Banta ponny och tillföra energi..

polly p

Trådstartare
Tips på foder som ger hästen lite mer energi samtidigt som han behöver banta!
Rids mycket och har matchats för ft så bra grund borde kondition finnas.
Har gått på bete och gör nu med ( vi har bara haft honom en vecka..)

Skulle vilja ha tips på om man kan ge något som gör honom piggare..samtidigt behöver han nog banta typ 50 kg..å då blir han troligtvis mer framåt i sig själv..
Möjligt alla bitar hamnar på plats när han stått på stall ett tag sen..

Sv: Banta ponny och tillföra energi..

Strunta i att tillföra extra energi. Det komemr troligen bara slå tillbaka i att det tar längre tid att banta honom. Vänta med det tills du ser hur ponnyn är när den är i normahull, troligen som du säger mycket piggare. Man blir slö av att vara fet.

blir du själv mer energisk av att äta mer energi?

Banta ponnyn till rätt hull och rid den son vanligt. Kanske blir den piggare när den blir smalare, annars är det förmodligen så att den inte har den energi ni önskar. Men den lär inte bli piggare av mer mat...

Tips på foder som ger hästen lite mer energi samtidigt som han behöver banta!
Rids mycket och har matchats för ft så bra grund borde kondition finnas.
Har gått på bete och gör nu med ( vi har bara haft honom en vecka..)

Skulle vilja ha tips på om man kan ge något som gör honom piggare..samtidigt behöver han nog banta typ 50 kg..å då blir han troligtvis mer framåt i sig själv..
Möjligt alla bitar hamnar på plats när han stått på stall ett tag sen..

Eftersom hästen behöver banta behöver han inte mer energirikt foder än han redan får. Energi finns i det grovfoder han får och det räcker uppenbarligen eftersom han är lite rund för tillfället. Antingen kommer piggheten tillbaka när han börjat gå ner i vikt eller så är han inte en pigg häst helt enkelt. Det finns inga foder som gör hästen enbart pigg. Det skulle vara kaffe i så fall;)

Det finns inga foder som gör hästen enbart pigg. Det skulle vara kaffe i så fall;)

Visst finns det foder eller foderämnen som har en uppiggande effekt. Mer mat behöver man däremot inte ge. Glukos, glutamat, taurin, dopamin, adrenalin, noradrenalin är några ämnen som kan verka uppiggande.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273

Är det ingen som har ätit godis eller druckit energidryck (eller kaffe) för att bli lite piggare? En del människor måste ha en energikick i form av ett högt glukosintag annars blir de lätt disorienterade och ängsliga. Många energidrycker innehåller t.ex. taurin.

Visst finns det foder eller foderämnen som har en uppiggande effekt. Mer mat behöver man däremot inte ge. Glukos, glutamat, taurin, dopamin, adrenalin, noradrenalin är några ämnen som kan verka uppiggande.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273

Är det ingen som har ätit godis eller druckit energidryck (eller kaffe) för att bli lite piggare? En del människor måste ha en energikick i form av ett högt glukosintag annars blir de lätt disorienterade och ängsliga. Många energidrycker innehåller t.ex. taurin.
Jo, men de ingår inte som enda ingrediens i något fodermedel. Och det vet ju både du och jag att det inte var några enskilda ämnen/hormoner som ts frågade efter.

Oj då..vad okunnig man är:o..
Men havre sägs ju ge "pigga" hästar iallafall..
Nä, han är nog typen som inte är superpigg i sig själv fast han var till salu tidigare i sommras och då upplevde de som provridit att han var för pigg:confused:.

Han ska in på stall nu..provar med små hö givor och mycket motion:)!

De blir ju lite trötta av bete ibland, speciellt om de blivit lite tjocka. Men ge inte för lite mat, ingen mår bra av att hetsbanta. Sen brukar de se en 30 kg smalare redan ut efter ett par dagar utan jättemkt gräs fftersom de bär runt på en massa vätska. Gräs innehåller ca 75-80 procent vatten, hö bara ca 15procent. Så de måste äta mkt gräs för att få i sig motsvarande mängd " mat". mina hästar blir automatiskt jättemkt piggare när hösten kommer. :)

Var också lite försiktiga med att rida alltför hårt direkt. Den har nyss varit på bete och dessutom bytt ryttare, så det är lite känsligt hur man sätter igång hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar