Bantning på G

glittra

Trådstartare
Köpte marsvin igår. De är jättetrevliga (om än fortfarande lite osäkra), men problemet är att den ena är tjock. Ganska mycket överviktig.

Hur skulle ni ha gjort för att få dem att minska i vikt?
Anledningen till att marsvinet blivit tjockt är:
1. Lite motion
2. Fel mat (gnagarblandning)
3. Tjocka marsvinet stjäl det mesta av maten

Motionen ska såklart utökas. Har bytt till pellets och ger mer grönsaker.
Funderar på att låta marsvinen äta var för sig, men jag är tveksam om de vågar äta utanför buren men kanske att de får äta i buren i omgångar?

Tips och råd, tack!

Sv: Bantning på G

Jag köpte marsvinen igår och de kom hem till mig igår kväll. Innan har de ätit en blandning med massa olika sorters mat, har av väldigt många människor hört att det är alldeles för fet mat för marsvin och kaniner.

Jag har köpt vanliga pellets åt marsvinen nu. Tror att det är bättre näringsmässigt.

Du kan ju också blanda ut gnagarblandningen med pellets, så att det blir mer av det, men ändå lite annat. Sen kan du ju minska lite på den sortens mat och ge mer av typ sallad eller annat grönt. (och hö såklart) :)

Ett tips är att inte ha skålen med pellets stående i buren hela tiden. Den överviktiga behöver nog inga pellets så ta för vana att varje gång du tar upp den "tjocka" ställer du ner pelletsskålen till det andra marsvinet så kan den äta ifred. Ta sedan upp skålen igen när du släpper tillbaka den stora. Att ta bort pellets från kosten kan faktiskt göra mycket för vikten!

Jag skulle satsat på mer motion och byta ut gnagarblandningen mot c-vitamin berikad pellets och se vad det gav för resultat. Se till att marsvinen får mycket hö med så blir behovet av pellets väldigt litet!

Lycka till!

Tack för era svar! De har fri tillgång på hö, och äter ganska mycket hö.

Har svårt att få marsvinen att aktiveras än så länge. De är lite osäkra utanför buren. Vill helst bara sitta still. Tyvärr hade de väldigt långa klor när jag köpte dom, men jag håller på att klipper ner klorna (vill inte ta för mycket på en gång utan klipper i omgångar).

Liknande trådar

Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 418
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar