banta ner hästen vilket foder..

T

Tess82

Nu har jag fått hem en travare som har fått massor med mat och då menar jag verkligen det!nu har hon lite mer begränsat bete och får motion i lagomt tempo.men i höst funderade jag om jag bara ska ge henne mineraler till en början och hö förstås.Vad tror ni?har någon bantat sin häst?Hon ser ut som en ardenner över ryggen,men börjar bli lite lättare. :banana:
 
En häst som tränas normalt ca en timma om dagen behöver sällan mer än hö (med bra värden förstås) för att hålla sitt hull. Så visst kan du ge bara hö och mineraler/vitaminer till en början. Om hästen börjar bli för tunn kan du ge kraftfoder.
 
När mitt ena sto behöver gå ner i vikt efter betet ger jag enbart hö (analyserat), plus mineraler som passar till höet. Mineralerna får jag blanda med liiite betfor, annars äter hon dem inte.
Av höet får hon ca 10-12 kg per dag. Sedan motioneras hon lätt (är i huvudsak avelssto).
:)
 
Håller med tidigare inlägg. När hästen är i överhull, dra i första hand ned på kraftfodret.

Har du analys på grovfodret? Det är lättare att få till en vettig foderstat då. Utgå ifrån den vikt du vill att hästen skall uppnå när (om) du räknar. Har man ett grovfoder med bra balans klarar sig de flesta "vanliga ridhästar" bra på bara hö + mineraler.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 058
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp