Lill76

Trådstartare
Jag har efter träckprov avmaskat mina hästar mot bandmask ( hade ingen annan mask), medan dom gick kvar i sin vinterhage. Nu är det snart dags för sommarhagen, bör jag avmaska igen mot bandmasken? Dom kan väl ha blivit smittade igen av den gamla hagen eller? Är väldigt dålig på bandmaskens livscykel, någon som har mer info om hur det är??
 
Sv: Bandmask

Vad använde du för medel mot bandmasken? Var det pyrantel så tog det bara vuxna maskar. Jag skulle köra igen innan betessläpp med ett prazikvantel-medel (receptbelagt). Tog du prazikvantel förra gången så håller det i drygt 4 månader.
 
Sv: Bandmask

Tack! Jag avmaskade med pyrantel. Vill gärna inte behöva ha hästarna inne i 2 dygn som man måste ha vid avmaskning med Droncit eller vad det nu heter, men det är kanske onödigt att använda Equimax eftersom vi inte har någon blodmask.
 
Sv: Bandmask

Lill76 skrev:
Tack! Jag avmaskade med pyrantel. Vill gärna inte behöva ha hästarna inne i 2 dygn som man måste ha vid avmaskning med Droncit eller vad det nu heter, men det är kanske onödigt att använda Equimax eftersom vi inte har någon blodmask.
Det är två dygn även på Equimax, det är just prazikvantelen som de inte vill ha ut i markerna. Kanske du har möjlighet att ha hästen i mindre hage och mocka ur istället?
 
Sv: Bandmask

Jaha, på det viset. Ja att ha dom i mindre hage är ju ett alternativ. Min 4-åring hade blivit tokig om han hade behövt stå inne så länge, han boxvandrar som en galning om han inte får sin utevistelse.
 
Sv: Bandmask

Har funderat på en sak; Man vill ju inte ha ut prazikvantelen i markerna och rekomenderar att man har hästarna uppstallade i 2 dygn......men då mockar man ju ur boxarna och slänger skiten på gödselhögen.....och vi som sen använder hästskiten som gödning av våra marker vart hamnar preparatresterna då......:smirk: En liten fundering bara....
 
Sv: Bandmask

Lill76 skrev:
Har funderat på en sak; Man vill ju inte ha ut prazikvantelen i markerna och rekomenderar att man har hästarna uppstallade i 2 dygn......men då mockar man ju ur boxarna och slänger skiten på gödselhögen.....och vi som sen använder hästskiten som gödning av våra marker vart hamnar preparatresterna då......:smirk: En liten fundering bara....

Bra fundering, jag tänkte nämligen på samma sak själv!
 
Sv: Bandmask

Undrar om dom har tänkt på det :angel: Men kanske är det så att preparatet "avdunstar" med tiden. Ja, jag vet inte, men nu ska jag avmaska med prazikvantel iallafall, så får vi se var jag gör av bajset....
 
Sv: Bandmask

Jäpp, den bryts ner med tiden (inte så lång tid)
 
Sv: Bandmask

Lämnade i träckprov idag.
Den ena hade inget o den andre hade en st. bandmask.

Fick recept på Equimax ,men det fanns inte på ett enda apotek i Sthlms län:devil: Beställde i lördags, men det hade inte kommit.
Slut hos leverantören?

Maskade för ett bra tag sen med B X 2.

Vill inte bara maska med Droncit då de haft blodmask tidigare.
 
Sv: Bandmask

Står detta om 2 dygn med på bipacksedeln till EquiMax?
Vi avmaskade med detta idag efter rekommendation av dem vi gjporde träckprov hos och jag nämnde för stallägaren att det verkar vara så att de ska (helst) vara uppstallade eller i liten mockbar hage i 2 dygn efteråt.
Men enligt henne så står detta ingenstans!!
Läste i en annan tråd att det ska stå , vilket hon nu alltså säger att det inte gör......
Hur är det med detta?
 
Sv: Bandmask

axel skrev:
Lämnade i träckprov idag.
Den ena hade inget o den andre hade en st. bandmask.

Fick recept på Equimax ,men det fanns inte på ett enda apotek i Sthlms län:devil: Beställde i lördags, men det hade inte kommit.
Slut hos leverantören?

Maskade för ett bra tag sen med B X 2.

Vill inte bara maska med Droncit då de haft blodmask tidigare.

Men om de haft det TIDIGARE men inte har smitta nu, varför inte ta Droncit nu och ta blodmasken senare? Det är smittan du vill få bort, och om dina hästar inte sprider några ägg nu, varför då avmaska?

Jag skulle lätt ta Droncit nu och avvakta in i juni och eventuellt hagbyte. Eller faktiskt, jag skulle inte avmaskat alls eller tagit nytt prov.
 
Sv: Bandmask

Nej det står ingenstans eftersom man behöver inte göra det. Prazikvantel bryts ner efter ung. 24 tim. (ut i naturen) och inte är farligt för insekter och sånt. Ivermektin däremot kan teoretiskt skada vatteninsekter men risken är väldig liten. Ivermektin tar flera dagar innan den lämnar kroppen. Hästen ska inte ha tillgång till rinnande vatten (ström, sjö, etc) några dagar efter avmaskning med en ivermektin produkt. Det där med uppstallningen är mest för när hästen ska gå till ett nytt bete. Man vill vänta tills alla maskar har bajsats ut så att inte betet smitats ner igen direkt.

quarter4ever skrev:
Står detta om 2 dygn med på bipacksedeln till EquiMax?
Vi avmaskade med detta idag efter rekommendation av dem vi gjporde träckprov hos och jag nämnde för stallägaren att det verkar vara så att de ska (helst) vara uppstallade eller i liten mockbar hage i 2 dygn efteråt.
Men enligt henne så står detta ingenstans!!
Läste i en annan tråd att det ska stå , vilket hon nu alltså säger att det inte gör......
Hur är det med detta?
 
Sv: Bandmask

Men vad fånigt! Jag uppfattade det som att man absolut inte ville ha ut prazikvantelen på markerna.

Då ska jag genast ändra mina uppgifter!
 
Sv: Bandmask

Nej racksingen det gör det inte.
Kan de ha ändrat sig om det?
Då så skulle ju även jag kunna använda det.
Och det vore ju bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 301
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp