Bångstyrig ponny!

D

dexter

Hej!
Jag skulle vara tacksam för lite tips när det gäller hanteringen av en istadig unghäst.

Min syster köpte i våras en korsningsponny på då fem år, endast uppsutten, men mycket trevlig och vacker. Han har utvecklats mycket bra, börjat sätta muskler, de har till och med hunnit ut på mindre hopptävlingar.
Nu till problemet; när min syster rider honom är han snäll - visst förekommer det en del unghästbus, men inget illa ment - men så fort hon sitter av börjar det. Han kan inte stå still en sekund, han trippar på stället, ser inte efter var han sätter fötterna över huvud taget, han ska klia huvudet mot en, tugga på tyglarna, kläder, grimskaft, boxväggar - ALLTING! Även om man binder upp honom (ett grimskaft på var sida) så tuggar han, stampar, går omkring och så vidare.
Jag vill inte slå eller skrika åt honom, men ibland blir han bara för mycket så att jag ryter till av bara farten och tar något steg emot honom. Då står han stilla i några sekunder, och sedan börjar han igen. :( Har försökt muta honom genom att ge honom hö under tiden, men så snart det tar slut är han där igen.
Det jobbiga är att han inte vill vara elak, det ser man direkt. Det verkar bara som om han inte... förstår?

Är det någon som har liknande erfarenheter eller tips, så dela gärna med er. :)

Sv: Bångstyrig ponny!

får uppfattningen av att ponnyn känner sej otrygg eller stressad. kanske överskottsenergi?

svårt att avgöra när man inte sett ponnyn..

Sv: Bångstyrig ponny!

Du måste visa honom i rätt ögonblick att det är du som är ledare. Att tex gnugga sig mot dig som han gör är ett typiskt exempel på att han vill visa att han är ledare. Ta hjälp av ngn horseman ship person som är duktig och kan förklara bra. Man måste va tydlig med ponnyer, de är ofta snälla, men om det verkligen "gäller" gör det precis som de vill, å så ska de ju inte va när barn pysslar med dem.
Man kan longera utan grimskaft i en rundkorall, kan avgränsa ridbanan. Där är ett bra sätt att visa sitt ledarskap med kroppspråket. Läs böcker om horsemanship :confused:
Jobba på och hoppas du får en trevlig ponny, för ponnyer är BÄST!! :love:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar