsongen började och han la på sig 50 nya kg.:eek:
Tyvärr eller turligt beroende på hur man ser det så åkte jag åt helskotta med vagnen i augusti (bröt högerarmen bl.a.) och en stallkompis tog över träningen...Pontus åkte på att trava bakom vagn så länge han orkade och tiden utökades efter hand. Så fort jag var fräsch nog (ca 7 veckor tog det) i min brutna arm började jag åka med och efter nån vecka till var vi uppe i ca en mils travande i rask takt dagligen.

Idag travar/galopperar vi i minst en mil två dagar, rider ett dressyrpass på 45 min en dag, har en hopp & galopplektion på 45 min och två dagar med ridande i skogen i minst en timme / vecka


Nyår -06


Okt -07


Dålig bild men taget förra veckan
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur mycket vågar man rida en häst som är fet? Jag brukar inte rida så länge, oom jag är ute en timme är jag liksom stolt. Det kanske inte räcker. Rida morgon och kväll vore ett alternativ, men det är ju så mkt annat som ska göras; jobb, barn, Grey´s Anatomy...

Jag skulle helst rida kort o intensivt, men är rädd att överanstränga honom. Försöker variera träningen; en dag bara skritt (gäsp, 40 min ungefär), en dag galopp på sandvägarna (lugn galopp varvat med skritt, flåsar ordentligt på detta), en dag med markarbete i ridhuset (brukar bli något litet skutt också, för att förgylla passet så att säga. Dock lågt nu, han måste vara i bättre trim innan vi styr på nåt större igen). En dag med gymnastikhoppning; kavaletti eller låga studs, låga serier. En dag uteritt i varierad terräng o gångarter, kanske 60 min. Det blev fem dagar? Två dagar vila blir det i snitt. Sen ger jag honom längre vila, kanske 3 dagar på raken med jämna mellanrum. Longerar ibland, men det har man ju fått lära sig är skolning - inte motion..?


Jag tycker inte du ska rida långa pass, men genomtänkta, och utifrån en tanke att öka på. Tänk som när man själv ska igång att man kan inte kuta en mil första dagen då springer man inte gärna fler gånger sen:crazy: Man får sträckningar, träningsvärk, överansträngningsont och blodsmak i munnen.:crazy: Inte ens nyttigt är det:cool:

Så börja från där hästen är i kondition och öka på successivt.:idea:

I din egen idé låter det som rätt mycket som anstränger med den övervikt hästen har och då skulle jag hellre ge bara en vilodag, och sen varannan dag den (tråkiga) skritten, varannan dag något av det du föreslår, men ta det lugnt med hoppande och galopp innan den gått ner något i vikt. Särskilt hoppande.

Jag lyssnar på ljudböcker numera i ipod. Sätt på en spännande bok och ut och skritta men inte jättelånga pass i början.

Och havre, trots vad man avråder från, den behöver energin att vilja röra sej med den övervikten.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Det som bränner fläsk är ju lååååånga pass, aldrig under 1 timme, helst längre, behöver inet gå så snabbt, skritt eller långsam trav i 1-2 timmar om dagen räcker fint.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kl och inte!

Grabben är riden regelbundet de senaste fem månaderna ungefär. Dessförinnan reds han ut 3 ggr per vecka ungefär, ibland mer, ibland mindre beroende på tidstillgången. Så han är inte precis igångsatt. För en och en halv månad sedan var smalare än nu, men sen blev jag sjuk och han fick stå i 14 dagar -poff så blev han som en ballonghäst igen...

Jag tycker nog att han har tillräcklig kondis för galopperna och även kortare pass gymnstikhoppning. Sist vid "studsade" tog vi serien tre gånger, vilket kanske inte kan anses som alltför tufft. Men visst håller jag med om att han har vikten emot sig. Samtidigt, om man drar paralleller, så finns det åtskilliga överviktiga människor som är i bättre kondition än vad jag är... Vikten är väl inte alldeles liktydig med formen?

Annars känner jag igen mig i Schlubberdubbs rakethästbeskrivning... Min grabb kan bli riktigt elak när han får överskottsenergi och man sitter sannerligen inte säker däruppe på höjden.

100 kg övervikt är kanske taget ur luften. Jag måste nog plåta snyggingen så ni får se själva!
 
Sv: Bantningstråd!?

Knapplån

Det finns bara ett sätt för djur och människor att gå ner i vikt. Äta mindre och röra sig mer. Enligt min mening totalt galet att ge kraftfoder "så dom ska bli piggare" Inte äter man en Dajm när man bantar för att bli pigg och orka gå till jobbet???
Det som funkade super på vår tjockis var att bara ge ett minimum av hö, fri tillgång på halm och kompletera med lite proteinfoder. Alla nöjda och glada och kilona rasade utan att han behövde svälta.
En häst blir inte mätt på antal kalorier utan av antal tuggningar!!! Så dom blir lika mätt och nöjd på halm som på dunderhö. Kanske värt att tänka på :idea:

Lycka till allihop

Maria
 
Sv: Bantningstråd!?

En häst blir inte mätt på antal kalorier utan av antal tuggningar!!! Så dom blir lika mätt och nöjd på halm som på dunderhö. Kanske värt att tänka på :idea:

Maria

Nej det blir dom inte, för om hästen inte får täckning av näring behovet så spelar det ingen roll hur mycket de tuggar och dom kommer ändå inte bli nöjda.
Man måste kunna fylla bägge behoven, så lång tuggtid som möjligt, täcka näringsintaget genom att minska givan av energi samt säkerställa intaget av smrp. Brister det här, tillbakabildas muskler. Det kan jämställas med att gå runt med influensa i kroppen, ont i musklerna. Hästen blir också bukig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 682
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 348
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp