Balltramp... *långt*

Skogstrollet

Trådstartare
När jag kom ut igår till stallet hade jag förhoppningar om att kunna rida min häst för första gången sen jag fick hem honom. Men det gick i kras direkt... Pyret hade levt loppan i hagen under dagen och lyckats trampa sig själv rätt illa (tycker jag). Stor skinnflik som lossnat och... hemskt. :crazy: Jag blir ju så daltig när det gäller mina djur och hunden jag hade var alltid sjuk så det sitter liksom i att förvänta sig det värsta.
Fick lite hjälp att göra rent och plåstra om och enligt henne var det ingen fara. "Sånt händer!"
Till råga på allt så var hans ben alldeles svullna. Han har en gammal senskada som jag noga håller koll på, där kan det vara lite svullet om han rejsat för mycket under dagen men igår var han banne mig svullen runt om och jag tyckte jag kände en massa gallor (?)... Har lindat dem under natten så det är säkert bättre idag, önskar jag hade närmare till stallet så jag kunde ha bättre koll.

Lite orolig bara och ville skriva av mig lite... :cry:

Balltramp ser ofta värre ut än vad de är. Därmot läker de saaaakta och blir lätt inflammerade så håll koll. Men är hästen inte halt av dem så rider jag som vanligt. Valacken var under sing undom expert på balltramp under den broddade säsongen och kom in med sådana var och varannan dag. I början lindade jag och vilade, men sen slappnade jag av och spolade rent, red som vanligt men med boots och sen hade galoppbandage på.

Då är svullnaderna mer oroväckande tycker jag, men andas ett tag, det kan vara pga tillfällig överansträngning bara.

Säger som Alexandra,ha is i magen,det ser oftast värre ut än vad det är.Har också en som "tafsar" då och då på sina framfötter,och oftast räcker det med galoppbandage ett ngr dagar för infektionsrisken,men rids,det gör jag hela tiden.

Sätt på ett stadigt galopp-bandage och ta ut hästen på en liten ridtur, så går nog svullanden i benen ned litet också.

Att ha långt till stallet är ganska så hopplöst, det skall jag aldrig mera ha.

Ett bandage som man lägger med en särskild teknik runt kronranden och/eller ballarna och som sitter som berget. Tål att galoppera med.

Man tar ena änden av gasbindan och lägger bandaget runt den tampen åt ena hållet och åt andra hållet och åt ena hållet igen, o.s.v. fram och tillbaka tills det är klart.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 419
Senast: NovaW
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan jag är medryttare på en isis ägaren har inte varit ute något hos honom så när jag kom dit upptäckte jag att han var svullen och...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar