J

Josse58

idag lyckades min medryttarpålle skada sig igen.. denna gången själv , skulle jag tro.. balltramp, såg det när jag tog in honom och visiterade honom. att han alltid ska lyckas :(
iaf.. jag skritta ut för att se ifall han halta och ömma, och såklart gjorde han det.. tyspikt, han har precis stått en vecka för han blivit vaccinerad, o nu detta.. men till min fråga, vad tycker ni jag ska göra?
jag badda med vatten, sedan jodopax, och sedan sprayade jag på sådant blue spray mot flugor osv.
ska se hur det är imon.. hoppas han inte haltar :/

Sv: Balltramp

Hola,

Nu har du redan skött om skadan men rent generellt så skall du tänka tvål och vatten på sår som inte är infekterade.
Och tänka jodopax först när det är inflammerat/infekterat. Anledningen är att jodopax dödar även dom snälla bakterierna, alltså dom du vill ha kvar.

Ingen skada skedd säkerligen. Var noga med att tvätta ordentligt med tvål och vatten varje dag. Det är viktigt att såret läger inifrån och ut så pillra bort ev skorpa och tvätta så det inte blir en infektion inunder skorpan.

Var noga med ev hudfickor så det inte ligger kvar smuts. Ibland kan man få klippa bort flikar etc.

Det är bra med rörelse så det brukar gå bra att rida. Tänk på att försöka låta hästen stå så torrt som möjligt.

Kolla tempen varje dag. Blir det feber har hästen sannolikt fått inflammation/infektion och behöver penicillin.

mvh Eva

Är det ett rejält tramp, så kan det behövas ett galoppbandage. Sen blir det lätt fickor av balltramp, spola hellre med slang än badda, så all skit verkligen försvinner.

I övrigt är det som Eva säger, rent och torrt är det bästa.

Och inflammerat är det nog redan, men du kan undvika infektion.

Är det ett rejält tramp, så kan det behövas ett galoppbandage. Sen blir det lätt fickor av balltramp, spola hellre med slang än badda, så all skit verkligen försvinner.

I övrigt är det som Eva säger, rent och torrt är det bästa.

Och inflammerat är det nog redan, men du kan undvika infektion.

okej tack.. ja tror han har en sådan ficka, eftersom det inte var så mkt man såg.. ska spola det ordentligt imon, så jag är säkr på det inte blir infektion.

torrt står han, då han står på halm. och hagen är inte så lerig nu mer..

oj glömde.. det är inte ngt rejält balltramp egentligen.. syntes inte förrän man lyfte på "fickan" så, klippte bort lite så jag kom åt att rengöra.
så det fixar sig nog :) tack för era svar

Liknande trådar

Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: EZMK
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 220
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: Glimm
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka