Banangröt

C

Clintan

Vad är det i banangröt som min son inte tål?:confused: Gav honom banangröt för ca 2 v sedan och då fick han röda utslag på halsen och upp mot kinden och munnen. Trodde det var haklappen av plast han inte tålde. Ca 3 h senare spyr han riktiga kaskader och gör det ytterligare ett par timmar senare.:( Sedan är han som vanligt. Trodde jag gett honom för mycket, det trodde BVC också. Provade ge honom idag igen, ca hälften av vad jag gav förra gången. Direkt han var färdig blev han alldeles röd och fick utslag runt munnen och upp på kinden, dock inte lika mycket som förra gången. Utslagen inte små knottror utan mer som små upphöjningar i den röda huden. Det försvinner igen på en 5-10 min. Sitter nu här och är lite rädd att han ska kräkas som han gjorde förra gången för det var ingen hit.:crazy: Någon annan här som har upplevt något liknande? Min mamma tror det är banan, men han har ätit banan- och persikapuré utan problem.
 
Sv: Banangröt

Bara en tanke, men innehåller inte banangröt mjölkprotein och gluten? Kan d inte va nåt sånt han reagerar på?
 
Sv: Banangröt

Det gör det. Vet en annan baby i hans ålder som inte tålde ersättningen (Nan), troligtvis pga mjölkprotein. Hon kräktes också kaskader, så mycket att hon svimmade av. Gluten bör man ju introducera medan man ammar, men trodde att magknip var en reaktion på gluten. Får väl vänta och se om han kräks denna gången eller det bara blev utslagen. Vet inte om man kan få utslag av gluten och mjölkallergi. Jag ammar och dricker mjölk och det har han inga problem med. Kan tillägga att han är känslig i skinnet, tål bara sensitive tvättmedel osv.
 
Sv: Banangröt

mjölkproteinallergi kan både ge kräkningar och utslag... det kan vara så att han klarar mängden i din bröstmjölk men inte i gröten (mycket mer)

det är vanligt att småttingar inte tål mjölk och det är en allergi som oftast växer bort innan de är ett år...
 
Sv: Banangröt

Än så länge har han inte kräkts. Får avvakta lite till. Det konstiga är att utslagen försvinner så fort. Tar bara några minuter. Får vänta några månader och prova igen och se vad som händer. Lite synd att han inte tål det för han tycker det är smaskens.:d
 
Sv: Banangröt

finns mjölkfri fullgod banangröt från Ekogo

Ok. Finns den i vanliga matvarubutiker typ ICA. Det är sempers Banangröt jag gett honom, har inte tänkt på om det finns andra märken med banangröt. Kan tillägga att det verkar inte som han kommer att kräkas. Har ammat honom för ca 1 h sedan och inget har hänt. Han är som vanligt, pigg och glad.
 
Sv: Banangröt

Hanna är laktosintolerant, och vi gjorde välling på solhavre blandat med EkoGo-grötpulver. Den finns i två smaker; äpple eller banan. Hon tålde inte banansmaken, utan fick ont i magen mm av den.
Typiskt nog var rätt ofta just äppelsmaken slut i affärerna :crazy:
 
Sv: Banangröt

*kl*

Varför köper man grötpulver?
Koka egen gröt så vet man vad som finns i och mosa bananen bredvid. Billigare och bättre.
 
Sv: Banangröt

*kl*

Varför köper man grötpulver?
Koka egen gröt så vet man vad som finns i och mosa bananen bredvid. Billigare och bättre.

Gröt skulle jag mycket väl kunna göra själv. Recept på gröt som man kan göra till 4 - 5 mån tages gärna emot.
 
Sv: Banangröt

Man kan väl vara allergisk mot banan också?

Man kan vara allergisk mot banan, min mamma är det, men som jag skrev i första inlägget så har han ätit banan-/persikopuré utan att få någon reaktion.

Kan tillägga att han kräktes aldrig igår och verkade inte ha några problem med magen. Det är alltså något han får utslag/blir röd av på halsen, upp mot kinder och mun.
 
Sv: Banangröt

Gröt skulle jag mycket väl kunna göra själv. Recept på gröt som man kan göra till 4 - 5 mån tages gärna emot.

Det är väldigt enkelt. Enklare än du tror.

Så här gör jag.
3/4 dl havregryn (du kan mixa dem om du vill ha slätare gröt)
2 dl havremjölk

blanda i kastrull och koka i några minuter.

servera med mosad frukt/bär och eventuellt lite havremjölk.

Min 8 månaders mjölkallergiker tycker köpegröt är äckligt men äter hemmagröt med god aptit.
 
Sv: Banangröt

Det är väldigt enkelt. Enklare än du tror.

Så här gör jag.
3/4 dl havregryn (du kan mixa dem om du vill ha slätare gröt)
2 dl havremjölk

blanda i kastrull och koka i några minuter.

servera med mosad frukt/bär och eventuellt lite havremjölk.

Min 8 månaders mjölkallergiker tycker köpegröt är äckligt men äter hemmagröt med god aptit.

Det ska jag nog klara av att laga.:)
 
Sv: Banangröt

Mmm, det gjorde jag också mest (gjorde egen gröt). Men det var himla praktiskt att ha EkoGo pulvret att blanda välling med :p
 
Sv: Banangröt

Om man vill järnberika så kan man ha i lite sånt där blodtunnbröd eller vad det heter (kanske inte till en 4-månaders?). Och ha aprikospuré till (om du gör själv bör det vara gjord av osvavlade aprikoser).
Du kan även göra gröten på andra sädersslag osv (just nu kommer jag inte ihåg vad det var jag brukade blanda i, men jag hade en färdig grynblandning som jag hade mixat, i en burk.)
 
Sv: Banangröt

Kl

Har nu provat ge honom majs- och havregröt (köpt). Reslutatet blev det samma fast vi gjorde en ny upptäckt att han får utslag av att få gröten på sig, inte av att äta den. Han blir röd och får utslag runt munnen och kinderna och på handen som han stoppade i munnen när han åt.:eek: Det är alltså något i den köpta gröten som han inte tål, i majs- och havregröten finns inte mjölkprotein och ingen banan, så det är ju helt uteslutet. Det finns solros-, palm och rapsolja i bägge sorterna, men vet inte om det kan ge kontaktexem. Rapsolja är det inte för det har han fått i annan puré innan, men jag har för mig att palmolja inte är så bra, men det är kanske bara av miljösynpunkt. Jag får väl ta mig i kragen och laga gröt själv. men vill ändå veta vad det är han inte tål så man kan undvika det i annan mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Celinehenn
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 343
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp