Banansko, "full rocker shoe"

liza02

Trådstartare
Min häst är halt p g a skada i framhov och veterinären har rekommenderat bananskor eller med ett engelskt uttryck "full rocker shoe". Nu har jag bett min hovslagare om hjälp, men jag hör att han nog inte riktigt har kläm på vad det här är...

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående? Åtminstone hört talas om det? Har sökt på internet men hittar ganska lite och det jag hittar har jag svårt att ta till mig.

/Liza

Sv: Banansko, "full rocker shoe"

En bild! Strålande!

Ja, det måste det vara! Men då blir det ju svårt om det är en specialsko man måste köpa/skicka efter... Trodde att man skulle modifiera en vanlig sko till detta...

Vet du nåt mer?

Jag tror att en duktig hovis fixar det.

Om du är duktig på engelska finns det att läsa på Google en hel del. Sök på "full rocker shoe".

Sen tror jag banan uttrycket kommer från att skon inte är plan, utan hoven rullar över tidigare. Svårt att förklara , var är du coari?

Senast ändrad:

Tack för att du är så snabb att svara, förresten!

Efter att ha tittat lite närmare så tycker jag att man nog egentligen skulle kunna rikta en vanlig sko både fram, bak och på sidorna och få samma effekt, eller hur?

I o f sig är jag bra på engelska, men inte alla fackuttryck och jag tycker det är risk för att jag översätter fel när jag försöker i såna här fall. Bävar för att läsa bilddiagnosen... :S (Den är ju i alla fall i stora drag förklarad av vet.)

Enkelt kan man säga att det är en tå & traktriktad sko.
Ja tror inte att man mena en sko som korven länkar till utan en som Adrenochrome länkar till .

Den där originalskon såg ut att inte vara riktad i trakterna- som westbergs sko, men däremot i sidled- förutom tåriktningen.

har sett ngt liknande- roller-motionsko* på eng*

att den ska kunna vända utan att belasta.

Svindyra var dem, så mickes vanliga riktade sko kanske räcker.

eller en vanlig classic rollersko. med påsvetsad bakkant- kanske

Den där originalskon såg ut att inte vara riktad i trakterna- som westbergs sko, men däremot i sidled- förutom tåriktningen.

har sett ngt liknande- roller-motionsko* på eng*

att den ska kunna vända utan att belasta.

Svindyra var dem, så mickes vanliga riktade sko kanske räcker.

eller en vanlig classic rollersko. med påsvetsad bakkant- kanske

Jo, originalskon är riktad i både trakt och tådel i materialets marksida, däremot så är den helt plan mot hovsidan vilket gör att man endast behöver verka själva bärranden helt plan och utan att behöva varmsko.

M.W. på Strömsholm har utvecklat denna originalsko genom att utgå ifrån en vanlig sko och sedan smida upp en främre fri överrullning från andra sömhålet på ena sidan till andra sömhålet på andra sidan, därefter smida upp trakdelarna från strax bakom hovens bredaste del (läs exakt bakom fjärde sömhålet.)

Här har vi nu fått en extremt fri "full rocker shoe" eller som den på Svenska kallas "Gungstol skon". Problemet med att kunna på ett korrekt sätt utföra detta beslag är att man måste vara jätteduktig på att smida och det måste alltid finnas mkt bärrand på hoven för att man genom varm anläggning kan bränna skon till en perfekt passform.

M.W. har själv gjort detta beslag på en av mina hästar för ett par år sedan och det funkade jättebra, först upplevde dock denna femåring att det blev lite "vingligt" så man bör undvika allt för ojämna underlag.

Tyvärr räddade denna sko inte denna individ och vid obduktion visade båda hovlederna på så stora skador att ingen sko i värden kunde rädda denna häst. Grundorsaken va att den växte enormt mellan 1 och 2 års ålder. Som tvååring va den redan drygt 1.75 trots att den aldrig fått ngt tillskott utan endast gått på lösdrift och grovfoder. Märren va endast 1.65 och fadern Lucky Light.

Trist för det va en mkt fin häst och fick mkt lov ord vid fölpremieringen,, som tre åring påminde den mer om en Ardenner än ett halvblod.

Tack för förklaringen:banana:

det är ju skitsvårt att se på en bild.

Har ju aldrig sett dessa på riktigt:crazy:
hur var det i sidled då?

Prata inte om eländet med för stora hästar.

Hur gammal blev den?

Tack för bra svar!

Min häst har också "något" i hovleden som man hoppas kunna ta bort så småningom. Just nu vill vi betäcka i stället så vi väntar med operation tills efteråt. (om inte hästen har riktigt ont framåt vintern för då måste vi göra det ändå) Enligt MR ska det inte vara jättemkt i alla fall. Hästen är väldigt stor så det är väl det som är problemet här med, att de växer så väldans. Hon är drygt 180 cm. Det är M.W som tittat på MR-resultatet och sagt till om dessa skor så det var verkligen bra att få se bild och få lite förklaringar.
Nu hoppas jag bara att min hovis kan fixa detta!

Ja det är nog troligt:angel:

Ibland räcker det inte till- oavsett proffsvård :crazy:

Har tyvärr inte möjlighet att komma ifrån under dagtid den närmaste tiden. Det är ju semestertider just nu. Annars skulle jag inte tveka en sekund!

Liknande trådar

F
Hästvård Jag är nybörjare här på Bukefalos, och jag hoppas att ni har överseende med det... Man måste ju få lov att börja någonstans, och jag...
2
Svar
24
· Visningar
8 039
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka