Bänkskiva i köket

fejko

Trådstartare
Vi ska byta bänkskivan i ett gammalt bondkök och sambon vill ha ekstav. Jag är mer tveksam eftersom golvet är av furu och det kanske ser konstigt ut med olika träslag? Å andra sidan kanske furu är för ömtåligt. Vad tycker bukepanelen?

Beror på om det ska vara snyggt eller praktiskt.
Dvs om du lagar mat i köket eller bara har det som paradmiljö.Och om du älskar att skrubba och olja in...

Laminat är det bästa. Plus att det kostar så lite att du glatt byter om du tröttnar. Laminat håller dessutom så länge att man itne ens behöver tänka tanken att byta pga det är slitet.

Och jag skulle säga aldrig laminat. Råkar du ställa ner en varm kastrull så är risken stor att ytskiktet spricker. Laminat går inte att laga på det sättet som tex en ekskiva. Den slipar man bara och olja in så är den lika fin igen.

Och jag skulle säga aldrig laminat. Råkar du ställa ner en varm kastrull så är risken stor att ytskiktet spricker. Laminat går inte att laga på det sättet som tex en ekskiva. Den slipar man bara och olja in så är den lika fin igen.
Slipar bara och oljar in? :laugh: Har du gjort det någon gång med vattenringar efter att någon ställt en blöt grej lite länge på bänken?

Och vad för laminat har du stött på? Den skivan jag hade i näst senaste lägenheten såg precis ur som betsat trä, tålde över 200 grader varmt och var helt repfri. Jag använde sällan en skärbräda och det fanns inte ett märke trots flera år gammal.

Vi har en vaxad träskiva (bok) och den är galet lättskött. Tål vatten, blåbärsfläckar och hela faderullan. Har vaxat om den en eller två gånger på sex år. Skulle aldrig vilja ha något annat. Sten är för slamrigt och laminat är läskigt. Kommer aldrig att lägga ett laminatgolv igen heller. Går sönder för minsta lilla (nej, vi valde inte den billigaste sorten...). :mad:

Jag håller fullständigt med @Ramona, i mitt nya kök var jag dum nog att välja amerikansk valnöt, kostar skjortan (ca 4000 löpmetern) skitsnyggt som ny, nu 1år senare så är det bara att bränna skräpet :mad::yuck::turd:
Så här ska införskaffas en laminat,det har jag haft förr och den tål att vara både skärbräda och kastrullunderlägg.

Slipar bara och oljar in? :laugh: Har du gjort det någon gång med vattenringar efter att någon ställt en blöt grej lite länge på bänken?

Och vad för laminat har du stött på? Den skivan jag hade i näst senaste lägenheten såg precis ur som betsat trä, tålde över 200 grader varmt och var helt repfri. Jag använde sällan en skärbräda och det fanns inte ett märke trots flera år gammal.
Har bla bott en lägenhet där bänkskivorna var fruktansvärt misshandlade. Med lite kärlek och omvårdnad såg dom jättefina ur igen.

Det är bara att titta på tex kanterna på en laminatskiva som har några år på nacken. Ser inte så snyggt ut och inte går det att göra något åt. Får du märken i en laminatskiva så är det kört.

Har bla bott en lägenhet där bänkskivorna var fruktansvärt misshandlade. Med lite kärlek och omvårdnad såg dom jättefina ur igen.

Det är bara att titta på tex kanterna på en laminatskiva som har några år på nacken. Ser inte så snyggt ut och inte går det att göra något åt. Får du märken i en laminatskiva så är det kört.
Kanske har det med kvalitet att göra?

Jag har levt med väldigt gammal laminat som varit hur snygg som helst. Det som åldrades först ar den tidens träkant, men den gick att slipa till.

Den IKEA-laminat jag satte in i gårdens kök höll minst 15 år utan minsta lilla märke.

Jag plockade ut dock laminatskivorna (IKEA) i mitt nuvarande kök förra året. Förra ägaren har huggit med yxa i den och med hammare. Men han har grava alkoholproblem... han har huggit med kniv i diskbänken också.

Råkar? Nyfiken fråga - hur råkar man ställa varm kastrull på en bänkskiva? Men råkar ju inte ställa en kastrull på t.ex ett plastgolv?

Varje material har ju sina egna egenskaper. Det är därför jag vägrar att ha något annat än riktig diskbänk i plåt.

Råkar? Nyfiken fråga - hur råkar man ställa varm kastrull på en bänkskiva? Men råkar ju inte ställa en kastrull på t.ex ett plastgolv?

Varje material har ju sina egna egenskaper. Det är därför jag vägrar att ha något annat än riktig diskbänk i plåt.
Ja hur råkar man tex snubbla? Eller slå igen dörren och först då upptäcker att nycklarna ligger på köksbordet? Eller man råkar tvätta en sidenblus i 60 grader?

Människor råkar göra saker och ting hela tiden. Är väl inget direkt konstigt med det.

När jag skulle sätta in kök för 10 år sedan så häpnade snickarn när jag sa att jag skulle ha rostfri diskbänk. Du var klok du sa han, dom där träbänkarna förstår jag inte varför folk vill ha. Jag drev även igenom att majoriteten av köksbänkarna på jobbet är rostfria. Inte populärt av inredningsfolket men det struntade jag och chefen i. Vi har jobbat i fritidsgårdskök i mååååånga år och vet att det är Inga som städar där om inte skiten syns och att ungar skär saker direkt på bänken.

Jag har furugolv och bänkskiva i ek. har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara nåt "fel" i det ;)
Jag har vaxat min bänkskiva 2 ggr då den var ny för drygt ett år sedan, och än finns det inte ett endaste spår av varken vatten eller annat.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 287
Senast: Lyan
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 389
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 579
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat